Carcom Oy  Elekma

Rodion koeajaa: Volvo vain yhtenä vaihtoehtona

• 575 Vastauksia
  • 256055 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa routasydän

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC60, Audi Q5, VW Tiguan vai BMW X3
« Vastaus #180 : 27.01.2012, 21:41:41 »
Testejä on hyvä olla olemassa, niistä saa osviittaa, mutta loppupeleissä oma mieltymys ratkaisee. Testit on kuitenkin aina jonkun mielipiteitä ja subjektiivisia näkemyksiä ja siten loppupeleissä vailla merkitystä. Etenkin kun voittaja tuppaa vaihtumaan niissä melko usein. Jos luet brittelehtiä ja testejä niin niissää range on ylistetty maailman parhaaksi autoksi jne.

X1 on meluisa, mutta ketterä ja todellakin sporttinen ajettava. Ahtaus riippuu myös tilojen koon tarpeesta. Mutta tarkoitus ei ole kinastella, x3 on varmasti hyvä auto sellaiselle joka siitä tykkää, itselle se oli karvas pettymys ja toistaiseksi ainoa ajettavuudeltaan pettänyt bimmeri...
Käyttöpeli: XC60 D5 OR man
Harrasteauto: Integrale 8v

Poissa Rodion

• Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • BMW X3 TwinPower Turbo
« Vastaus #181 : 27.01.2012, 22:01:58 »
Testejä on hyvä olla olemassa, niistä saa osviittaa, mutta loppupeleissä oma mieltymys ratkaisee. Testit on kuitenkin aina jonkun mielipiteitä ja subjektiivisia näkemyksiä ja siten loppupeleissä vailla merkitystä. Etenkin kun voittaja tuppaa vaihtumaan niissä melko usein. Jos luet brittelehtiä ja testejä niin niissää range on ylistetty maailman parhaaksi autoksi jne.

X1 on meluisa, mutta ketterä ja todellakin sporttinen ajettava. Ahtaus riippuu myös tilojen koon tarpeesta. Mutta tarkoitus ei ole kinastella, x3 on varmasti hyvä auto sellaiselle joka siitä tykkää, itselle se oli karvas pettymys ja toistaiseksi ainoa ajettavuudeltaan pettänyt bimmeri...

Hieman eri mieltä testeistä, etenkin TM:n ja vastaavien kunnon lehtien testeistä. Niissä on monta kuskia, ajavat autoja peräkkäin, vaihdellen koko ajan, joten erot tulee esille selvemmin kuin omissa vertailuissa ja testeissä. Tarpeeksi monen ihmisen "mielipide" kun on yhtenevä, kertoo se ainakin minulle jo aika paljon.

Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi koeajaa toinenkin X3 joskus. Kallistelun tuntu voi johtua monesta asiasta, mm. oliko sportti- vai normipenkit. Nahka vai ei? Ohjaus normaali, servotronic, vai säädettävä? Alusta normaali, sportti, säädetttävä, jne.

Hämmästyttää vain kun oma kokemus oli ihan eri, esimerkiksi omiin testimutkiin pystyin ajamaan BMW:llä koviten ja jopa kaasua painaen mutkassa ilman huolen häivää. Vastaavaa "tiehen imeytymistä" en ole kokenut kuin karting-autoilla. Ja kun olen itse ollut mukana tekemässä autotestejä, olen aika monella autolla ajanut :)

Poissa Quality

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #182 : 27.01.2012, 22:15:11 »
Lainaus
etupää piti ihme kolinaa montuissa

En uskonut itseäni, kun olin pari kertaa kuulevinani kolahduksia X3n alakerrasta. Olen kuullut järkyttäviä tarinoita VAGien (Passat, A4) etupään kolinoista, jotka ovat ilmaantuneet luvattoman aikaisin, jopa alle 100 tkm:ssä. Pidin kuitenkin täysin poissuljettuna, että uusi auto voisi kolahdella. Mutta olen kuullut nyt saman useammalta taholta, joten lienee siinä jotain perää.

Lainaus
Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi koeajaa toinenkin X3 joskus.

Itse koeajoin kaksi eri X3sta, joista ensimmäinen oli diesel, toinen bensa. Ekan ajo-ominaisuudet olivat alle arvostelun, mutta kun myyjä suoraan myönsi, että muutkin ovat tuosta huomauttaneet, en ottanut asiaa vakavasti. Toinen yksilö olikin huomattavasti parempi, ja edelleen olen sitä mieltä, että suurin osa ohjauksen "hakuominaisuudesta" menee Run flat -renastuksen piikkiin.
A4 1.8 T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum autom.

Poissa D5GT

• Turbo
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #183 : 28.01.2012, 09:38:04 »
Poikkeaako X3:sten ajo-omonaisuudet todella toisistaan?? Kävin ajamassa 2,0d tomaatin ja positiivinen kuva jäi mieleen, verrattuna muuhun Bemun tuotantoon -makuasioita tietysti.

Oikeastaan ainut mikä häiritsi on mittaristo, lähinnä ne harmaaksi maalatut renkaat näyttää niin kasareilta..

Poissa routasydän

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #184 : 28.01.2012, 09:55:12 »
Hieman eri mieltä testeistä, etenkin TM:n ja vastaavien kunnon lehtien testeistä. Niissä on monta kuskia, ajavat autoja peräkkäin, vaihdellen koko ajan, joten erot tulee esille selvemmin kuin omissa vertailuissa ja testeissä. Tarpeeksi monen ihmisen "mielipide" kun on yhtenevä, kertoo se ainakin minulle jo aika paljon.

Ehkä kannattaa varmuuden vuoksi koeajaa toinenkin X3 joskus. Kallistelun tuntu voi johtua monesta asiasta, mm. oliko sportti- vai normipenkit. Nahka vai ei? Ohjaus normaali, servotronic, vai säädettävä? Alusta normaali, sportti, säädetttävä, jne.

Hämmästyttää vain kun oma kokemus oli ihan eri, esimerkiksi omiin testimutkiin pystyin ajamaan BMW:llä koviten ja jopa kaasua painaen mutkassa ilman huolen häivää. Vastaavaa "tiehen imeytymistä" en ole kokenut kuin karting-autoilla. Ja kun olen itse ollut mukana tekemässä autotestejä, olen aika monella autolla ajanut :)

Täytyy sanoa, että tuo on mukava kuulla. Bemareista kun olen ajo-ominaisuuksiltaan aina pitänyt. Täytyy tyyppailla joskus toinenkin versio vastaavasta. Runflatit oli, karvalakkipenkit ja muutenkin tuntui kohtuu basic autolta. Testattua on itekkin tullu nuoreen ikäni mennessä bemulta paria kasipätkää, e36 m3, e46 sarjaa, useampaa e90 sarjalasita, uusia vitosia mukaanlukien gt ja x1 ja x3. Mutta tosin ihan harrastusmielessä. Audilta on tosin tullu testattua vielä enemmän kun on päässy RS mallejakin testaamaan (ttrs ja rs5). Tuosta mun listauksesta muuten puuttui q5. Kaverilla semmonen on ja on sitä pariin kertaan tullu kokeiltua. Ihan hieno ja hyvin kulkeva peli. Ohjaus ei niin sporttinen kuin esim velipojan x1:ssä, mutta riittävän tarkka ja hyvä alusta. Tilatkin paljon paremmat kuin q3:ssa (ylläri ylläri). Q5 vaan tippui pois, koska olisi tullut paljon kalliimmaksi kuin volle (vaikka offroad paketti hieman tasasikin puntteja), uusi FL tulossa näillä näppäimillä, ja 170hv diesel ei vaan itseä sytytä (niin kuin ei D3:kaan).

Poissa Rodion

• Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • BMW X3 TwinPower Turbo
« Vastaus #185 : 28.01.2012, 13:46:48 »
En uskonut itseäni, kun olin pari kertaa kuulevinani kolahduksia X3n alakerrasta. Olen kuullut järkyttäviä tarinoita VAGien (Passat, A4) etupään kolinoista, jotka ovat ilmaantuneet luvattoman aikaisin, jopa alle 100 tkm:ssä. Pidin kuitenkin täysin poissuljettuna, että uusi auto voisi kolahdella. Mutta olen kuullut nyt saman useammalta taholta, joten lienee siinä jotain perää.

Itse koeajoin kaksi eri X3sta, joista ensimmäinen oli diesel, toinen bensa. Ekan ajo-ominaisuudet olivat alle arvostelun, mutta kun myyjä suoraan myönsi, että muutkin ovat tuosta huomauttaneet, en ottanut asiaa vakavasti. Toinen yksilö olikin huomattavasti parempi, ja edelleen olen sitä mieltä, että suurin osa ohjauksen "hakuominaisuudesta" menee Run flat -renastuksen piikkiin.

Kolahtelua en ole kuullut, mutta siitä on tosiaan ollut mainintoja.

Samoin, ajoin kahdella eri X3:lla (noin 1000 km molemmilla) ja jopa tosiaan yhdellä X1:llä.

Runflatit vetelevät syvissä urissa, mutta eivät mutkaominaisuuksia kyllä pilaa yhtään. Sen sijaan jos ei ole Servotronicia, on ohjaus aivan naurettava (X1 oli ilman ST:tä). Samoin ilmeisesti se Performance control auttaa mutkaominaisuuksissa, eli parantaa entisestään. Se oli molemmissa X3:ssa, joita testasin. Autot oli sporttipenkeillä varustettu, nahat, mutta muuten alusta normaali. Enkä tosiaan havainnut huonoa ajo-ominaisuuksissa (pl. runflat-vetelyt).

Täytyy muuten joku kerta ottaa kuvat tuosta Allrad-vertailusta, jotta täälläkin nähdään mm. X3:n, Q5:n ja GLK:n maasto-ominaisuuksista (lähinnä speksien muodossa).

Käytettyjä XC60:iä katsellessa vaikuttaa siltä, että hinta putoaa aika nopeasti.

Poissa Rodion

• Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • BMW X3 TwinPower Turbo
« Vastaus #186 : 28.01.2012, 13:54:02 »
Poikkeaako X3:sten ajo-omonaisuudet todella toisistaan?? Kävin ajamassa 2,0d tomaatin ja positiivinen kuva jäi mieleen, verrattuna muuhun Bemun tuotantoon -makuasioita tietysti.

Oikeastaan ainut mikä häiritsi on mittaristo, lähinnä ne harmaaksi maalatut renkaat näyttää niin kasareilta..

Renkaat? Alusta... joku ajanut kanttikiveen. Tosiaan kaksi omaa testaamaani X3:sta oli molemmat mikroautomaisia tuntumaltaan.

Mitä tulee mittaristoon, on mielestäni BMW:n "tarkempi resoluutio" kuitenkin enemmän nykyaikaa kuin Volvon suuret LCD-numerot. Esim.

BMW

http://www.youtube.com/watch?v=xeoVNj1XmZw

Volvo

http://www.youtube.com/watch?v=UQOq9n8DPzc

Mutta makuasioitahan nämä :)

Poissa Dave

• Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
« Vastaus #187 : 28.01.2012, 14:32:21 »
Kyllä tuo Bemarin mittariston perusidea on jo ainakin 80-luvulta lähtien ollut samanlainen. Isällä oli joskus pari bemaria ja jäänyt mieleen... Mutta ihan hauska sinällään, ei kaikkea tarvitse muuttaa. Tokihan lisäyksiä tullut.
a car you can believe in

Poissa routasydän

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #188 : 28.01.2012, 18:21:52 »
xc60 hinnapudotuksesta täytyy sanoa, että nettiauton mukaan hinnat tippuu varsin maltillisesti, kun vielä huomioi volvoista saatavat hyvät alennukset uutena ostettaessa. 3v vanhan vollen hinta yli 100tkm ajettuna on laskeneut alle kolmanneksen. Muutenkin taisi olla melko lailla kärjessä jollei jopa ykkönen jomman kumman keltalehden tekemässä arvonsäilytysvertailussa 0,5-1v sitten. Muutenkin nämä maasturit pitivät arvonsa hyvin ja ainoa niiden kanssa yhteä hyvin arvonsa pitänyt henkilöauto taisi olla octavia.

Poissa Quality

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #189 : 28.01.2012, 22:33:34 »
xc60 hinnapudotuksesta täytyy sanoa, että nettiauton mukaan hinnat tippuu varsin maltillisesti, kun vielä huomioi volvoista saatavat hyvät alennukset uutena ostettaessa. 3v vanhan vollen hinta yli 100tkm ajettuna on laskeneut alle kolmanneksen. Muutenkin taisi olla melko lailla kärjessä jollei jopa ykkönen jomman kumman keltalehden tekemässä arvonsäilytysvertailussa 0,5-1v sitten. Muutenkin nämä maasturit pitivät arvonsa hyvin ja ainoa niiden kanssa yhteä hyvin arvonsa pitänyt henkilöauto taisi olla octavia.

Audi ei kuulu pahiten arvoaan pudottaviin merkkeihin. Kuitenkin, jos nyt ostamani XC60n vaihtohyvitys tippuisi samalla vauhdilla kuin edellisen autoni, saisin siitä vajaan viiden vuoden päästä 24 000 €. Ei taida Volvon arvo ihan tuota vauhtia sulaa.

Lainaus
Mitä tulee mittaristoon, on mielestäni BMW:n "tarkempi resoluutio" kuitenkin enemmän nykyaikaa kuin Volvon suuret LCD-numerot.

Tuota pidän yhtenä Volvon heikoimmista esityksistä. Kun olin tottunut A4n hienoon ja monipuoliseen, värinäytölliseen ajotieturiin, vaikuttaa Vollen räpellys lähinnä surkuhupaisalta. Mutta kaikkea ei voi saada  :-\ .

Poissa Ribbe

• Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
« Vastaus #190 : 28.01.2012, 22:45:33 »
Tuota pidän yhtenä Volvon heikoimmista esityksistä. Kun olin tottunut A4n hienoon ja monipuoliseen, värinäytölliseen ajotieturiin, vaikuttaa Vollen räpellys lähinnä surkuhupaisalta. Mutta kaikkea ei voi saada  :-\ .
Toisaalta Volvon mittaristossa olevaa näyttöä ei tarvi joka päivä edes käyttää. Mutta joo luulisi että siihen saisi kunnon värinäytön. Onneks nykyään sentään keskikonsoliin saa kunnon kiinteän näytön jossa on stereoidenkin ohjaus.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Quality

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #191 : 29.01.2012, 08:54:46 »
Toisaalta Volvon mittaristossa olevaa näyttöä ei tarvi joka päivä edes käyttää. Mutta joo luulisi että siihen saisi kunnon värinäytön. Onneks nykyään sentään keskikonsoliin saa kunnon kiinteän näytön jossa on stereoidenkin ohjaus.

Totta kumpikin. Pitää vaan oppia pois tuosta ajotietsikan jatkuvasta seuraamisesta, kun siitä ei tule kuin ikävä mieli.

Poissa heikinheimo

• Grand Luxe
  • **
  • "anna vähän leipää"
« Vastaus #192 : 29.01.2012, 10:50:38 »
Mahtava ketju! Tässähän käydään perusteellisesti kakki läpi. Onnittelut kaikille uuden auton ostaneille/tilaneille.

Ainoa huomautus hyvässä hengessä oli että VOR mallien tummansininen(Ocean Blue) on spesiaali väri, vaaleampi electric silver saadaan kaikkiin volvoihin ;) "koska Ocean Race -version kirkkaansinistä ei muuhun varusteluversioon saa" Rodio
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012, 10:54:36 kirjoittanut heikinheimo »
2014 S60 D4 manu bise+Z1k -09 ORMU

Ex Volvot 850 GLT, 960 2.9 aut, 940 230ft+m90 sedan special edition ja V70 T5 vm98

Poissa Rodion

• Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • BMW X3 TwinPower Turbo
« Vastaus #193 : 30.01.2012, 12:09:56 »

Viimeinen lause on niin totta kuin olla ja voi! Vähän kieltämättä harmittaa maksaa yli 60 000 euroa autosta, joka on vieläkin kompromissi. Ei BMW:ssäkään aivan kaikki ole juuri niin kuin haluaisin.

Poissa Rodion

• Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • BMW X3 TwinPower Turbo
« Vastaus #194 : 30.01.2012, 12:17:35 »
xc60 hinnapudotuksesta täytyy sanoa, että nettiauton mukaan hinnat tippuu varsin maltillisesti, kun vielä huomioi volvoista saatavat hyvät alennukset uutena ostettaessa.

No siis katselin vain paljonko maksaisi sellainen, jonka olisi itse ottanut:

http://www.nettiauto.com/volvo/xc60/4532606

Lähes samat varusteet, kuin olisi tullut omaan, mutta ero hintapyynnön ja Biliasta saamaani "tiukkaan tarjoukseen" (neuvoteltiin jo kolmannelle kierrokselle) on lähes 10 000€.

Sen sijaan BMW:n hintapyynti Nettiautossa ja vertaus tilaukseeni, on hintaero on muutama tonni:

http://www.nettiauto.com/bmw/x3/4519659

RallyBaron  Samppasport