Samppasport  Futurez

S80 2.8T 1999 - Laatikon solenoidit vaihdettu - Ei toimi vieläkään?!

  • 24 Vastauksia
  • 13225 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo eli auto jättää joskus kolmosen päälle ja menee vikatilaan, tuntuu tekevän tätä vain tip-tronic toiminnolla eli käsivaihteilla. Sammutuksen jälkeen ja uudelleenkäynnistys toimii taas....


Missä tämä vaihteiston vetopyörästölle menevä anturi sijaitsee tarkalleen? Miten tarkistan että on ehjä eli millä sen voi mitata?


Miten ABS-ohjainyksikkö oireilisi? Nopeusmittari pelaa kyllä normaalisti. Ja millä voisi tuota sitten tutkia?

Niin ja auto siis välillä lopettaa yhtäkkiä ton "vaihdelaatikko huolla pian" viestin eli ei mitään vikailmoituksia, ja mittaristossa sammuu kaikki vikavalot. Lambda valo sammuu myös mikä on aika palanut, en tiedä onko tällä lamdavalolla jotain yhteyttä itse vikailmoitukseen?

Autoon on vaihdettu uudet jarrupalat mutta vain uudet jarrulevyt taakse, edessä olevissa oli vähän kanttia jotka tasoiteltiin. Luin jostain että tällä voisi olla jotain vaikutusta?


Kaikista huvittavinta on, että aluksi auto ilmoitti solenoidi S2 vikaa = solenoidit vaihdettu. Tämän jälkeen vaihteiston sähkövikaa = boksi vaihdettu ja ohjelmoitu.

Nyt taas solenoidivikaa  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 12.10.2011, 20:27:28 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Joo eli liittimiä heiluttelemalla saatiin volvosta hetkellisesti vaihteet vähän pelailemaan jo, eli pystyi manuaalisesti vaihtelemaan ylös alas 1-3 vaihteita. Liikkeellelähtiessä kuitenkin alkoi pelleilemään taas eli kolmonen jäi pesään.

Eli johtoja ja liittimiä käymään seuraavaksi läpi ja jos ei löydy vikaa niin tämän jälkeen volvolle vikakoodin tarkkaan lukuun.

Pitää nyt vielä kerran kysyä, eli kun siitä luetaan ne tarkat vikakoodit, niin saa tietää todella tarkkaan mistä vika johtuu? Että sen jälkeen se ei ole enää sellasta arpomista että "vois olla" tuossa vika.

T:Antti

Oliko tämä johtojen heiluttelu sittenkin vain sattumaa?

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Varmaan sattumaa...

Vähän infoa:

Normaaliajossa tuntuu toimivan paremmin tuo laatikko.

Kaasu pohjassa ajaessa tuntuu kakkosen ja kolmosen väli tosi pitkältä eli tuntuu nostavan kierrokset helvetin korkealle ennenkuin vaihtaa kolmoselle, ja saattaa olla että auto heittää tässä vaiheessa itsensä vikatilaan. Jos ei heitä, niin auto vatvoo kolmosen ja nelosen väliä eli ei kestä kunnolla vaihde päällä.

Ja hitaassa taajama-ajossa ei tahdo heittää myöskään kolmosta päälle vaikka laatikon toimiessa normaalisti kolmonen tulee päälle myös hitaassa ajossa ilman sen suurempia kikkailuja... Tuntuu siis tuo kolmoselle vaihtaminen olevan tosi kovien kierrosten takana...


NIIN ja laatikkoöljy haisee sellaselle palaneelle kytkimelle, vaikka öljyt on ihan kirkkaat kyllä.

Kellään arvioita mitä maksaa nuo varaosat tonne lootaan ja mitä kaikkea sinne pitäs nyt sit laittaa solenoidit on jo kaikki vaihdettu?  Työ tehdään itse.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 19:25:51 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa noviisivolvoilija

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 267
  • www.vrcf.fi

Entä ABS-ohjainyksikkö? Nopeusmittari pelaa normaalisti, entä onko ABS-ohjainyksikköä tutkittu kylmäjuotoksien varalta?
Tämä sama tuli itsellekkin juuri mieleen. ABS-yksikkö on ollut todellinen riesa sun ikäluokan T6:ssa, ja älä anna nimen hämätä. ABS-yksikössä on ollut todella paljon kylmäjuotoksia, mitkä pätkiessään sotkee koko auton toiminnan. Nappaa se ABS-yksikölle menevä iso kampaliitin irti ja käy ajamassa, ja kuulostele tapahtuiko muutos auton käyttäytymisessä.

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Ruotsista tuli nyt hommattua 70tkm ajettu loota...

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Toivotaan jotta toisella askilla pelittäisi paremmin... Tässähän lienee se GM:n lootikko, neliportainen?

Se vetopyörästön anturi sijaitsee siellä askin peräpäässä, yksinäinen mokkura mihin menee johto.

Tuo koodi TCM-000C tarkoittaa hydraulista vikaa, itse solenoidin signaalivirheelle tulisi koodi TCM-0007/TCM-0008/TCM-0009. 000C on tullut siitä, kun tietokoneen saama nopeustieto on poikennut tietokoneelle kyseiselle vaihteelle määritetystä nopeustiedosta tarpeeksi (eli ns. väärä pykälä silmässä koneen mielestä). P0702 taasen tuossa laatikossa tosiaan kertoo, että itse ohjainyksikössä on hämminkiä jonkun (merkkiliikkeen testerillä saa tietoon minkä) solenoidin ohjainpäätteen kanssa. Tuo vika tosiaan lienee kunnossa ohjainyksikön vaihdon jälkeen.

Mutta, jos siellä palaneen käry tuoksahtaa, niin joku kitkapintahan siellä silloin kärvähtänyt on... Lieneekö sitten syy vai seuraus... En tiedä sitä, miten herkkiä näissä lootissa on nuo hydrauliyksiköt kulumaan, mutta se voisi olla yksi syyllinen.

Olisi kyllä mielenkiintoista tutkia koneella mitä live-dataa siellä nuo anturit ajossa antaa.


Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Joo GM:n laatikko, neliportainen. Tiptronic.


Kyllä se aski varmasti paskana on tai onkin, TCM-000C vikakoodin kera.

Nykyiseen lootaan siis kaikki solenoidit vaihdettu, ilmeisesti vika ei ollut niissä?

Koska TCM-000C = Kytkentämagneettiventtiili S2 sähköinen tai hydraulinen vika.

Vai teinkö ns. turhaa työtä että tuo vikakoodi ei muka viittaakkaan noihin solenoideihin?

Kerrataan nyt vielä lyhkäisyydessään epäonninen tarinani auton kanssa:

1. Auto tulee minulle laatikkovikasena, TCM-000C kytkentämagneettiventtiili blabla vika.
2. Jokainen voi kuvitella kuinka vitun iso homma on tuo laatikko tiputtaa sieltä alas, koko keula purettiin, eli siis kone pois nokalta. Solenoidit 400e kaikki, työpalkkaa ammattimiehelle avusta 500e.
3. Auto ei toimi vieläkään, vikakoodiksi P0702.
4. Auto volvolle vianmääritykseen = tulos Vaihdelaatikon ohjausyksikkö paskana. Uusi yksikkö ja ohjelmointi = 950e. Kertoivat myös mittaavansa kaikki johdotukset että vika ei ole niissä. Sehän tästä vielä puuttuisikin että olisi sähkövika ja molemmat laatikot oiskin ehjiä ja paskat ne ois mitään siellä mittailleetkaan...
5. Uuden yksikön ja ohjelmoinnin jälkeen auto vieläkin vittuilee, antaen TAAS vikakoodia TCM-000c. Laatikko toimii ykkösellä ja kakkosella. Kolmosen saa tupaan kun on helvetisti kierroksia. Kolmoselta taas ei tahdo vaihtaa neloselle ellei ole kierrokset lähellä rajoitinta. Kun nelonen saadaan pesään, tippuu vaihde taas kolmoselle, ja kierroksenrajoitinta vasten menee toki. Auto toki heittelee aina välillä laatikosta vikavaihdetta päälle eli 3.vaihdetta. Tämän vikavaihteen saa pois sammuttamalla auton ja käynnistämällä uudelleen.
6. Joskus kun esim seuraavana päivänä ajaa autolla, "vaihdelaatikko huolla pian" valo ei syty heti, vaan tyyliin parin kilometrin ajon jälkeen.



Ja sitten tuon laatikko-ongelman lisäksi auto polttaa lamba-valoa. Ei tietoa miksi. Uusi ilmamassamäärämittari laitettu. Auto juuri katsastettu ja päästöt oli aika hilkulla. A

3 tuuman rosterinen kokoputkisto vaihdettu, tällä vaikutusta? Moottorinohjaus vakio.

Auto ei myös kierrä paikaltaan yli 2.5k rpm, tämä ilmeisesti kuitenkin normaalia koska se on ohjelmoitu jotenkin näin?
« Viimeksi muokattu: 18.10.2011, 19:49:40 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
tuplat
« Viimeksi muokattu: 18.10.2011, 19:55:04 kirjoittanut Kanistaja »

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Auto ei myös kierrä paikaltaan yli 2.5k rpm, tämä ilmeisesti kuitenkin normaalia koska se on ohjelmoitu jotenkin näin?

Pitäisi kiertää vapaalla melko tarkkaan 4k rpm, näin ainakin omassa ja muutamassa koeajamassani.
Yhdessä yksilössä alkoi tuolla kohtaa "yskimään" ja kierrokset seilas +/- 500 rpm -> jäi ostamatta  :)
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa Kanistaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 95
  • www.vrcf.fi
Tässä on sitten uutta vikaa: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=11290.new#new tai itseasiassa jo olemassa olevaa.

 

Kulkukoira  Proturbo