ihmettelen kyllä näitä kaahareita, joille kitkatenkaat ovat tosi liukkaat ja nastat tuo turvaa. Tutkimusten valossa ja testienkin valossa suurta eroa ei ole pidossa, eli se on pään sisällä se tuntuva ero.
Kyllä sinä olet vahva uskossasi, jolle ei ole olemassa mitään faktoja!
Minä olen tarkoittamasi kaahari, joka ei tämän viikon maanantaina päässyt pönden pihasta pois edes nastarenkailla, vaikka olin reilun 5L hiekoitussepeliä kylvänyt sille 15m matkalle ajouriin.
Ei auttanut sepeli ja valutettaessa takaisin pihaan päin, etupää valui sivuttain vaikka pyörät olivat lukossa. Laitettaessa vaihde P:lle auto valui taaksepäin. Ainoastaan jarru piti auton paikoillaan lopulta.
Kitkoilla ja nelivedollakin tuossa olisi odotettu kevättä kiltisti, jopa sillä ylivoimaisella X-drivella!
Minä selvisin tilanteesta sillä, että laitoin kuskin takarenkaaseen lumiketjun. Kitkoilla ajaessa se olisi vaatinut lumiketjun vielä eturenkaaseenkin (koettu monasti).
Ja niihin faktoihin palatakseni uskosi sijaan.....
TM-testin (2016) mukaan ABS jarrutus jäällä parhaalla nastalla vaati 40,3m pysähtymismatkan. Parhaalla kitkalla matka oli 55,6m. Huonoimman nastarenkaan (linglong) matka oli 58,5m ja heikoimmalla kitkalla se olikin sitten 64,3m.
Ja sinustako pidossa ei ole eroja kitkan ja nastan välillä?

Tietenkin saa ostaa mitä haluaa, mutta saa myös ajatella.
Kommenttisi eivät tue tätä millään tasolla.
Ja se teiden kulumisen aiheuttama vero olisi kyllä paikallaan.
Kyllä, kitkakuskeille hiekoituksen kustannutkset, katupölyn lisäksi maksuun, sillä nastarenkaan käyttäjät eivät tarvitse hiekkaa murustakaan.
Helsingissähän suunnitellaan kaikkea kivaa sähköautoille, maksutonta pysäköimistä, jne, ja sen yhteyteen on suunniteltu, että jos sähköautossa on nastarenkaat, ei sillä saa mitään etuja. Heh.
Tzadissa ollaan muutenkin niin pää hanurissa, ettei paremmasta väliä, koska siellä ei hahmoteta sitä faktaa, että Tzadi on omavarainen vain *askan tuottamisessa.