RallyBaron  Samppasport

S80 2.8T 1999 - Laatikon solenoidit vaihdettu - Ei toimi vieläkään?!

  • 24 Vastauksia
  • 13217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo eli tuli hommattua tollanen 1999 mallinen 2.8 T6 laatikkovikaisena.
Auto oli iminut ilmeisesti jopa pari vuotta siten, että kaikki muut vaihteet toimi paitsi kolmonen.
Lopulta auto jätti pelkän kolmosen päälle.

Vikakoodi jota antoi: 000C elikkäs S2 solenoidissa vikaa.

Noh varmuuden vuoktosi tilasin kaikki solenoidit että ovat varmasti sitten kunnossa.

Solenoidit vaihdettiin laatikkoon = Eipä toimi vieläkään. Aivan sama homma kuin ennen. Kun laittaa kepistä D:n päälle, loota kelaa vaihteet ilmeisesti ykköseltä kolmoselle ainakin konsolin mukaan. Mutta kolmonen jättää päälle samalla tavalla kuin ennenkin.

Vikakoodien nollaamisen jälkeen tuo 000C koodi hävisi luojan kiitos eli loota tuntuisi nyt olevan niputettu kondikseen, mutta uusi vikakoodi iski päälle:

P0702 as a generic OBDII code indicates a problem with the "Transmission Control System Electrical"

Seuraavaksi vähän englantia, elikkäs vähän lisää tietoa tosta vikakoodista:


OBD Code P0702refers to
The code is triggered by the Engine Control Module (ECM) when there is a code stored in the Transmission Control Module (TCM)
Symptoms

Possible sumptoms of OBD code P0702
- Engine Light ON (or Service Engine Soon Warning Light)
Causes

Possible causes of OBD code P0702
- Open or short transmission control module circuit - Poor transmission control module electrical connection - Faulty transmission control module - Transmission control module not coded


Nyt on siis niin sanostusti pallo hukassa, enkä keksi mikä muoviämpäri sitä nyt vaivaa? Pitääkö tuo laatikon yksikkö ohjelmoida uusiksi että vika johtuisi siitä? Ideoita? Nyt on vähän kirjaimellisesti paskat housussa.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Jos oikein ymmärsin, niin tuo koodi on tallentuneena moottoriohjausyksikköön (ECM) siksi koska vaihteiston ohjausyksikössä (TCM) on jokin vikakoodi, joten sieltä vaihteiston yksiköstä pitäisi saada koodi luettua ja kun sen koodin mukainen vika on kunnossa ja koodi poistettu, niin saa poistettua tuon ECM koodin..
En mä tosin tarkkaan tiedä, kun toi mun englannin ymmärryskin on vähän mitä on, mutta tuollaisien koodien tallentuminen on mahdollista.

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Obd-lukijalla saadaan vain osa moottorinohjauksen vikakoodeista eikä yhtään vaihdelaatikon vikakoodia. Ainoa on että nähdään että vaihdelaatikossa on joku vika päällä. Kunnon vikakoodin luku auttaisi paljon. Koska tuo moottorinohjauksesta tullut vikakoodi niin epäilee, niin luultavasti vaihdelaatikko kertoisi jotain vikakoodeja.

Vika voi olla johdoissa, tcm-modulissa tai edelleen vaihdelaatikossa vaikkapa risassa kytkimessa jollain vaihteella jolloin ohjelma menee vikatilaan.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Missähän pystyisi saada tarkat vikakoodit? Volvo huolto? Ja siis laatikosta voi lukea vielä erikseen vikakoodeja?

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Missähän pystyisi saada tarkat vikakoodit? Volvo huolto? Ja siis laatikosta voi lukea vielä erikseen vikakoodeja?

Joo, esimerkiksi volvo huolto, jossa onnistuu

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985


Kyllä vain. Vaihdelaatikkoa ohjataan omalla tietokoneen tapaisella laitteella jossa on varsin tarkka diagnostiikka erilaisille vikatilanteille. Volvon huollossa ne vikakoodit saa luettua ja myös BSR-lukijalla joita monet ovat ostelleet. Sellaisia myydään www.bsr.se sivulla. Ennen mahdollista ostamista kannattaa toki tarkistaa että toimii tässä "hieman poikkeavassa" mallissa.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo pitää käyttää volvolla töpselissä ja näkee sit tarkemmin.

Mut tälläsiä juttuja sain nyt vielä tarkemmin siitä vikakoodista:

Vaihteiston ohjausjärjestelmäsähkökomponentti.
Johdinsarja.
Moottorin ohjausmoduuli.
Voimansiirron ohjausmoduuli.
Vaihteiston ohjausmoduuli

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo eli liittimiä heiluttelemalla saatiin volvosta hetkellisesti vaihteet vähän pelailemaan jo, eli pystyi manuaalisesti vaihtelemaan ylös alas 1-3 vaihteita. Liikkeellelähtiessä kuitenkin alkoi pelleilemään taas eli kolmonen jäi pesään.

Eli johtoja ja liittimiä käymään seuraavaksi läpi ja jos ei löydy vikaa niin tämän jälkeen volvolle vikakoodin tarkkaan lukuun.

Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.

T:Antti

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.

T:Antti

Ei
Vikakoodien luennalla saa todella epätarkasti tietää, että mistä vika johtuu.
Vikakoodit antavat ainoastaan lähtökohdan sille, että mistä suunnasta aletaan sitä vikaa etsimään, mittailemaan ja testaamaan.

Vikakoodit -> Mietintämyssy päähän -> epäilys, että vika voisi olla tuossa -> mittaus -> (vika oli siinä -> korjaus)    --> vika ei ollut siinä -> mietintämyssy päähän -> epäilys ->

Auton vianetsintä on tuota, eli miettimistä, vikavaihtoehtojen poissulkemista jne.

Poissa ässä60

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 203
  • www.vrcf.fi
Vikakoodien nollaamisen jälkeen tuo 000C koodi hävisi luojan kiitos eli loota tuntuisi nyt olevan niputettu kondikseen, mutta uusi vikakoodi iski päälle:

P0702 as a generic OBDII code indicates a problem with the "Transmission Control System Electrical"
Eli P0702 geneerisenä OBDII koodina ilmaisee ongelmaa "Vaihteisto Ohjaus Systeemi Sähköinen"
Possible causes of OBD code P0702
- Open or short transmission control module circuit - Poor transmission control module electrical connection - Faulty transmission control module - Transmission control module not coded
Mahdolliset aiheuttajat OBD koodille P0702 -katkennut tai oikosuljettu ohjausyksikön piiri- huono vaihteiston ohjausyksikön sähköinen yhteys- viallinen vaihteiston ohjausyksikkö-vaihteiston ohjainyksikköä ei ole koodattu.
P0702 tuntuu viittaavan ongelmaan vaihteiston ohjauksessa tai mahdollisesti johdotuksissa.
Joo eli liittimiä heiluttelemalla saatiin volvosta hetkellisesti vaihteet vähän pelailemaan jo, eli pystyi manuaalisesti vaihtelemaan ylös alas 1-3 vaihteita. Liikkeellelähtiessä kuitenkin alkoi pelleilemään taas eli kolmonen jäi pesään.

Eli johtoja ja liittimiä käymään seuraavaksi läpi ja jos ei löydy vikaa niin tämän jälkeen volvolle vikakoodin tarkkaan lukuun.

Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.

T:Antti
kohtuullisella varmuudella voisi arvella vian johtuvan huonosta tai poikkinaisesta yhteydestä vaihteiston sähköpuolella, kun kerran vaihteisto toimi liittimien liikuttelun jälkeen.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo elikkäs nyt homma on aika paljon selkeytynyt kun täältä saanut vähän apuja ja muutenkin vähän netistä onkinut tietoa, ja tosiaan suuri epäilys johdotuksiin ja liittimiin jotka ovat seuraavana tarkistuslistalla, ja niissä se vika saattaa hyvin ollakkin.


Enää on suurena kysymyksenä tämä vaihdelaatikon ohjausboksin ohjelmointihomma, että vaatiikohan se sen vai ei, että jospa ei sen takia toimis tai jotain, volvolle pitää soittaa ja kysellä että miten on. Kun ei ole mitään tietoa että onko siellä minkälainen ohjelma sisällä auto on tosin viimeeksi toiminut vaihdelaatikon puolesta kunnolla vuosia sitten pitkän aikaa se oli tilassa että kolmosta ei voinut käyttää ja muita vaihteita pystyi käyttämään. Ja sitten lopulta jätti kolmosen päälle ja muita vaihteita ei saanut käyttää  :2funny:

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo eli viaksi selvisi vaihdelaatikon ohjausboksi, se vaihdettiin uuteen volvolla ja myöskin ohjelmoitiin.


Nyt auto ilmoittaa taas solenoidi s2 vikaa, vaikka laatikko toimii täysin normaalisti?????

Mistähän johtuu?

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Eli TCM-000C on nyt se koodi jota se antaa.

Kun ajoi liikkeestä pois niin vähän aikaa se koodi pysyi poissa koodien nollauksen jälkeen mutta syttyi sitten...


Ei kyllä riitä ymmärrys kun just kaikki solenoidit laatikkoon vaihtettu ja uus ohjausboksi+sen ohjelmointi....

The transmission control module (TCM) compares the speed signal from the brake control module (BCM) with the speed signal from the transmission. The control module also checks which gear is selected and compares it with the calculated gear. The speed signal from the brake control module (BCM) and the transmission speed signals should be almost identical, the transmission speed signal should be greater or lower than the brake control module (BCM) speed signal (vehicle speed must be above 30 km/h , engine speed (RPM) above 1400 rpm and transmission oil temperature over 20 degree C ). Diagnostic trouble code (DTC) TCM-000C is stored if the control module detects that the vehicle speed and engine speed (RPM) signals do not correspond with the programmed values and that an "incorrect" gear has been selected. This is because a solenoid fault has occurred in the hydraulic circuit for gears 1-2 or 3-4.

Substitute value

    The control module "Limp-home" mode is engaged and only gear positions 3 and R are available. When the ignition is switched off, the control module switches to normal function and all four forward shift positions can be used.

Possible source

    The hydraulic valve for solenoid S2 has stuck in the open or closed position.
    Defective control system (the solenoid binds or is stuck).
    Internal leakage in the transmission.
    Warn or damaged clutch driven plates in the transmission.

Fault symptom

    General orange warning lamp lit.
    Malfunction indicator lamp (MIL) lit.
    No shifting.
    Harsh gear shifting.
    No lock-up function.

HINT: When the transmission control module (TCM) detects disrupted function, "Limp-home" mode is activated and only shift positions 3 and R are available. Lock-up function is also unavailable.

Harsh shifting- due to disabled line pressure solenoid STH control. This results in constant maximum line pressure and leads to harsher shifting and gear engagement.












« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 20:40:25 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Niin ja vielä sen verran voiko auto mennä paskaksi jos sillä ajelee ennenkuin saa tuon  tarkan vian selville tosta koodista?

Kytkinlevythän tossa nyt taitaa ekana tulla mieleen tosta vikakoodista, mutta ei se ainakaan yhtään luista, tuppaa vaan ruopimaan kun vähän hiekkaa asvaltilla kun polkasee kaasun pohjaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 20:52:46 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Hieman mutuilua tuosta koodista:

Laatikon ohjainyksikköhän tarkkailee koko ajan, jotta onko vaihteistosta vetopyörästölle menevän akselin kierrosnopeus sama (kerrottuna ko. vaihteen välityksellä) kuin mitä vetävillä pyörillä, ja jos nuo nopeudet vaihtelevat tarpeeksi koneen mielestä, se viskaa nilkutusmoodin päälle.

Mutta, jos loota oikeasti luistaa, sen kyllä teoriassa huomaa ihan itsekin. Ja jos se kerran ei oikeasti luista, niin ongelma lienee enemmänkin tietokoneen "silmissä".

Ensinnäkin tulee mieleen vaihteiston vetopyörästölle menevän akselin nopeusanturi: Tarkistappa se, onko johto kunnossa ja antaako järkeviä lukemia. Voi olla, jotta siihen anturiin on tarttunut sen verran metallijauhoa (magneettinen kun on), jotta se sekoittaa.

Entä ABS-ohjainyksikkö? Nopeusmittari pelaa normaalisti, entä onko ABS-ohjainyksikköä tutkittu kylmäjuotoksien varalta?
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

 

Elekma  Autoracing