Turhaa vedät tähän pysähtyneen renkaan uudelleenkiihtymisen hitauden. Tai, no antiikkinen ABS lukitseekin varmaan pyörän ennen kuin tajuaa päästää sen uudelleen vapaaksi.
Sovitaanko, ettet ala kertomaan minulle noista mikroprosessorien omituisuuksista ennenkuin olet ottanut asioista selvää.
Se, antiikkinenkin ABS osaa olla niin nopea, ettei rengas lukitu, sillä senkin nopeus on tuhansia kertoja nopeampi kuin sen renkaan mikään nopeuden muutos ilman trotyyliä ja silloinkin se ehtii vielä mukaan.
Uusimmilla evoluutioilla ei tarvitse päästää pyörää kokonaan pysähtymään, koska järjestelmän laskentateho ja kontrollereiden nopeus antaa mahdollisuuden pitää renkaan pyörimisnopeuden tehokkaimman hidastuksen kohdalla. Autossa kun on myös g-anturit mittaamaan hidastuvuutta.
Puuh....

Se mikä on tehokkain jarrutustapa on kiinni renkaasta ja sen alustasta. Joskus lukkojarrutus on parastapa hyödyntää sitä rajallista luonnonvaraa (kitka) joten autojen ABS-järjestelmät ovat aina kompromissi siitä optimista, sillä ne nykyisetkin tonneittain paskakoodia sisältävät ohjaimet eivät pysty havaitsemaan mitkä renkaat autossa on, eivätkä ne liioin tiedä millä alustalla auto on.
Koko ABS:n ideahan on pitää auto ohjattavana jarrutuksen aikana kun pito alkaa lipämeämään.
Vedät aina keskustelun sellaiseen suuntaan, että pääset nokkelana esittämään fysiikanluentoja, mutta se nyt ei yllätä enää ketään.
Miksi en vetäisi, sillä fysiikastahan tässä on kyse, eikä siitä mille
MUsta
TUntuu.

Sinällään auton massa ei edes vaikuta pysähtyvyyteen, paitsi tietenkin renkaan ja tienpinnan välillä tapahtuvan leikkautumisen voimissa. Mm. auto tehokkailla uusilla jarruilla pysähtyy nopeammin kuin keskivertomoottoripyörä, vaikka motskarin massa on murto-osa auton massasta.
Siis mitä!

Auton massa ei vaikuta pysähtymiseen? Järki hoi! Äly, älä jätä!

Moottoripyörässä jarruttaa käytännössä vain yksi kumi jarruttamassa ja autossa niitä on neljä. Paljonkos se tekee asioita per pinta-alayksikkö?
Kohta varmaan väität, että painavampi auto kiihtyy samalla teholla yhtä nopeasti kuin moottoripyörä?

Autojen rumpujarrujen aikaan moottoripyörä saattoi pysähtyä nopeammin kuin auto, mutta siinä välissä on paljon vettä virrannut kymessä. Tämä lienen samanlainen asia kuin sitkeä hevosvoimien käyttö, vaikka SI-järjestelmän ratifioimisen aikaan sovittiin tehon yksiköksi kilowatti.
Jos topicin aiheeseen palataan, voin vaan edelleen todeta, että uutena huippunastojen ja -talvipyörien ero on olematon, joskin ero uutena jäällä on nastojen hyväksi. Ei kuitenkaan niin suuresti kuin täällä annetaan ymmärtää.
No, ero huippu nastan ja pelkän M+S:n välillä on erittäin merkittävä jäällä. ABS-jarrutuksessa eroa parhaiden, eli hakka 8:n ja Goodyearin välillä on 7 metriä, mikä tekee jo tuohon 32,4 metrin jarrutusmatkaan pirusti lisää prosentteina ja matkanakin.
Ero lumella on pieni (52,4 vs. 53,3 molemmat nokialaisia).
Käytettynä ero menee jopa jäällä kitkan eduksi.
Kuinka paljon kuuluukin kysymys, jos oletetaan että olet oikeassa? Metreissä molemmat kiitos.
Tietoisia valintoja. Kuten se, että ei kaksikielisessä maassa osaa toista virallista kieltä. Meilläkin 40-vuotias ranskalainen opetteli ruotsia, koska meidät omistaa nykyään ruotsalainen taho. Vanhakin oppii uusia kieliä, jos niin valitsee 
P.s. Missähän väitän luulevani mikanin ajavan huonoilla renkailla? Turha panna sanoja toisen suuhun.
Niin, en opiskellut ruotsia edes silloin kun olin naimisissa ruotsinkielisen naisen kanssa. Tietoinen valinta sekin!

Minä tarvitsen ruotsin kieltä niin pirun harvoin, etten välitä edes opiskella sitä. Käytän sen ajan mielummin ihan muiden asioiden opiskeluun!

Ethän sinä suoraan väittänyt minun ajavan vanhoilla kumeilla, mutta viittasit kyllä siihen, että uudempi satoja kiloja painavampi autosi pysähtyisi nopeammin.
Mikanille edelleen, että jos sinun ja minun autojen ABS on samanlainen, niin surkea se on. Et sitä voi sinäkään kieltää. Siinä kun alkaa ABS puuttumaan pyörien jarrutukseen, huomaa negatiivisen kiihtyvyyden heikentyvän selvästi. Sulake irti ja ero on mitattavissa metrimitalla.
En tiedä varmaksi, onko eroja mutta luulisin että samanlaista kehitystä on tapahtunut kuin EZK:ssa ja LH:ssa.
Ainoa tilanne, jossa tuo ABS-tekee selvästi tepposiaan on märkä jää yhdistettynä pirun jyrkkään alamäkeen. Eli paikka josta ei nousta kuin lumiketjuilla. Kenkäänkin tuo paikka/tilanne vaatii nastat.