Audista yleisesti:
Auto on ulkoa ehkä eniten omaan silmääni sopiva. Seisoo suorassa ja on uskottavan näköinen. Ainoa miinus on järjettömän kokoiset pyöräholvit ja nopsan näköisesti kaartuva kattolinja (en ole mitannut kaartuuko muilla enemmän, heh). Myös isot peilit ovat sellainen asia, josta tykkään.
Edessä tilaa oli hyvin, en lähtisi valittamaan ajoasennostakaan. Ainoa huono oli sporttipenkit, jotka eivät kovin sporttiselta vaikuttaneet muilta osin kuin siltä "venyvältä" reisituelta, jota venytettäessä tuli sitten kauhea rako penkkiin, johon kassit valuivat... no ei vaan. Rako tuli, mutta ei se pahemmin haitannut. Avokki sen sijaan kommentoi, että "penkit on kuin legot, tehty liian monesta palasesta ja tuntuu ikävältä ne saumat".
Nappeja oli keskikonsolissa omaan makuuni jo vähän liikaa, ja mm. penkinlämmittimien säätö on turhan monimutkainen, kun ensin nappi ja sitten ruuvaus. Audissa, ehkä Tiguanin ohella, tuli huomattua automaatti-ilmastointi. Ja se on huono asia. Audissa ilmastointi puhalsi auto-asennossa liian kovaa (3-taso), vaikka ulkona oli +14 astetta eikä edes satanut. Kuivasi hieman silmiä ja aiheutti pientä melua ohjaamoon. Ilmavirran ääni siis kuului etenkin valoissa, mutta myös ajettaessa kaupunkinopeuksia. Harmillinen juttu sinällään.
Edessä hartiatila ja pääntila oli Audissa hyvää luokkaa, sanoisin, että Volvon tasoa ja BMW taas hieman ahtaamman oloinen näistä kolmesta leveyssuunnassa (kuskin+repsikan penkki kokeiltuna). Näkyvyys ulos oli Audissa riittävää, mutta mutta, minun kokoisellani henkilöllä taustapeili oli niin keskellä tuulilasia, että häiritsi todella paljon taajama/kaupunkiajossa.
Katsotaan jos saan kuvaa tähän. Kuvassa näkee miten peilin taakse menee helposti ihminen suojatiellä tai autokin jopa risteävällä tiellä. En ymmärrä miksi sen piti olla niin matalalla, osaako joku selittää?

Kuvassa näkyy, että pitäisi ottaa kuva vielä vähän ylempää, jotta taustapeili olisi "oikein".
Ajossa Audi oli miellyttävän hiljainen ja moottorin ääni oli todella hyvin eristetty pois. Muutenkin kulku oli kohtuullisen pehmeää, osaltaan varmaan korkeat renkaat vaikutti, oli muistaakseni 235/60-18.
Kulkupuolessa ei mitään moitittavaa, riittävän ripeä minun tarpeisiini. Ainoa miinus tulee korkeasta kulutuksesta. Vaikka ajoin kuinka varovasti, Audi kulutti selvästi eniten näistä. Vaikka oli vielä "kova" DSG-loota. Voisiko iso otsapinta-ala, muotoilu ja isot renkaat ehkä selittää tuota jonkun verran.
Se täytyy sanoa, että itse en DSG-faneihin kuulu, moottorijarrutus on yllättävän laimeaa ja aina ei ole oikea vaihde odottamassa, jolloin empimistä on havaittavissa. Samoin hieman pelottaa miten veneen nosto hoituu DSG:llä, mutta jos manuaaliin päädytään, se ei tietenkään ole ongelma.
Ohjaus oli Audissa jotenkin outo, suoraa ajettaessa ja vähän kaarrettaessa tuntui tosi hyvälle, mutta esimerkiksi liikenneympyräajossa tuntui sellainen "tekoraskaus" kun käänsi rattia nopeasti, ihan tuntui siltä kuin vanhassa autossa olisi tehostus mennyt rikki kesken ratinkäännön.
Takatilojen osalta Audi tuntui leveältä ja pääntilaa oli hyvin, penkki ei ollut ihan niin korkealla kuin Volvossa, mutta korkeammalla kuin Bemarissa. Audissakaan ei viihdy minun takana minun kokoinen ihminen, mutta pienemmän kuskin takana voisi kuvitella tekevänsä matkaa myös takapenkillä näillä jaloilla.
Yleinen laatuvaikutelma oli vähemmän luksus kuin odotin (samoin avokki ajatteli), ehkä mallin ikä näkyy tässä? Samoin noin vähän ajetussa autossa oli outoa, että takaa kuului muovinen kolahdus/napsahdus aina välillä, selvästi sisätiloista. Johonkin isompaan monttuun tai töyssyyn ajettaessa siis sisustasta kuului ääntä. Mikä oli harmi, koska muuten alusta ja sisusta oli tosi hiljainen, vaikka ajeli sorallakin.
Sorasta tuli mieleen, että ainoastaan Tiguanista kuului soralla "irtosorien" rätinää alustasta, muut menivät kovinkin kumeasti ja hiljaisesti.
Speksien perusteella odotin Audin takakontista jotain, koska on litrojen mukaan selvästi suurin näistä. Pieni pettymys oli, kun avasin kontin. Ei se näyttänytkään niin suurelta. Lisäksi kassikoukkuja ei ollut!
Kaikenkaikkiaan olin kyllä tyytyväinen Audiin, vaikka se "vanhahtava" malli onkin näistä. Tässä vaiheessa voinen jo paljastaa, että ilman hintaa ja kulutuseroja olisi todella vaikea päättää BMW vai Audi... ja kun hinta ja kulutus tulee mukaan, ei Volvoakaan voi ohittaa, kun on niin pirun edullinen

Tiguan ikävä kyllä on tosiaan väärässä joukossa tässä, sanottakoot se taas kerran.
Lisätään Audista vielä, että myös siinä tunsi, että nyt on hieman isompi auto kyseessä, etenkin peilien kanssa tuo on tosi leveä auto. Mutta ei kuitenkaan tuntunut liian leveältä tai "pullomaiselta" kuten Volvo, vaikea selittää. Vanhoja hifitermejä käyttäen, Volvo äärilaidat oli jotenkin epämääräiset.