Tätä on ehkä vaikea usko, mutta Nokia ja Bridgestone ei osaa tehdä hyviä kitkoja, sanon tämän omasta kokemuksesta. Ainoat tähän mennessä hyvin pitävät kitkat ovat olleet Continetalit ja nimenomaan pohjoisen oloihin tehdyt mallit, keskieurooppamallisilla ei tee mitään, vaikka olisivat Contit...ja pitää muistaa myös se että kitkakumit pitävät pitonsa myös käytettyinä paljon paremmin kuin nastakumit. Tätä moni ei varmaan tule ajatelleeksi ollenkaan, alkuun nastakumitkin ovat ihan kelvolliset, mutta niiden laatu laskee kuin lehmän häntä kun kilsoja alkaa tulemaan, toisin on kitkojen suhteen, ne pysyvät lähes koko ajan yhtä hyvinä.
Niin, minä joudun luottamaan rengasvalinnoissani testeihin ja omiin kokemuksiini muilla autoilla.
Pääsääntönä olen huomannut natsojen olevan pitävämpiä omissa ajoissani, kun sitä jäätä tai jäätynytta lunta löytyy pyörien alta yllättävän usein, vaikka pääsääntönä ajelen valtateillä, kaupungeissa ja motarilla.
Puhtaassa lumessa, märäillä teillä Blizzakit pitivät hyvin, kuten Rsi:t mutta kuuraisella motarilla tai kaupunkien kiilloitetuilla teillä pito oli surkuhupaisan ja naurettavan rajamailla.
Joskus nuoruudessa pääsin Coltilla kokeilemaan ojan pohjalla käymistä, kun olin laittanut alle isä-ukon vanha talvirenkaat (eka talveni kortin saaneena), joissa oli kyllä pintaa reilun 5mm mutta natsoista olivat kovametallipalaset kuluneet huitsin nevadaan. Nelipyöräluisto loivassa mutkassa 100km/h nopeudella töyssystä, tie kuurassa.
Tästä kokemuksesta (ehkä?) viisastuneena (?) olen kiinnittänyt huomiota renkaiden yleiseen tuntumaan ja kuntoon jatkuvasti. Jos natsakumeista on kovin natsoja kateissa, niin renkaat menevät vaihtoon.
Tuota väitettä kitkojen paremmasta pidon kestosta en välttämättä niele perukeineen ja siimoineen...

Monen kannattais kokeilla Conteja ennen kuin alkaa yleisesti puhumaan kitkojen huonoudesta/hyvyydestä yhtään mitään, ero muihin merkkeihin on valtava, tämä on koettu käytännössä monet kerrat, uskokaa tai älkää. Omissa autoissa en käytä enään muun merkkisiä kitkoja ja jos Contin kitkoja ei jostain syystä saisi, ottaisin mielummin vaikka nastat...
Jos et ole koskaan kokeillut kunnollisia kitkoja, älä puhu niistä mitään vaan ajele tyytyväisenä nastoilla ja ole siinä uskossa et kyl nää on ainakin paremmat kuin kitkat... 
Voisin kokeilla, jos niitä on markkinoilla, kun tuoreista natsakumeista aika jättää ja ne ovat olleet jossakin testissä.
Mielestäni Blizzakit ovat "kunnollisia" kitkagummeja..

Osto hetkellä pärjäsivät testeissäkin oikein hyvin...
Ja sama merkki ei ole välttämättä kehityksen kärjessä aina, vaan oikealta mennään ohi ja kovaa renkaiden osalla, kuten Nokiallekkin kävi...

Eräs asia, joka jää monelta huomiotta, on renkaan kantavuus-luokka, joka oli noissa Rsi:ssäni 92, vaikka minimivaatiumus on 88. Joten natsat luokassa 95, jotta tuossa olisi edes vähän marginaalia.
Joskus opelixilla ajelin C-renkailla, joissa kantavuus todellakin riitti henkilöautolle...