Itsekin ennen vailla kokemusta olin vahvasti nastojen kannalla ja mm. täältä oikein otti päähän lukea, kuinka muka Rodion ei saa kitkojaan sutimaan yrittämälläkään ja muut taas eivät saa nastojaan pitämään sutimatta holtittomasti.
Rodionilla se sutimattomuus on puhtaasti sen sotanorsun voiman puutetta! D2 koneella kun ei kumia poltella!

Minulla sutii niin suvi-gummi, kitkat kuin nastatkin, kun sitä oikeanpuoleista pedaalia runtataan syyläriin.

Täyttä hevonkukkua ja provoahan se oli selkeästi, kuten topikin henkeen kuuluu, mutta sai itsenikin pikku hiljaa epäilemään, tarvitsenko sittenkään nastoja. Ja ainakin kokeiltuani kitkoja, voisin tulla haukkumaan niitä omien kokemusten tukemana, mutta kuinkas kävikään: Nastoja ei ole ikävä ja haluan rohkaista muitakin epäröijiä kokeilemaan rohkeasti. En moralisoida ja syyllistää "vääräuskoisia", tai väittää että oma ratkaisuni sopisi kaikille.
Minulla nastat ovat olosuhde asia, sillä liikun kovin usein märällä jäällä talviaikaan. Vaikka kilometreistä suurin osa tulee kuitenkin asfaltilla, joka on joko kuiva tai märkä.
Toisaalta, kun minun pitää mennä sinne minne olen menossa, minulla ei ole vaihtoehtoa olla menemättä.
Valitettavasti tuolloin kitkat eivät ole se vaihtoehto, koska en jaksa jumpata yhtään ylimääräistä lumiketjujen kanssa. Lisäksi ketjut rajoittavat nopeuden siihen 20km/h lukemaan.
Kyllä! Se, että käytän lumiketjuja, kertonee siitä, että joudun menemään ajoittain vähän hankalampiin paikkoihin pidon puolesta, eikä neliveto kitkoilla ole yhtään enenemiskykyisempi, jossa on sama kuljetuskapasiteetti kuin nykyisessä kulkineessani.
Kitkoilla on oma paikkansa, kuten natsoillakin. Mutta yhteinen nimittäjä noille on se, että testeissä huonoiten menestyneet ovat surkeita kumeja talviolosuhteisiin. Niille pärjää vähän vanhemman mallin paistotuoreilla gummeilla kevyesti!
Olennaisin asia tässä on nimenomaisesti se renkaan ikä!
Minulla gummit viihtyvät alla korkeintaan kaksi talvea tai kesää ja sitten ne menevät vaihtoon, oli niissä pintaa tai ei. Useimmiten niissä ei ole enää pintaa, kuten tiistaina suvi-gummit pois vaihtaessani saattoi huomata. Etusissa pintaa +3mm ja takasissa sakkorajoilla.
Tosin wammainen vaihdelaatikko on säästänyt taka-gummeja aika kivasti, kun sitä oikean puolista ei ole voinut runtata pohjaan 70-120km/h välisella nopeusalueella.
Nyt alle laitetuista talvirenkaista tosin näkee, ettei laatikko ollut wammainen vielä viime talvena. Tosin nastoja ei gummeista puutu kuin yhteensä seisemän kappaletta (koko sarjasta).
Jos joku pitää nastoja äänekkäinä, niin se on täysin kiinni autosta, missä ne ovat. Omassani nastojen rapinan kuulee ainoastaan ikkuna auki ajettaessa, joskus tunnelissa ajettaessa sen voi kuulla heikosti jopa ikkunat kiinni.
Minun puolestani käyttäkööt jokainen sellaista rengasta minkä hyväksi kokee, mutta kenellekkään en halua pakottaa mitän ehdotonta vaihtoehtoa.

Kuten fatzerin mainos sanoo, makeinta on vapaus....