Takaisin fysiikantunnille sieltä
Lepokitka on suurempi kuin liikekitka. Lukkojarrutus => liikekitka, rullaava rengas => lepokitka.
(otetaan deformaatiot tässä vaiheessa pois ja pitäydytään yksinkertaisessa mallissa)
Ja siis sinällään olet oikeassa, suurin kitka on tienpintaan suhten liikkumattomalla fillarilla, eli fillarilla, joka pyörii, ei liu'u. Ainoa hyöty lukkojarrutuksessa on tosiaan jos auto kaivautuu maahan sen ansiosta, mutta se on aika harvinainen tapaus.
ABS:t keksittiin lentokoneiden pysäyttämiseen mahdollisimmin tehokkaasti. Toki samalla säästyy renkaita ja ohjautuvuus pysyy (tosin lentokoneessa aika vähäinen merkitys).
Suurin hidastuvuus saatiin muistaakseni 7%:n murrolla, eli rengas pyörii 7% hitaammin kuin "alusta", tuolloin on kaikki kohdallaan, leikkausvoimat, deformaatio, kitkakerroin...
[OT]
Ja samaisilla tunneillahan varmasti on käsitelty erikoiset seikat liittyen rengaskitkaan ??

Renkaan kitkakerroinhan voi olla yli fysiikantunneilta totutun yhden (1), esim kilparenkailla saavutetaan jopa 1,4 kitkakertoimia.
En jaksa ruveta skannaileen prujuja teille hystereesis kitkasta ja muodonmuutoskitkasta joita renkaassa tapahtuu. Renkaallahan saavutetaan maksimi pito (kitka) n. 5-7% luistolla ==> vapaasti pyörivä (teoreettisesti optimaalinen ABS) ei siis ole pidon kannalta paras, mutta hallittavuuden kannalta on normi käyttäjälle hyvä.
[/OT]