Olisiko jossain vaiheessa syytä rauhoittua tuolla liikenteessä, niin kumikin kestäisi enemmän. Tosin paljaallahan se paremmalta tuntuu 
Jos minä en ole kolmessa vuosikymmenessä oppinut hitaammaksi, niin luuletko, että muutosta tapahtuu kovin nopeasti ennen rollaattoria?

Nostaako se rauhallisempi ajotyyli kelvollisen talvi-gummin elon taivalta 30tkm -> 60tkm ?

Kovin kehtaan epäillä tuota...

Ajan työkseni metsäkonetta. Viisi talvea ajelin omalla autolla kitkarenkailla kelissä kuin kelissä töihin. Oli lunta, jäätä ja auraamattomia teitä. Kaikenlaista keliä mitä talvella tuleekaan vastaan. Pieniä mäkisiä ja mutkaisia metsäautoteitä. Aina päästiin perille eikä tarvinnu mihinkään ketjuihin koskea.
Ei millään pahalla, mutta metsäautotiet ovat harvoin oikeasti kaljamalla (märkää jäätä).
Minä olen törmännyt siihen, jopa musiikkitalon työmaalla (keskellä Tzadia), jossa jouduin vierailemaan rakennusvaiheen aikana. Siitä ei lähdetty pois edes natsoilla, vaan ketjut alle ja matka pääsi alkamaan kotiin päin parkista pääsyn jälkeen. Tosin nykäisin siinä samalla matkaan toimarin A6 quatron kitkakumeilla.

Eräs tähän keskusteluun osallistunut voi vahvistaa omin silmin nähtynä, että minulla jopa pönden pihalta nouseminen on usein ketjujen paikka, koska
arteesinen kaivo huolehtii usein siitä, että mäki on märkä, jos pakkasta ei ole -30C. Minulle tuo tilanne ei ole ainutkertainen tilanne talvikaudella ylipäätään.
Tietysti siitä selviäisi 200L hiekoitussepeliä per kerta!

Siinä vaan ei ole mitään järkeä kylvää sepeliä tonneittain joka vuosi, jos nastoilla ja ketjuilla pärjää viikonlopun tulon ja menon pöndelle.
Puhumattakaan siitä, että töiden takia käytän ns. urbaaneilla alueilla ketjuja talvisin kahdesta kolmeen kymmeneen kertaan kaudessa.
Minusta kitkat ovat sopivat välikelin renkaat, joita voi suositella juurikin siihen käyttötarkoitukseen epämääräisten kelien aikakan.
Minä taas teen renkaiden vaihdon juurikin kelien myötä täsmänä, koska olen laiska!

Tässäkin keskustelussa tulee selvästi esille ihmisluonteen erityinen omituisuus, jossa omia valintoja perustellaan oikeiksi, jopa valheilla. Monasti valinta perustuu uskoon monella henkilöllä, mutta minä teen poikkeuksen, koska olen mittamiäs ja uskon ainoastaan mitattuun dataan, enkä mihinkään muuhun!