Turvallisuus on aina kompromissien tekemistä. Kaikkia mahdollisia yllätystilanteita ei pysty ottamaan huomioon vaikka kuinka pyristelisi.
Niin on. Vaikka erittäin harvat todella ennakoimattomista tilanteista liittyvät renkaisiin, eivät rengas- tai muut tekniset valinnat ennen ajoon lähtöä auta eikä heikennä kuljettajan kykyä sopeutua ylläreihin, vaan kyse on kuljettajan kyvystä ymmärtää vallitseva tilanne ja etenkin sen muutokset.
Ja kun kitkakuski tiedostaa renkaansa ja kelin sekä ajaa sen mukaisesti, hän kenties aloittaa jarrutuksen 10m ennen ja lopputulos on sama. 
Kenties. Tai vastoinpäin, koska mikään ei estä nastakuskia tietämästä mitä on tekemässä. Hänhän saattoi ajaa cruisella jalka valmiiksi jarrulla.
Ja näiden lisäksi oikeasti näkevä kuljettaja katsoo eteensä paremmin kuin kumpikaan edellämainitusta ja pysäyttää autonsa kesärenkaillakin ilman hämminkiä.
Teknisten ratkaisujen vertailulta putoaa pohja, jos vertailussa aletaan varioida myös kuljettajan käyttäytymistä. Tässä on myös muistutus siitä, että turvallisuus ei ole yksi ainoa valinta, eikä ostamalla turvalaitteeksi kokemaansa tuotetta B, C, M tai N vapaudu vastuusta ajaa fiksusti.
Erilaisten uusien talvirenkaiden erot ovat enimmilläänkin niin pienet, että parhaimmankin renkaan ylivoima on syöty jo pienellä nopeuserolla, pienellä valaistusmatkojen erolla tai huomion suuntaamisella CD:n vaihtoon.
Ja kuten tuossa toisessa viestissä mainittiin, nastarengas menettää parhaan pitonsa varsin nopeasti. Mutta se kuski saattaa edelleen kuvitella ajavansa huippupidolla olevilla renkailla ja ulosmittaa olematonta etua.
Renkaan ominaisuudet heikkenevät nopeasti, mutta päätelmää kuljettajan toiminnasta sen seurauksena en usko, enkä etenkään usko sen olevan riippuvainen renkaan tyypistä.
Jos kuljettaja on edes eilisessä kelissä, on peli menetetty, viime talven muisteloista puhumattakaan.
Sopeutuminen renkaisiin ei ole olennaista, koska kelit muuttuvat nopeammin kuin renkaat. Mutta kyllä niihin renkaisiinkin sopeuutuu, aivan samoin kuin paluuseen vaimon auton 2 hehtaarin valoista oman auton 1 hehtaarin valoihin seuraavalla mökkimatkalla. Sehän tapahtuu kuten paluu Audi quattrosta vajaavetoiseen. Eli tekee mieli kiroilla, mutta ainoa riski koituu verenpaineen noususta

Ellei joku oikeasti osaa sopeutua erilaisiin ajoneuvoihin, niin ei sitä kuljettajaa pelasta kitka- eikä nastarengas, vaan uusi hyvä talvirengas, ABS ja suojelusenkeli (ESP).
Uuden nastarenkaan jääpito on uutta kitkarengasta parempi. Tämä lienee ainoita kiistattomia faktoja tässä keskustelussa. Kummat renkaat sitten on paremmat kenellekin, riippuu vahvasti muista preferensseistä ja niiden painoarvoista sekä kunkin kuljettajan ja auton ominaisuuksista.
Aika moni meistä hakee perusteluja valinnoilleen uusien renkaiden testeistä, mutta vain harvat vaihtavat renkaansa silloin kun oma setti on kulunut alussa heikommaksi miellettyä vaihtoehtoa huonommaksi.
Valinnanvapauden kannalla olen itsekin. Tämä on yksi niitä asioita, joissa ei virkamiesohjausta tarvita. Eivät he tästä ymmärrä senkään vertaa kuin tämä foorumi :hello: