Moro, kysytäänpäs vinkkejä viisaammilta:
Auto: Volvo XC70 2008 D5 (mittarissa n. 525 000 km)
Lämmitin: Thermo Top V
Palotunnit: 688 h
Oireet alkoi syksyllä loka-marraskuussa, kun Webaston käyttö alkoi taas olemaan ajankohtaista. Viime talvena ei oireillut lainkaan. Mutta siis, Webasto toimi satunnaisesti. Välillä lähti päälle, välillä ei. Yleensä lähti päälle, mutta sammui muutaman minuutin jälkeen. Useimmiten tuprautti alkuun kunnolla valkoista savua, mutta jos Webasto sattui toimimaan oikein niin sitten savutus pian muuttui ainakin näennäisen normaaliksi. Käyntiinlähtöprosentti laski tasaisen varmasti kelien kylmetessä ja lopulta (riittävän monen epäonnistuneen kokeilun jälkeen) Webasto kaiketi meni vikatilaan, eikä sitten enää inahtanutkaan.
Välipäivinä sain hommatuksi iCarsoftin V2.0 testerin, jolla pääsin vikakoodeihin kiinni. Antoi tuolloin kolme vikakoodia:
1/3) B1D2993 - No start, even after restart attemp, Component Failures, No operation
2/3) B1D3392 - Flame interruption during normal operation, Component Failures. Performance or incorrect operation.
3/3) B1D3468 - Heater in lock out mode, Algorithm Based Failures, Event information.
Nollasin vikakoodit ja Webasto lähti toimimaan. Lämpötila oli silloin nollan kieppeillä. Olikohan sitten toissapäivänä, kun taas huvikseni kokeilin Webastoa ja ei toiminut (pakkasta 8 astetta). Tai lähti siis taas päälle, mutta sammui pian itsekseen. Auto ei ollut ylläpitolaturissa. Tässä on tullut akun kuntoa muutenkin tullut tarkasteltua ja eilen illalla päätin taas kokeilla, siten että auto oli ylläpitolaturissa. Kappas keppanaa, Webasto lähti taas toimimaan. No, tänään aamulla taas kokeilin (auto edelleen ylläpitolaturissa), mutta eipä sitten taaskaan pysynyt käynnissä. Kokeillut tänään noin 5 kertaa ja aina sama homma.
Eli Webasto toimii harvakseltaan, useimmiten ei. Lähtee päälle, mutta sammuu muutaman minuutin jälkeen. Tätä nykyä ei anna muita vikakoodeja kuin tuo yllämainittu B1D2993. Nuo pari kertaa, kun Webasto sattui toimimaan oikein, annoin laitteen pöhistä n.30-40 minuuttia. Ylläpitolaturi ei siis tunnu vaikuttavan toimivuuteen, joten ainakin akun syyllisyys toimimattomuuteen voitanee siis poissulkea(?).
Palotunnit on tosiaan nyt tuo 688 h, joten oletettavasti nollauksesta ei ole tässä hyötyä kun 800 h ei ole rikki? Vai kannattaisiko kokeilla nollata tunnit ennen kuin alkaa muuta tuusaamaan? Ja onko kellään valistunutta arviota, että missä komponentissa vika todennäköisimmin on, jos itse laite on jotenkin rikki?
Kiitos jo etukäteen!