Eli millä tavalla ne alkaa olemaan alarajoilla, jos jopa 93 riittää Xc60:sen alla? Nythän mulla on 15 pykälää korkeampi kantavuusluokka 
Lain mukainen kantavuusluokka on jotain muuta kuin ns. sopiva/järkevä.
88=560kg
93=650kg
95=690kg
108=1000kg
Eli itse lasken asian näin, että yhden renkaan tulisi kantaa 60% akselimassasta (täyteen lastattusta massasta).
Siinä akselimassassa meillä on hämmentävän pieni ero (1280kg vs. 1080kg), joten autosi akselimassa ilmoitus on auttamattoman pieni omapainoon nähden (1873kg vs. 1535kg). Omastani mittasin etuakselimassaksi 1100kg normaalilastissa ja ajopainoksi 1650kg, joten samansuuntaisia arvoja oletan sinultakin löytyvän.
Autosi on kuitenkin 28cm korkeampi kuin minun, raidevälin ollessa vain 17cm enemmän, joten väitän kaarteissa ulkosyrjän renkaille tulevaan lisää painoa samassa suhteessa kuin meillä on korkeus/painoeroa, joten minimi kantavuusluokka on auttamatta liian löysä kaarteissa. Meillä erona on myös se, että minulla korkeus on matalampi kuin raideleveys ja sinulla taas päinvastoin.
Nopeusluokka jäykistää rengasta sivusuuntaisesti siten, ettei renkaan keskikohta nouse donitsille nopeuden ollessa sallituissa rajoissa. Kantavuusluokka taas jäykistää rengasta sivuista, osin pyörimiskehältä ja kierojäykkyyden osalta.
Tässä on se pointtini, eli kantavuusluokaltaan kovempi rengas on tarkempi ja napakampi ajaa kuin vähäisemmän kantavuusluokan rengas.
Mainintana vielä se, etten korottajana laske talvirenkaiksi mitään alle 55 profiilisarjaista.