Tässä oma Volvo XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum autom. kokoonpano
Automaattinen tasonsäädin Nivomat
Polttoainetoiminen lämmitin ajastimella
Paljon hyviä valintoja tässä Volvossakin.
Jos nyt olisin katsomassa vaimon olan yli hänen S80 tilaustaan (Rodionin mallin mukaan voimansiirto vaimon rastittamana, mikä meillä tarkoittaa automaattia), niin tämän päivän tiedoilla tilaisimme kyllä vakioalustalla ja lisäisin Nivåmaticin jälkeenpäin vaikka ekassa huollossa.
S80 Nivåt ovat nyt 170.000 km jälkeen lopussa, ja alkuperäisten tilalle tulee vakiovaimentimet ja niiden vuoksi joutuu kuulemma vaihtamaan myös jouset ja vaimentimien kiinnityssilmukat.
Nivåmatic tietää ala- ja yläsilmukan välisen nimellismittansa, joten ei se perää ylös ponnista kompressorivetoisen ilmajousen tapaan, vaan auto on aina enintään vaaterissa. Niinpä Nivåt toimivat vakiojousien kanssa oikein mainiosti, itse asiassa minusta jopa paremmin kuin tehtaalla Nivåjen kanssa asennettavilla normaalia hennommilla takajousilla.
740 GLE tuli tehtaalta vakioalustalla ja tasonsäätö lisättiin vakiojousien kaveriksi jälkeenpäin ja hyvä tuli. Sitten lisättiin miedompi road holding kitti (vakiojousin, ei madallettu!) ja tuli vielä parempi.
Sellainen on helppo palauttaa vakioksi satasella siinä vaiheessa kun etulinjasta reserviin perheen kakkosautoksi siirtyneen auton tonnin hintaiset takavaimentimet ovat lopussa.
Tällä on tietenkin merkitystä vain, jos aikoo ajaa uudella autollaan niin kauan, että perheessä on parempikin kuormajuhta käytettävissä raskaiden taakkojen raahaamiseen pitkiä matkoja. Ei ehkä ole tyypillinen uuden auton ostajan ajattelutapa, mutta meille nuo autot joista on tykätty näyttävät jäävän asumaan.
Onko Volvon polttoainelämmitin vieläkin Ardic?