Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

  • 575 Vastauksia
  • 255963 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #435 : 23.02.2015, 12:01:38 »
Ei niin, petän korkeitaan itseäni exceleillä ;) Touaregissa ei enää ole yhtään mitään "Hienoa" verrattuna normi passattiin - itse asiassa sama vaiva koskee kyllä vähän kaikkia. Pitäisi loytää "jotain" uutta ja ihmeellistä - 07 loppukesästä on ajanut samalla korimallilla ja ilmeisen leipiintynyt, vaikka kaikki on kyllä varsin hyvin...

Kyllähän eroa on, kun ottaa lisävarusteita. Tuossa hintaluokassa ilmajousitus/aktiivinen iskunvaimennus tekee jo paljon.

Itse ajelin juuri tuoreella 320i:llä (mittarissa oli 24 km) ja edelleen tuo oma tuntuu paljon: laadukkaammalta, tilavammalta, korkeuden vuoksi jouhevammalta ajaa (näkee pidemmälle ja pystyy ennakoimaan).

En siis vaihtaisi päikseen.

Ja LCI-mallin X3 on hieman samat fiilikset kuin sinulla yleensä, mitä se nyt tarjoaa sitten uutta? Ei tarpeeksi.

Jos koeajojen jälkeenkään et "tunne" paremmuutta nykyiseen autoosi, niin tosiaan aivan turha sitä on vaihtaa vain vaihtamisen vuoksi.

Saksassa tuli ajeltua uudella Ford Kugalla ja äkkiä kun speksejä katsoo, on siinäkin vallan hyvä vaihtoehto X3:lle. Oli vielä osin paremmin varusteltu kuin tuo meidän karvalakki ;) Mutta jo muutaman sadan kilometrin ja viikon perusteella tunsi ne suuret erot, minkä vuoksi ei Kugaan vaihtaisi millään. Kojelauta on Kugassa tietenkin aivan karsea, ja se tuulilasi lämpövastuksilla... tärkeintä oli kuitenkin ajomukavuus: Kuga pompotteli kuin Transit koko ajan ja niinkin uudessa autossa kuului jo erilaisia natinoita ajettaessa monttuista tietä, osa natinoista kuului ihan autobahnallakin.

Eli: koeajot + matkoilla vuokra-autoiksi sellaisia autoja, jotka "voisivat" olla sellaisia minkä hankkisi, niin tulee tuntumaa.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #436 : 23.02.2015, 12:23:35 »
Tuo mittaristo/koelauta Kugassa pilaa 80% omasta fiiliksestä :-\
Muuten on kyllä todella hyvä auto ajaa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #437 : 23.02.2015, 16:43:53 »
Ja LCI-mallin X3 on hieman samat fiilikset kuin sinulla yleensä, mitä se nyt tarjoaa sitten uutta? Ei tarpeeksi.
Tuo on mielestäni minkä tahansa hyvin hoidetun laatuauton ominaisuus.

Jos viikkoa ennen edellisen Ceen siirtymistä seuraavalle kuskille 6 vuotiaana olisi tullut äkkinäinen työreissu Etelä-Suomeen 1000+ km pariin päivään, olisin ajanut sen mieluummin omalla 226 tkm ajetulla kuin Vehon saman korimallin uudella esittelyautolla.

Parempi moottori, parempi voimansiirto, paremmat istuimet, paremmat valot, parempi soitin ja myös navi outoa kaupunkia varten tarjoaa mukavamman matkan kuin uusi karvalakkimallin perusmoottorinen. Jos autoa on hoidettu (alusta myös!) hyvin, ei joku sata tuhatta km mittarissa ole kuin numero.

Todellisuudessahan se iso numero mittarissa tarkoittaa ilman muuta merkittävää arvon alenemaa ja lähempänä olevia suuria remontteja. Mutta ei se vielä ajossa niin paljoa tunnu, että viitsisi ajaa uudella ilman ortopedi-istuimia. Tai mikä se oman auton suosikkijuttu sitten onkaan. Ja tämä merkistä riippumatta.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #438 : 23.02.2015, 16:52:24 »
Tuo mittaristo/koelauta Kugassa pilaa 80% omasta fiiliksestä :-\
Muuten on kyllä todella hyvä auto ajaa.
Täällä vähän samat pähkäilyt käynnissä, JOS Rouvan S80 joskus antaa periksi. Mutta eihän vasta kahdettatoista vuottaan menevää Volvoa vielä "tarvi" mihinkään vaihtaa.

Mutta jos sen haluaisi vaihtaa, ei tilalle tarvita aivan yhtä isoa (ja kömpelöä), koska Rouvan seuraavan auton ei tarvitse toimia perheen pääasiallisena pitkän matkan autona. Siitä huolimatta S80:n seuraajaksi on turha tarjoa mitään potkulautaa tai muovikikotinta.

Toisin kuin minulla, automaatti on ehdoton must ja ajomäärä mahdollistaa joko bensa- tai dieselmoottorin. Eli S80 kompaktimpi ja ketterämpi oikean auton tuntuinen automaattivaihteinen, jossa tarkenee ja joka muutenkin toimii talvessa. Neliveto ei välttämätön, mutta ei siitäkään haittaa. Erikoisvaatimuksena valtaisat ohjaamon säätövarat auton pääasiallisena kuskina toimivan hukkapätkän lisäksi tilapäisesti myös pidemmille miehille, mutta takapenkistä ei niin väliä.

Automaatti sulkee pois koko VAG-leirin. Ajoasento Toyon. Järki pois kädestä ja takaisin päähän ohjaisi katsomaan BMW E90 pienellä bensanelikolla tai Mercedes W204 Cee sedan nelosdieselillä. Mutta jos katsoo nelivetovaihtoehtoa, kimpoavat X3, Kuga ja GLK listalle kummittelemaan myös. Vatulointia...
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #439 : 23.02.2015, 20:25:16 »
Täällä vähän samat pähkäilyt käynnissä, JOS Rouvan S80 joskus antaa periksi. Mutta eihän vasta kahdettatoista vuottaan menevää Volvoa vielä "tarvi" mihinkään vaihtaa.

Mutta jos sen haluaisi vaihtaa, ei tilalle tarvita aivan yhtä isoa (ja kömpelöä), koska Rouvan seuraavan auton ei tarvitse toimia perheen pääasiallisena pitkän matkan autona. Siitä huolimatta S80:n seuraajaksi on turha tarjoa mitään potkulautaa tai muovikikotinta.

Toisin kuin minulla, automaatti on ehdoton must ja ajomäärä mahdollistaa joko bensa- tai dieselmoottorin. Eli S80 kompaktimpi ja ketterämpi oikean auton tuntuinen automaattivaihteinen, jossa tarkenee ja joka muutenkin toimii talvessa. Neliveto ei välttämätön, mutta ei siitäkään haittaa. Erikoisvaatimuksena valtaisat ohjaamon säätövarat auton pääasiallisena kuskina toimivan hukkapätkän lisäksi tilapäisesti myös pidemmille miehille, mutta takapenkistä ei niin väliä.

Automaatti sulkee pois koko VAG-leirin. Ajoasento Toyon. Järki pois kädestä ja takaisin päähän ohjaisi katsomaan BMW E90 pienellä bensanelikolla tai Mercedes W204 Cee sedan nelosdieselillä. Mutta jos katsoo nelivetovaihtoehtoa, kimpoavat X3, Kuga ja GLK listalle kummittelemaan myös. Vatulointia...
Eiköhän se oikea valinta ole silloin XC60 ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #440 : 23.02.2015, 21:52:49 »
XC60 + moottori olisi ihan vaihtoehto + läjä varusteita olisi ihan vaihtoehto, se vain meni pilalle kun sellaisia on joka toinen auto näilläkulmilla.. tai oli, nythän ensimmäiset ovat selkeästi vapautuneet työsuhdekäytöstä ja siirtyneet pohjoisemmaksi. Q5 on jo ikäloppu, X3 on ok, mutta jos teille kugan mittaristo tokkii, niin mulle tökkii ne bemun vannehopealla maalatut mittariston kehykset, jotka ei sovi mun silmiin. (Kun kaikki on enemmän kuin hyvin, mennään mitättömiin juttuihin).


Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #441 : 25.02.2015, 00:01:15 »
Eiköhän se oikea valinta ole silloin XC60 ;D
Ei lukita vastausta vielä, mutta kyllä XC60 on ilman muuta mahdollinen valinta, jos yleensä katumaasturin lisäkustannuksen onnistuu itselleen perustelemaan?

Meillä ei tuo mallin modernius ole niin tarpeen, koska mieluisa auto ajetaan joka tapauksessa klassikoksi. Samasta syystä Kugan sisustuskin varmaan kelpaisi, etenkin kun ohjaamo tuntuu oikein ergonomisesti eri kokoisille kuskeille mitoitetulta. Fordissa houkuttelee taloudellinen ja toimiva PowerShift automaatti. Saako tuota suorakytkentävaihteistoa muuten minkään moottorin kanssa XC60 malliin?

Jos minä valitsisin itselleni, niin tämän genren ykköseksi nousisi X3 hienon nelivetonsa ansiosta. Q5 muuten myös, mutta juuri nyt ei tunnu yhtään siltä, että meille tarvittaisi minkäänlaista VAG automaattia. GLK:n 4Matic on kömpelömmällä 50/50 voimanjaolla, eikä takapainoinen henkilöautojen tapaan. Ja nelivetoMersu on aina kallis, ellei etsi vahnaa W211 320 CDI 4Maticia. Siinä ei vaan toive S80 ketterämmästä enää toteudu kovin vahvasti.

Toisaalta, ellei oikeasti tarvitse korkeaa autoa, pudottaisi henkilöautoon rastitettu neliveto kustannuksia mukavasti. Onko PowerShiftin ja nelivedon yhdistelmää saatavana mihinkään Volvoon? Aisin-Warner ei ole DSG:n tapainen ehdoton este, mutta kulutuksen ja mukavuuden vuoksi tuo Getrag kiinnostaisi enemmän?
« Viimeksi muokattu: 25.02.2015, 00:11:41 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #442 : 25.02.2015, 07:38:03 »
Eikös tuohon etuvetoiseen bensaturboon saa tuota Powershift vaihteistoa ::)
Sen verran, että esim. liikennevakuutus on edullisempi Xc60, kuin V70 :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #443 : 25.02.2015, 07:48:56 »
Eikös tuohon etuvetoiseen bensaturboon saa tuota Powershift vaihteistoa ::)
Sen verran, että esim. liikennevakuutus on edullisempi Xc60, kuin V70 :pomo:
Jos uusia T5 ja T6 moottoreita tarkoitat niin niihin tulee uusi 8-vaihteinen laatikko, mutta se on ihan perinteinen laatikko ei kaksoiskytkin.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #444 : 25.02.2015, 07:56:41 »
Jos uusia T5 ja T6 moottoreita tarkoitat niin niihin tulee uusi 8-vaihteinen laatikko, mutta se on ihan perinteinen laatikko ei kaksoiskytkin.
Tuota vanhempaa etuvetoista T5 muistelin.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #445 : 25.02.2015, 20:07:40 »
Eikö XC60:stä tehty koskaan V70 tapaista 2.0D + PowerShift yhdistelmää?

Ja onko nelivetoisen automaatti aina Aisin-Warner?
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #446 : 25.02.2015, 20:38:08 »
Eikö XC60:stä tehty koskaan V70 tapaista 2.0D + PowerShift yhdistelmää?

Ja onko nelivetoisen automaatti aina Aisin-Warner?
Sanoisin kyllä tähän Aisin-Warner kysymykseen ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12712
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #447 : 26.02.2015, 07:31:56 »
Eikö XC60:stä tehty koskaan V70 tapaista 2.0D + PowerShift yhdistelmää?

Ja onko nelivetoisen automaatti aina Aisin-Warner?
Dieseliä ei. Etuveto T5 koneen yhteydessä sai jonkun aikaa Powershift laatikkoa. Dieseleissä oli aina AW, samoin AWD malleissa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2646
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #448 : 28.02.2015, 22:56:24 »
Vaikkei sovi otsikkoon, uusi XC90 vastaan X3 35d taitaa kallistua kuitenkin bemun puolelle. X5 ei houkuta yhtään, X3 on jotenkin nähty, mutta XC90 ei myöskään säväytä. X3 yli 300 hp / alle 6 sek. 0-100 taitaa olla se juttu tähän hätään.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #449 : 01.03.2015, 15:56:07 »
Vaikkei sovi otsikkoon, uusi XC90 vastaan X3 35d taitaa kallistua kuitenkin bemun puolelle. X5 ei houkuta yhtään, X3 on jotenkin nähty, mutta XC90 ei myöskään säväytä. X3 yli 300 hp / alle 6 sek. 0-100 taitaa olla se juttu tähän hätään.

Paahan raporttia koeajoista, jos sitä kautta etenet?

Ja otsikon voisi ehkä vaihtaa? Vaikka Volvo yhtenä vaihtoehtona -topiciksi :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy