En olekaan tietoinen, mutta välähdyksistä matkanteostasi (videoistasi) sekä kirjoituksistasi ja asenteestasi voi päätellä jotain. Eikä niitä päätelmiä murreta tyhjillä sanoilla aiheesta.
Paljonko sekunti kertoo muutamasta tunnista? Välähdyksen ainoastaan....

Kirjoituksistani olet tehnyt aika suuria metsään menneitä oikopäätelmiä, kuten asenteestanikin.

Puhun ABS:n nopeudesta. Ottaen huomioon ECUn, mikrokontrollien ja venttiilien nopeuden, sanoisin että samoilla renkailla jäisellä pinnalla annat kovissa nopeuksissa jopa kymmenen, tai enemmän metrien edun nykyaikaisille nopeille systeemeille.
Hm...
Nyt reality check ja nopeasti! 
Kymmenen metrin etua jarrutusmatkassa et saa nykyaikaisella autolla kuin korkeintaan johonkin 60-luvun jenkki-katiskaan tms. rumpu-jarrulliseen härveliin. Jos puhutaan jarrujen eroista.
Ja ABS-ohjaimen nopeuden erot eivät merkitse yhtikäs mitään, sillä pyörivän massan määrä ratkaisee sen nopeuden, millä rengas lähtee uudelleen pyörimään pysähdyttyään. Se, että kehällä mitaten se hitaampi tarvitsee mikrometrin pidemmän matkan ei vaikuta tulokseen kuin millimetrejä kokonaismatkassa.

Fysiikan lait ovat pysyneet muuttumattominan miljardeja vuosia ja niiden rajoja on koputeltu aika pitkään, joista kitkan määrä on talvi-autoilussa se edelleen tärkein asia. Siihen ei auton tekniikka mitattavasti vaikuta, vaan rengastus näyttelee pääosaa. Jos puhutaan mistään 90-luvulla päivän valonsa nähneestä tekniikasta.
Sinun ja minun auton jarrutusmatkan erot syntyvän mm. pyörivistä massoista ja kokonaismassasta ja lopultakin renkaista.
Sinulla enemmän pyörivää massaa ja kokonaismassaa, joten voin sanoa, että kolahdat takaluukkuuni aikas kovaa jos jarrutan edessäsi.

Auton merkki tai tässä tapauksessakaan ikä, ei pysty muuttamaan niitä fysiikan lakeja, jotka ovat olleet voimassa yli 13 miljardia vuotta.

Vaikka venttiili kykenisi miljardiin toiminta-sykliin sekunnissa, ei se pysty nopeuttamaan sen renkaan massasta ja kitkasta johtuvaa uudelleen pyörimiseen tarvittavaa aikaa, joka kuitenkin on useita millisekunteja pienimmilläänkin.
Sama pätee siihen mikroprosessoriinkin siellä ohjaimen uumenissa. Sillä niiden nopeus on ylittänyt tuhansia kertoja vaaditun minimi-ajan jo ensi esittelystä lähtien.
Näin ollen esimerkiksi sinun auto huippurenkailla pysähtyy samalla matkalla kuin uudempi auto heikommilla renkailla.
Tietoisia valintoja.
Ymmärtämätön ja uskovainen!

Jos ei ymmärrä mitä eroa kitkoissa ja nastoissa on muuta kuin nastat, herrat on hyvät ja menevät esimerkiksi sorminensa tunnustelemaan em. renkaita.
Jos vieläkään ymmärryksen tapahtumahorisonttia ei ohiteta, voi ottaa TM:n käteen ja ihmetellä miten Michelinin nastarengas pysähtyy jäällä heikommin kuin Michelinin kitkarengas.
No, ymmärryksen tapahtuma-horisontti on todellakin karannut sinulta pitkälle, sillä tekniikka (lue fysiikka) ei ole sinulla vieläkään hallussa. Kuten ylläolevasta tekniikka-uskovaisuudesta ilman ymmärrystä voi havaita. Ja sentään minä olen meistä se tekniikan mies, joka ymmärtää mitä tekniikalla voi tehdä ja saa aikaan. Joten ymmärrän sen rajat aika hyvin.
Minusta on hauskaa, että vedät tähän kitka/nasta-vääntöön tuon misukan, joka tämän kertaisessa testissä ei tuloksilla juhli jarrutuskokeessa, ollen neljänneksi huonoin nastakumeista. Matkat 40,6m (nasta) vs. 39,5m (kitka).
Silti kymmenen kitkakumia otti jarrusmatkassa pataan neljänneksi huonoimmalta nastakumilta ABS-jarrutuksessa.
Mutta samassa hengenvedossa et "huomaa", että käsittelykokeessa sama merkin kitkakumi ottaa pataan huolella nastalta 57,5s vs. 61,3s.
Testin paras ABS-jarrutusmatka jäällä tuli continentalin nastalta (32,4m) ja käsittelykokeessa paras tulos tuli hakkapeliitta 8:lta, joka teki 48,1 sekunnin tuloksen.
Tai miksi käytetty kitkarengas pysähtyy jäällä paremmin kuin käytetty nastarengas (ref. Teknikens Världen).
Niin, tuosta artikkelista jäi minulle avoimeksi surkean ruotsin-kielen taitoni vuoksi se, miten suuri se ero lopultakaan oli.
Ja minua ei oikeastaan kiinnosta se, kuinka paljon sitä eroa lopultakaan oli noissa yli 10tkm ajetuissa renkaissa, sillä minun talvi-renkaani ovat vuoden ikäiset ja vaihtuvat taas tänä talvena uusiin nastakumeihin. Joten viittauksesi on taas jälleen kerran invalidi!

Minusta on erittäin huvittavaa, että kuvittelet minun ajavan vanhoilla ja huonoilla renkailla, koska ajan vanhalla Volvolla!

Tämä kertoo oikopäätelmistäsi aika paljon.....