Karppa: TM ei korjaa testeissään nastaulkonemamuutoksien aiheuttamaa hyötyä. Kuten jo monasti todettu, jatkuvassa testirääkissä nastaulkonemat kasvavat ja aiheuttavat siten etulyöntiä mittaustuloksissa, koska normaalissa liikenteessä ajettaessa nastaulkonema ei ole rääkin jäljiltä kasvanut.
Kyllä faktojen vastainen uskosi on vahva!
Tyly tosiasia on, että jäällä nasta pitää selkeästi paremmin kuin kitka. Ero on pysynyt saman tasoisena jo vuosikymmeniä ja eron määräkin on erittäin merkittävä.
Jos sinä selität, ettei +30% ero ole merkittävä, niin.....

Kaiveleppa meille jostain jotain faktaa tuosta nastaulkonemista, hyödyttömän ja vuodesta toiseen jatkuvan mantran toistamisen sijaan, sillä valheen toistaminen ei muuta sitä todeksi.
Ja korjataan vaikka niin, että suuri osa suomalaisista pelkää Helsingissä ajoa, ja pelkoa lisää, jos on ruuhka ja liukasta. Turha meidän rattimiesten on siitä suuttua. Jos tuntee väkeä laajalta rintamalta, voi tämän hyvin todeta empiirisesti ja puheitten perusteella. Jos taas elää jossain bensasuonikuplassa, voi väite tietenkin tuntua oudolta.
Uskomatonta!

Kaivappas jotain faktaa siitä, että
Tzadissa ajaminen pelottaa suurinta osaa suomalaisista?
Se kansanosa taitaa pelätä sitten kaikissa kaupungeissa liikkumista ja ruuhkia ylipäätään.
Tzadi on oikeastaan hyvin helppo kaupunki liikkua, vaikkapa tampereeseen verrattuna. Siellä on selkeät pääväylät, joita pitkin pääosin pystyy etenemään haluamaansa paikkaan.
Minusta ajamisen pelkääminen on harjoituksen puutetta, jos pelko on aitoa. Toisaalta metrokin pelottaa monia, kuten lentäminen ja vaikkapa veneily...
Ja tunnenko väkeä laajalta rintamalta? No, en kai sitten....

Ja nykyään ei kyllä liukas keli ole normaali talviliikennekeli Suomessa suurlle osalle väestöä. Suurin osa talven ajosuoritteesta ajellaan paljaalla tai märällä asvaltilla, tai lumipolanteisella tiellä. Ne muutamat metrit jäistä pihaa ei muuta tilannetta toiseksi. Tämän huomaa mm. Ilmatieteenlaitoksen kelivaroituksista nykyään...
No nyt ota jo pois se pää sieltä ahterista!
Suurin osa Suomalaisista ei asu Tzadissa vaan jossain ihan muualla.
Tänä talvena on ollut varsin normaali talvikeli täällä ja asfaltti ei ole ollut märkää/kuivaa, vaan jäistä/lumista tms. Tällä viikolla esim. VT6 on ollut jäinen.
Tästä varmaan johtuu sekin, että kun sitä liukasta on, ei osata enää ajaa ja ennakoida, ja siksi voi vaikkapa kitkarengas tuntua liukkaalta, kun jo valmiiksi pelkää tilannetta ja tiedostaa asian. Kummasti talven ekoissa lumiliukkaissa pärjäsi täällä kesärenkailla, eikä ollut edes se tientukko. Noh, seuraavaksi varmaan joku toteaa, että ne kaikki muutkin ajeli kesärenkailla.
Kyllä minusta täällä on osattu ennakoida, koska kolareita ei ole ollut mitenkään erityisesti, vaan tavanomainen määrä.
Se, että pääset kesärenkailla liikkeelle nopeasti, niin kertooko se sinusta siitä, että kesärenkaat pitävät hyvin jäällä, vaiko siitä, että liikkeelle lähdetään kuin lehmä suosta?
Oliko se muuten TM vai Tuulilasi, joka ainakin joskus testasi kesärenkaiden oninaisuudet myös lumella ja jäällä, ja niissäkin oli eroja.
Itsestään selvästi, tietysti niissä on eroja!
Mutta yritätkö sinä nyt selittää sitä, että kesärenkaallakin pärjää hyvin talvella?
P.s. jos ja kun tieliikennelain ja asetuksen uudistus tuo mukanaan mm. nastarenkaan käyttökieltomerkin, voinko sellaisen asettaa tuohon pihatien alkuun? Toisaalta, kun Posti sitten ajaa nastarenkailla pihaamme, en voi sakkoa periä itse. Ja ne kyltit, joissa todetaan, että ajamalla tämän kyltin ohi, sitoudut maksamaan kiinteistönomistajalle 100 euron nastamaksun, on laittomia? Olisi helppoa rahaa, kun Posti päivittäin ajaisi laatikolle nastarenkailla talvikausina (kyllä, meillä ei ole laatikko tienvarressa, vaikka Helsingissä asummekin).
Tuo tieliikennelain uudistus ei mene sellaisenaan läpi, ole huoletta, koska se on valmisteltu yhtä surkeasti kuin bernerin liikenneverkko-uudistus!
Koko nastakieltomerkin ajatuskin on niin itu-hippi keksintö tzadista, ettei mitään älyn häivääkään. Kylä joka menee täysin sekaisin 15cm lumen tulosta, muualla sen vaikuttamatta sen suuremmin ajamiseen.
Tästä hyvänä esimerkkinä:
http://yle.fi/uutiset/3-9374664