Kylläpä sitten täytyy olla todella hiljainen auto tämä Mahtawa kantti-Volvo. Meinaan kuuluu S60 sisälle melkosen paljon selvemmin nastarenkaiden jyristykset (Nordman 4) kuin kesärenkulat kaikilla normaaleilla ajonopeuksilla kunhan alla on sula asfaltti.
No, kuten sanottu, ysi oli TM:n melutestin verrokki ja vieläpä vuodelta -95! Suurin osa testin autoista hävisi vanhalle ysille!

Joten miksiköhän se yli kymmen vuotta vanha auto oli verrokkina testissä?

Penarin 500/700 sarjat ja lexus hybridi olivat hiljaisempia muistaakseni ja testi on vuoden tai parin takaa.

Puhumattakaan eri renkaiden eroista melussa...

Auto melko reunassa tietä ja kuski käänsi paikoillaan hieman edestakaisin rattia, niin auto alkoi valumaan sivuttain kohti ojaa. Alla oli muistaakseni maks ylivuoteiset kitkarenkaat. Vaikea uskoa että nastarengaskaan olisi pitänyt tuossa tilanteessa sen paremmin kun tamppaantunut nuoskapolanne on kuitenkin pelko pehmeää, vaikkei renkaan kuvio siihen pystykään...
Tämä ei ole uskon asia vieläkään!

Ja minä puhuin kiillotetusta nuoskalumesta, enkä pehmeästä!

Joten sisälukutaitoa ja huolellisuutta ennen selkäydinreaktioita, kiitos!

Ja kun hevi ei toimi, kokeillaan Klassista!
Turhaahan tässä on keskustella, kun vuorotellen vääristellään toisen sanomisia? Missä vaiheessa PIDIN MAHDOTTOMANA, että kukaan ajaisi vuosikymmenen samalla autolla? Kyllähän joku voittaa lähes viikottain lotossakin seitsemän oikein, joten hyvin harvoin pidän mitään mahdottomana.
Et pitänyt mahdottomana, vaan sanoit;
Ja tuo samalla autolla 5/5 talvea?!? Kuka ajaa samalla autolla kymmenen talvea? Heh.
Väheksyit heitä, jotka ajavat omasta halustaan tai tahdostaan kymmenen talvea samalla autolla.
Ja sitten vielä kehtaat arrogantisti syyttää muita väheksynnästä!

Liekö muistisi pätkii, vai etkö ole havainnut nastoissa tapahtuvaa degeneraatiota koskien painoa, iskuvoimaa, määrää, jne. ettei tiestö kuluisi. Ainakin siis puhtaiden nastojen pito uutena peilijäällä on epäilemättä laskenut niistä ajoista, kun mukulakivellä nastarenkaat iskivät kipinää suditettaessa. Samaan aikaan kun nastojen tietä kuluttavaa voimaa on pienennetty askel askeleelta, on kulutuspinnan ja lamellien ja kumiteknologian kehitys mennyt eteenpäin. Tämä hyödyntää molempia renkaita, mutta suhteellisesti enemmän kitkarenkaita.
Nastojen määrässä on tapahtunut vähennystä, myönnettäköön, pääsääntönä, jonka uudet hakkapeliita 8 muuttavat. Et siis lue kirjoituksiani tai et ymmärrä/tiedä mitä kirjoitan. Lainaan itseäni muutaman viestin takaa:
Elämäni parhaat talvirenkaat ovat olleet 80-profiiliset vanhan nastasäännön mukaiset piikkipyörät, C-merkinnällä varustettuna ja "kevyt-peräisessä" takapotkusedanissa vieläpä.
Tarttuivat jäällä ja lumella kuin tauti mutta lämpimällä ja kuivalla asfaltilla olivat kuten kaikki muutkin kitkakumit.
Asiasta ymmärtävä olisi puuttunut tuohon sedaniin ja C-rengas yhdistelmään!
Ja ilmeisesti se lainaamani nokian tiekkari jäi lukematta ja fysiikan opinnot koulussa vähemmälle?
Koska yleistä kitkateoriaa ei ole vieläkään saatu aikaiseksi intensiivisistä yrityksistä huolimatta, ei asia ole nastan kohdalla ihan noin yksikäsitteinen kuin esität, sillä kitkoilla on matkaa kiinniotettavana nastojen perustasoon aika paljon jää olosuhteissa.
Nastoissa on edelleen se mekaaninen osa, joka tarttuu siihen alla olevaan materiaaliin kiinni, missä kitkakumi joutuu jättämään kaiken materiaaliteknologialle, sen puuttuvan kitkateorian lisäksi, minkä nasta voi hyödyntää kitkakumin kanssa.
Sinä yrität selittää, että vähemmän on enemmän, vaikka se nasta-raportti osoittaa selvästi kaikille lukutaitoisille toisin ilman epäilystä.
Tässä suorat lainaukset denalisteille ja luonnostaan utelialle nasta-raportista.


Mutta sitä se usko teetää! Järki jää unholaan!
Hohhoijaa, 940 GL farmari automaatilla oli se auto, jota ajelin ja jota muistelin. Auto oli vuosimallia 1991 ja sillä ajelin vuosina 1997 ja 1998.
No, oliko vaikeaa kirjoittaa se suoraan, ilman epäsuoria viittauksia? Oli ilmeisesti!

Joten muistisi tekee sinulle tepposia ja unohdat uskon vuoksi sen, että kehitys kehittyy tässäkin ajassa renkaissa.

Sinulla taas on mennyt psykologian tutkimuksiin viittaamiseni täysin ohi. Ilmeisesti kaikki suomalaiset kuljettajat kantavat mukanaan jatkuvasti kalibroitua kitkamittalaitteistoa, joilla voivat analysoida miten hyvin oma nastarengas pitää ja miten hyvin kitkarengas olisi pitänyt samassa tilanteessa?
No, perskutta! Eikö kaikki muut teekkään niin?

Minä kun luuliin, että kaikilla se on autoilijan vakiovarustusta tutkan, kiihtyvyys- ja desibelimittarin lisäksi, gravimetrillä ja magnetometrillä höystettynä!

Kuka sanoi, että minä ne kääntäisin? Sanoin vaan, että Tetra-laitteellesi voin sellaisen hankkia. Taas teit omia johtopäätöksiä vailla parempaa tietoa. Vai haluatko kenties Swahilin UI:n laitteeseesi? Sekin onnistuu...
No, käyttöohjetta en tarvitse millään kielellä, koska osaan tuota laitetta käyttää jo yleisen kokemukseni perusteella tuollaisista härveleistä.
Ja erittäin pahoin pelkään, ettei sinulla ole minulle mitään annettavaa aiheessa tetra yms., käännöksiä lukuunottamatta, tai sen liitännäisyyksissä.

Ja en olettanut, että sinä hlö-kohtaisesti edes osaisit kääntää ne käyttöohjeet, vaan oletin, että delekoit sen jollekkin kielen osaavalle. UI:llä lienet tarkoitat User Interface:a, eli käyttöliittymää. Kiitos tarjouksesta! Pärjään ihan vakiolla lontoon-kielisellä, eikä laitettani ole kukaan swahilin kielinen räpläämässä koskaan, tai korkeintaan kun se päätyy aikanaan SER-jätteeksi.
Ei herranjestas sentään. Mielestäsi on ihan sama kaksikielisessä Suomessa tarjota tekstiä toisella virallisella kielellä tai swahiliksi? Voin kertoa, että palvelua et saa virastossa swahiliksi (ellei äidinkielesi ole swahili), mutta ruotsiksi palvelua saat.
Ja ei jumalauta!

Sisälukutaitosi on todella kateissa! No, se ei yllätä, joten lainaan sanojani:
Jos puhut tuosta Gubben linkkaamasta ruotsinkielisestä testistä, niin en puhu/lue ruotsia.. Eli en osaa riittävästi ruotsin kieltä, että ymmärtäisin testin tuloksia ja yksityiskohtia. Joten viittauksesi on saman kaltainen, kuin se, että alkaisin selittämään asiaa sinulle svahiliksi.
Saisinko sen lontoon kielisenä tai viitattuina kappaleina, josta voin sen konekääntää lontooksi.
Viisas kuulemma lopettaa ensin, annan sinulle sen mahdollisuuden tässä
Annoin tämän mahdollisuuden sinulle jo monesti aikaisemmin ja silti jäät kiinni housut nilkoissa, uudestaan ja uudestaan!

Aloita vastaamalla asiallisiin kysymyksiini asiallisesti ja siten keskustelu voi edetä asiallisesti!
Kompetenssimme alueet ovat niin eri planeetoilla, että totean taas jälleen kerran tämän; Mielipiteitäsi saat esittää perustellusti, mikä on hyväkin! Pelkät mielipiteet ilman perusteita haastan, jos omaan erilaisia kokemuksia tai tiedän asian olevan toisin/kiistanalainen.
Minun planeettani maahantulotarkastuksessa viisumisi on hylätty jo useasti inkompetenssin vuoksi! Joten turistiviisumi on ainoa vaihtoehtosi. Tosin hylätyt asiantuntijaviisumit rasittavat turistimatkojasi!

Asiaan takaisin:
Jotta aitoon internet-tyyliin olisi jotain linkkejä, niin tässäpä niitä ajattelun aiheeksi.
http://yle.fi/uutiset/turhamaiset_pakettiautoilijat_ajavat_henkiloauton_renkailla/5443203http://www.nokianrenkaat.fi/nastarenkaat-vai-kitkarenkaatKitkat:
http://www.nokianrenkaat.fi/kitkarenkaat_yleisestiJa nastat:
http://www.nokianrenkaat.fi/nastarenkaat_yleisestiVielä yksi uutinen joka pistää epäilemään kari-pekka kyrön vierailleen rengastesteissä!
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2005/01/27/huijaavatko-autojen-rengasvalmistajat-testaajiaJos suhailisin eteläisimmän suomen pääteillä pelkästään, enkä kaiken karvaisilla sivukujillakin, niin ajelisin kitkoilla mielelläni, niin ei tarvitsisi kyttäillä sääennusteita syksyllä ja keväällä.
Ei lisättävää Kallekyy:n kommenttiin!
