Ajan kuitenkin nastoilla paljon vähemmän kun kitkoilla ja silti niitä lipsumisia tulee enempi juuri nastarenkailla varustetuilla autolla ja ajotapa kuitenkin on koko ajan sama. Mistä lie sitten johtuu, jos ei kitkan paremmuudesta. Tämän vuoksi en ole saanut nastoista millään tavalla ylivertaista kuvaa edes jäällä. Myös minun järki sanoisi että nastojen pitäisi pitää paremmin jäällä, mutta kun käytäntö on osoittanut aivan muuta, niin minkä minä sille voin.
Hm... Oletko ajellut ja ajatellut kitkan ja nastan eroja käytöksessä eri tilanteissa? Et ilmeisesti tai ainakaan analyyttisesti.
Kitkalla ei toimi sama ajotapa kuin nastalla ja päinvastoin.
Minulle käytäntö on osoittanut, että nastat toimivat märällä jäällä paremmin kuin kitkat. Nimittäin nastojen alle laiton jälkeen en ole lumiketjuja käyttänyt kuin eilen kaverin pihassa, kun ei ylämäkeen pääse ilman vauhtia nuoskassa lumessa.
Yksi ketju kiinni ja matka jatkui ilman ongelmia keskeltä mäkeä. Siinä ei auttanut kitkat, eikä nastat, mutta lumiketjut veivät homman himaan ilman hikeä.
Nastat ovat ylivoimaiset tietyissä asioissa ja kitkat toisissa. Lumiketjut hakkaavat molemmat mennen tullen tietyissä tilanteissa. Kyse on painotuksista!
Ja tässä ketjussa mainittu kumimateriaalin kehitys nanotasolla koskee ihan yhtälailla molempia rengastyyppejä. Lumiketjuissa nanotason kehitystä ei ole tapahtunut, kun sitä ei ole tarvittu pidon saamiseksi.
Moniko huomasi, että nastoissa on tapahtunut esim. hakkapeliitta 8:ssa melkoista kehitystä, vaikka ns. nastapaine on pienentynyt, mutta niin on 8:n nastankin on pienentynyt. Jokainen, joka ymmärtää fysiikan alkeita, tajuaa, että paine*pinta-ala=voima

Kilpajuoksua, jossa vuoroin vieraissa käydään.
Kitka voittaa yhdessä asiassa ylivoimasesti, nasta toisessa ja lumiketju kesärenkaassa yhtälailla.
Voiko olla sitten niin että en ole ajanut tuliterillä nastoilla vaan ne on olleet vähän kuluneita, niin kuin suurin osa renkaista käytännön liikenteessä on, eli suurimman pitonsa jo menettäneitä niin kuin täällä on monesti todettu asian olevan nastojen kohdalla. Kitkojen kohdalla pito on hyvin pitkään samalla hyvällä tasolla, eli siksi niihin on helppo luottaa.
Tämäkin on pelkkä mielipide. Mielipiteesi saa uskottavuutta, kun dokumentoit asiat kunnollisesti ja jaat kaikki tulokset kanssamme. Se olisi sitä mitattua dataa
tm!

Tämä on minun henkilökohtaisesti kokemaa "faktaa" ja en sille voi mitään, kuitenkin edelleen luotan siihen mitä kulloinenkin ajosuorite minulle kertoo.
"Faktaa" lainausmerkeissä nimenomaisesti. Eli pelkkää MUTUa (MUsta TUntuu), joten antaa
mustan tuntua!

Subjektiivinen kokemuksesi on pelkkä kokemus, eikä sillä ole mitään tekemistä oikean mitattavan faktan kanssa. Volttimittarilla ei ole mielipidettä jännitteestä, vaan se kertoo mitattavan suureen sillä tarkkuudella, mikä on em. mittarille ominaista.
Sama asia on rengastesteissä. Ne mittaavat jollakin toleranssilla joitakin asioita. Autojen ero poistetaan testeissä käyttämällä samaa mallia testissä. Tällöin tulos on on puhtaasti renkaista riippuva.
Se, että onko jarrutustestissä tulos ABS:llä optimi pysähtyvyys, onkin toinen juttu. Mutta tulos on tulos mittauksessa!
Ajosuoritteeseesi en ota mitään kantaa, kuten en kädettömään posetiivariinkaan!

Ps. mitä kahveihin tulee, niin juhla-mokkaa tms. en ole kotona juonut sitten vuoden 1990. Valtion päämies pauliggia senkin edestä. Ja kun on erikuisuuksia haluttu maistella, niin saman suvun Robertin paahtoja.
Ja kun tässä ei puhuta kahveista, niin palataan kumeihin! :hello: