Niin, kun nyt omilla kokemuksillasi keulit, niin on täälläkin ajettu useita vuosia taksia ja yhdistelmää... ajoneuvoilla, joihin tuli muutamassa vuodessa puoli miljoonaa kilometriä tauluun. Toki ne ajat on jo takana päin.
En kokemuksillani keuli. Mutta sinä otit itse esiin sen, että 16 nastoilla ja yksi kitkoilla ja kitkat ovat yyber-hyvät!
Minä en ole ajanut koskaan yli 100tkm vuodessa, mutta en myöskään alle 20tkm vuodessa. Ja näillä näkymin se jatkuu eläkkeeseeni asti, ellen voita lotossa tms.
Ja tuo samalla autolla 5/5 talvea?!? Kuka ajaa samalla autolla kymmenen talvea? Heh. Tuossa pitäisi vaihtaa käytännössä päivittäin rengasta, koska jo parissa vuodessa tekniikka kehittyy ja vanhaa mallia ei kannata verrata uuteen.
Suhdeluku; 16/1 vs. 5/5. Get it?
Vaihda joka toinen talvi kitkat/nastat samassa automallissa, jotta voit vertailla niitä renkaita keskenään.
Ja mitä tekniikan kehitykseen tulee, niin otappas ne testitulokset esiin ja vertaile vuosikymmenen kehitystä kiihdytys/jarrutus-matkassa.
Harvoin vuodessa tai kahdessa tapahtuu mullistusta. Kehitys kehittyy, muttei sentään Mooren-lain mukaisella nopeudella renkaissa. Tai nykyiset (kitka)renkaat pysäyttäisivät auton alle 5m matkalla 100km/h nopeudesta märällä jäällä.
Ja kuka ajaa kymmenen talvea samalla autolla? No, olet sinä kyllä aika kaukana arjesta tuossa kommentissasi!

Suomessa on monia, joilla ei ole varaa vaihtaa autoa joka toinen vuosi.

Sinällään psykologia näissä aina unohdetaan: mitä nastojen ropina sanoo aivoille? Psykologisissa tutkimuksissa aistittavat havainnot korostuvat ja tekevät muistijälkiä... esimerkiksi imureissahan pidetään tarkoituksella kovaa melua, koska kova imuteho yhdistyy aivoissa meluun. Sama esimerkiksi koskien hiustenkuivaajia.
Nastat vai kitkat? Minä ne niitä kuule, ellen pidä ikkunaa auki. Joten voit unohtaa ainakin minulla sen psykologisen efektin.
Persdynolla minä siinä kohdin ajan, kuten olen aina ajanut pidon osalta. Korvat kertovat ehkä Yariksessa tms. "modernissa" autossa sen, mikä rengas on alla.

Imureissa sitä äänekkyyttä on tehon merkkinä esiintynyt joskus 70-luvulla jne....
Mitä tuohon psykologiseen puoleen tulee, niin sanotaan näin, että schenkerin kuski raahasi minulle juuri äsken 30kg kovan paketin (IRF-2968).
Olisi mielenkiintoista tehdä tutkimus, jossa kuljettajia ajatetaan sokkona huonohkoilla nastarenkailla jäärataa ja asvalttirataa, sekä sen jälkeen loistavalla kitkarenkaalla samat... ja pitäisi vastata kumpi rengas piti paremmin. Ja vasta sen jälkeen näytettäisiin kellosta kummalla meni oikeasti paremmin, eli oli enemmän pitoa.
Helpompi tapa, poistetaan äänet kokonaan. Tai sitten manipuloidaan niitä halutulla tavalla asian selvittämiseksi.
Mielestäni esimerkiksi verotus (Oslon malliin) nastarenkailla olisi varsin perusteltavissa ja jättäisi valinnanvapauden kuluttajalle. Aivan kuten tupakointi. Jos haluat sitä harrastaa, maksat, mutta kokonaan sitä ei ole kielletty.
Oslon malli käy huonosti Suomeen, sillä ilmastomme ovat "hitusen" erilaiset!
Herra on hyvä ja lukee mainituista testeistä. Edellisin linkkaus oli testiin, jossa oli käytettynä nasta- ja kitkarenkaana 6mm renkaat ja 3mm renkaat. Molemmissa käytetyissä renkaissa kitkarengas pesi nastarenkaan myös jäällä. On se nyt vaikea uskoa, ei tässä voi muuta sanoa. Tuntuu hieman kuin olisi tiedemies aikana, jolloin kirkon totuus oli se, että aurinko kiertää maata;)
Hyvästä herrasta en tiedä, mutta herra kuitenkin!
Jos puhut tuosta Gubben linkkaamasta ruotsinkielisestä testistä, niin en puhu/lue ruotsia.. Eli en osaa riittävästi ruotsin kieltä, että ymmärtäisin testin tuloksia ja yksityiskohtia. Joten viittauksesi on saman kaltainen, kuin se, että alkaisin selittämään asiaa sinulle svahiliksi.
Saisinko sen lontoon kielisenä tai viitattuina kappaleina, josta voin sen konekääntää lontooksi.
Usko perinteisessä mielessä on minulle todella vaikea asia, sillä olen agnostismiin taipuvainen.
Mutta, kyllä, uskon gravitaation vaikutukseen.
Tähän tiedemies-kommenttiin en sano mitään muuta, kuin lueppas omat tekstisi....

Ei se mihinkään romahtanut. Siellähän mainittiin, että vaikka 100% renkaista oli kitkoja, oli kitkaero nastalliseen virtaan pienempi kuin esimerkiksi kesärengastesteissä oleva kitkaero märällä parhaalla ja huonommalla renkaalla.
Mihin tutkimukseen viittaat tässä? Tai mihin tulokseen jossakin tutkimuksessa?
Lähdeviitteistä sinulla on opettelemista, rengastestien lukemiseen verratuna paljon enemmän!
"Hätäkeskus: Hätäkeskus, kuinka voin auttaa?
-Perkele, tuolla palaa!
Hätäkeskus: Missä tuolla palaa?
- Tuolla naapurissa palaa!
Hätäkeskus: Missä on tuolla?
- Naapurissa perkele! Mä lähden itse sammuttamaan!
Klick! -tuut, -tuut, -tuut"
No, luetaampas sitä nasta-"tutkimusta" huolellisesti uudelleen.
Toinen lause kuvasta 11 nasta-raportissa:
Kuva 11 esittää jarrutuspidon suoraanajokaistalla. Jarrutuspito säilyy samanlaisena 50 - 100 %
nastarengasosuudelle. Nastarengasosuuden alentuessa 25 %:iin, saavutetaan noin 12 % matalampi
kitka kuin vaikkapa 75 % tai 100 % nastarengasosuudella. Tilanteessa, jossa kaikissa autoissa
on kitkarenkaat (0 % kaista), kitka laskee n. 25 % 100 auton ylityskerran jälkeen.
Minusta 25% kitkan menetys on romahdusmainen pienentyminen olosuhteiden pysyessä vakioina.
Lainaan tästä nasta-"tutkimuksen" loppulauselmaa....
Alleviivasin huomionarvoiset kohdat:
On korostettava, että testin olosuhde oli kitkarenkaalle hyvin hankala lämpötilan puolesta ja ajoalustana
olleen hyvin sileän jään tähden. On vaikea kuvitella olosuhteita, joissa kitkarenkaiden
kitka laskisi kiillottumisen vuoksi vielä enemmän. Näin ollen katsomme, että kitkarenkaiden
osuuden merkittäväkään nosto liikennevirrassa ei vaaranna liikenneturvallisuutta jään
kiillottumisilmiön kautta. Toisaalta, tulosten perusteella nastarengasosuuden pudottaminen
alle 25 % liikennevirrassa voi heikentää liikenneturvallisuutta ja haitata liikenteen sujuvuutta.
Joten tästä voimme päätellä, koska toisin ei mainittu, että kitkalle olosuhde oli vaikea ja nastalle ei ollut!?

Ja minä keksin heti "pahemman" olosuhteen kuin testien sileä jää! Lumipallokelvollinen nuoskalumikeli! Sen saa kiillotettua yhdellä renkaan sutaisulla liukkaammaksi kuin sileän jään! Siinä kitka huutaa hoosiannaa ja nasta etenee vaivoin! Tuossa tilanteessa lumiketju on ylivoimainen.
Tätä olen kokeillut empiirisesti kerran jos toisenkin kitkalla ja nastalla esim. helsinginkadun ja mannerheimintien risteyksessä, kun se on kiillotettu malttamattomien revittelyllä.
En minäkään ole tuputtamassa mitään vaihtoehtoja, vaan tuomassa esille faktoja. Jokainen tehkööt omat ratkaisunsa, mutta toivoisin että ne ovat analyyttisiä olemassaolevaan tietoon perustuvia ratkaisuja eikä mutu-tuntumalla tehtyjä "näin se on, koska on aina ennenkin ollut".
Hyvä! Oikea vaihtoehto
tm on jokaisen oma valinta omiin olosuhteisiinsa. Kaikkia variantteja emme valitettavasti pysty kaikki itse testaamaan, joten joudumme nojaamaan esim. lehtien testeihin ja muuhun mitattuun dataan
tm.
Mediaaniköyhän perse ei kestä ostaa viittä sarjaa kumeja samalle talvelle uusina ja kokeilla niitä, joten lehtien testit ohjaavat valintojamme siitä syystä.
Toistaiseksi kitkarengas ei ole voittanut yhtään lukemaani kotimaista talvirengastestiä.
Saksalaisia testejä en parjoa noteeraa tässä kohden sattuneesta syystä.
Eiköhän kohtalaisen moni tee täällä ihan tietoisen valinnan, mutta samaa ei voi toki sanoa kaikista. Jos tietoa tuo julki, siinä ei kait mitään pahaa ole. "Vallitseva totuus on ainoa oikea" -tyyppiset väännöt vain hieman turhauttavat. Ja vähättelyt, tyyliin "ethän sinä voi tietää kun et aja xx tuhatta kilometriä ympäri Suomea vuodessa".
Ymmärrän sen kyllä hyvin valintasi (siis kitkojen valinnan), sillä sinulla on alle puolet tehosta rengasta kohden kuin esim. minulla, väännössäkin pätee liki sama. Sinulla se on jaettu neljälle renkaalle ja kahdelle akselille. Minulla se jakautuu kahdelle renkaalle ja yhdelle akselille.
Kyllä se kitka on oiva rengas hyvin suolatulle itäväylälle, mutta en lähtisi sillä suhailemaan joka paikkaan ympäri maakuntia.
Tästä syystä olen tehnyt omat valintani omien tarpeideni valossa, testaten kummatkin vaihtoehdot. Lukien myös lehtien testejä aiheesta. Ja minä en kyllä ole vähätellyt kitkarengasta, vaan todennut, että se ei vastaa tarpeisiini riittävän hyvin.