Oletko Slerba minkä verran ajellut vaikkapa Suolahti-Konginkangas väliä talvella kitkoilla?
Vuosia sitten joitain kertoja. Minun kitkakokemus yleensäkkin rajoittuu jotakuinkin 20-30tkm, mikä on harmi. En ole kokenut ongelmalliseksi kitkarenkailla liikkumista edes syrjäteillä, mutta vaikea oikeasti sanoa mitään, koska kokemusta on vähänlaisesti (ja pitkästi aikaa siitä, kun viimeksi on oikeasti ajanut monta viikkoa putkeen kitkoilla).
Isä on ajanut vuodesta 1987 lähtien kitkarenkailla. Ajomäärät vaihdelleet 70-120tkm/vuosi. Kaksi tai kolme kertaa on ajanut tieltä pihalle ja jokaisella kerralla on joko kyseessä ollut väistö pihalle, tai kuljettajan arviointi/muistivirhe (=menty niin syvälle, ettei olisi ihan kymmenestä metristä pysähtyminen kiinni). Hän on todennut, että vesiliukas "kaljama" keli on kitkalle myrkkyä, jolloin on oikeasti otettava vauhtia pois (reilusti), mutta tuolloin ajaa yleensä muutkin (millä hyvänsä renkailla) hissuksiin. Tiet millä ajaa, vaihtelevat täysin suolatusta moottoritiestä inarilapin korpitiehen ja siltä väliltä.
Senon hänkin todennut, että oli sitten kitka tai nasta, tai kesärengas, on laaturengas aina laaturengas. Halpisrenkaita koettanut välttää aina, koska on sen niin monta kertaa kantapään kautta oppinut (paskat ajaa ja jälleenmyyntiarvo edes satoja kilometrejä ajettuna surkea).
Minä haluaisin mielenkiinnosta kokeilla uusia kitkarenkaita ja näin aion tehdäkkin heti kun siihen on varaa. Luulen pärjäävän niillä paremmin, kuin tähän mennessä nastarenkailla. Syy ei ole kitkan ylivoimaisuudessa, vaan pikemminkin tähänasti käyttämieni nastarenkaiden iässä (pyrkinyt pitämään maksimissaan 5 vuotiaita renkaita, mutta nyttenkin on molemmissa autoissa tuo ylitetty). Tähän perustan pointtini siitä, että mikä tahansa kaupasta saatava tuore merkkirengas on vähintään yhtä hyvä (todennäköisesti parempi), kuin se 5-6 vuotias, hiukan kulahtanut nastarengas (oli sitten testivoittaja tai ei). Volvossa tuon huomasi hyvin, talvella 2014-2015 alla olleet, ~7mm pinnalla olleet Nokian HKPL5 -nastarenkaat olivat pidoltaan vielä hyvät ( rengas oli looginen ajaa, pitoa oli vielä 4-5 vuotiaalle sarjalle kiitettävästi, en jäänyt minnekkään jumiin eikä tullut yllätyksiä pidon suhteen).
Seuraavana talvena renkaat pitivät alkuun hyvin (edelleen 6.5-7mm pintaa), mutta pikkuhiljaa talven aikana pito romahti. Renkaat muuttuivat levottomiksi ajaa, lipsahduksia sattui melkein kokoajan ja liikkeelle pääseminen oli yhtä sutimista. Keväällä renkaissa oli pintaa 6mm ja likipitäen kaikki nastat edelleen tallella, totesin että joutavat kierrätykseen.
Valitettavan usein vain kuulee "jäärien" suusta, että ottaisivat minkä vain nastarenkaan ennen kitkoja, jotta on oikeat talvirenkaat.
Noh, tämä on sitä perseajattelua, josta ei pääse eroon ennenkuin kyseiset henkilöt poistuvat maisemista. Tarkoitan siis nimenomaan näitä "mikä tahansa nasta kunhan on nasta" -tyyppejä.
Viimeksi tänään jäi työkaveri BMW:llä jumiin työpaikan pihalle. Täysin tasainen piha, hyväkuntoiset, parivuotiaat "kiinan-nastat" (mitkälie pingpongit oli, en muista). Kuljettajan eturengas oli parisenttisessä "kaljamakuopassa" eikä mihinkään, takapää pyöri tyhjää heti kun päästi jarrusta irti (automaatti), ei eteen eikä taakse. Naureskeli itsekkin, ettei ole koskaan ajanut millään yhtä huonoilla talvirenkailla. Onhan niissä nastoja, mutta nekin täysin jonossa renkaan ulkoreunalla ja kuvio/kumiseos kuin kesärenkaassa.
