Autodiagnoosi  Carcom Oy

V70 2,4d Kulutus

  • 25 Vastauksia
  • 8639 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa janhon

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #15 : 27.09.2018, 19:42:26 »
Minusta pitäisi normaali maantie ajossa päästä kutosella alkaviin lukuihin. Siis maantiellä. Kai muu ajo nostaakin sitten kulutusta reippaasti.

Jos kerran käyntikin huono niin selvittäisin missä vika


JUU, ei pääse (2,4d).

Tukkosuuteen, vois kokeilla moottoritiellä pakko 3 vaihteella ajoa kierrokset tapissa noin 50 km. Mikäli kone on karstottunut, niin puhdistuisi  vähän. Tukkoisuutta en lukisi vielä viaksi.


Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #16 : 27.09.2018, 21:14:23 »
Minulla oli harmaakoppa V70. Kyllä se meni jopa hitusen alle 6L/100km parhaimmillaan maantiellä. Vois tosiaan koettaa karstaa polttaa ja jotain fortea tms tankkiin. Nostajien rapinaa (ja koneen papatusta) kannattaa myös kuulostella. Ilmansuodatin lienee joskus vaihdettu?

Edit: vilkaisin tässä XC60 kulutuksia VOC:lla niin hiljattain ajetulla 200km maantie pätkällä kulutus 6.8L. Tällähän on ilmanvastus about vapaudenpatsaan luokkaa ;D Sama kone ja laatikko paitsi että pari kehitysaskelta uudemmat. Lisäksi on vielä neliveto riesana ja 20" pyörät joissa leveyttäkin 5cm enemmän ???
« Viimeksi muokattu: 27.09.2018, 21:24:46 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa 2012

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #17 : 27.09.2018, 21:49:09 »
Vähän sivuaa aihetta periaatteessa, mutta harmaakoppaisessahan on suuttimissa jotain eroja riippuen onko 2008 vai 2009. Ainakin siis V70 sarjassa. Liekö näillä pientä vaikutusta kulutuksiin? Valveutuneemmat kertonevat enemmän?   :D

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #18 : 27.09.2018, 22:17:19 »
Vähän sivuaa aihetta periaatteessa, mutta harmaakoppaisessahan on suuttimissa jotain eroja riippuen onko 2008 vai 2009. Ainakin siis V70 sarjassa. Liekö näillä pientä vaikutusta kulutuksiin? Valveutuneemmat kertonevat enemmän?   :D

8L on minusta litran verran liikaa ellei jopa enemmän. Huomaa että kyse maantieajosta jolloin 8L on jo pirskatin iso luku mille tahansa tavisdieselille jolla normaali ilmanvastus
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa volled3

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #19 : 30.09.2018, 12:52:06 »
Kyllä tuohon kulutukseen vaikuttaa tuo kuljettaja ajotapa,tyyli, keskinopeus, ohitukset ja olosuhteet. Auton osalta renkaat, lastaus ym.

Jos kysytään onko 8l normaali kulutus, niin kyllä se siltä vaikuttaa. Tietämättä tarkemmin edellä mainittuja asioita. Eli mielestäni ei ole sen enempää vikaa.

Itellä 8,1 tietokoneen kulutus SEKA-AJOSSA.

Matka mitä autolla pääsääntöisesti ajetaan on työmatka-ajoa. Autossa ei ole lastia. Ajoa kertyy n. 60km suuntaansa.
Suuri osa matkasta on 100km/h rajoitusta ja tällöin vauhti on yleensä n. 110km/h mittarinopeutta. Ohituksia matkalla teen harvemmin.

Paljolta kuulostaa. Näkyykö imu/turbon putkistossa märkää öljyistä kohtaa juoruamassa ilmavuodosta? Coolerissa voi olla myös ratkeama kuten vanhemmissa II-koppasissa monesti kävi. Ilmavuodon kuulee vakavuudesta riippuen paikallaan kaasutellessa, isompi vuoto tuntuu sitten myös ajossa.  Puristuspaineet vois myös mitata jos ilmavuotoja ei löydy.

Ei ole havaittavissa merkkejä ilmavuodosta.

On ehkä 2.4d Volvoksikin hieman isohko kulutus. Eihän vain ole nostajat kulahtaneet? Miten on öljyjä vaihdeltu?

Öljyt vaihdeltu n.20-25tkm välein. Miten nostajien kulahtamisen saa selvitettyä?

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #20 : 30.09.2018, 18:23:06 »
Miten nostajien kulahtamisen saa selvitettyä?

Luepa papatus ketju tai käytä pajalla.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33610.0

Hyppää suoraan viimeisille sivuille
« Viimeksi muokattu: 30.09.2018, 18:26:06 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1030
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #21 : 30.09.2018, 18:30:45 »
iltojeni valon ja aamujeni auringon S80 2,4 D automaatti vm. -03 sain huikean mittaustuloksen 335 km:n matkalta: kulutus vain 4,9 litraa!

Liekö oikein laskettu, mutta tankkausten perusteella ja ajo oli valtatie- ja maantieajoa. Tosin ajoin aika pintakaasulla, sillä olen oman bensa-S80:n kanssa oppinut ajamaan kevyellä jalalla. Ja käytin paljon vakkaria, joka ei aina liene se kulutusystävällisin.

Yleensä auto vie noin 6,5-7,0 litraa sataselle. Lie sitten S80 paljonkin V70-mallia virtaviivaisempi ja joko 2008 mallissa on eri automaattilaatikko?
« Viimeksi muokattu: 30.09.2018, 18:32:23 kirjoittanut Kaldonia1 »

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #22 : 30.09.2018, 20:41:50 »
iltojeni valon ja aamujeni auringon S80 2,4 D automaatti vm. -03 sain huikean mittaustuloksen 335 km:n matkalta: kulutus vain 4,9 litraa!

Liekö oikein laskettu

Aivan liian vähän kilometrejä ja tankkauksista tulee se virhe. Jos jaksaa lirutella niin aika kauan sinne tankkiin vain menee ja menee sitä löpöä.

Yleensä autojen polttoaineen kulutus pienenee kun moottorit uudistuu. Tän viisipyttyisen kanssa kävi Volvolla aika selvästi toisinpäin. Mustakoppainen viisipyttyinen taitaa kuluttaa yhtä vähän kuin tämä uusi eco eco VEA(?). Ainakin selvästi vähemmän kuin harmaakoppainen.

Muistaakseni S80 ilmanvastuskerroin pikkuhitusen pienempi. Laatikotkin erit. Mutta tuskin noilla mitään käytännön merkitystä noiden kahden auton kulutusvertailussa.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2018, 20:47:58 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #23 : 30.09.2018, 20:49:03 »
Yleensä autojen polttoaineen kulutus pienenee kun moottorit uudistuu.
Päästöhömpötysten takia polttomoottorin hyötysuhde on heikentynyt viimeiset 15 vuotta. Kulutuksen lasku on saatu aikaan muilla teknisillä ratkaisuilla, kuten S&S, lievemmät öljyt, pidemmät välitykset, pienempi ilmanvastuskerroin jne...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #24 : 30.09.2018, 23:44:36 »
Päästöhömpötysten takia polttomoottorin hyötysuhde on heikentynyt viimeiset 15 vuotta. Kulutuksen lasku on saatu aikaan muilla teknisillä ratkaisuilla, kuten S&S, lievemmät öljyt, pidemmät välitykset, pienempi ilmanvastuskerroin jne...

Siis euroopassahan kulutus ja päästöt on saatu alas dieselöinnillä. Nuo mainitut seikat ovat vain hienosäätöä siihen. Esimerkiksi ketjun aloittajan tapaus ei taatusti muutu yhtään miksikään vaikka irrottaisi peilit ja sammuttelisi auton aina pysähdyttyään. Isommat pyörätkään (=pitemmät välitykset) tuskin häävisti vaikuttaisivat. Muualla maailmassa sensijaan on saatu huimasti kehitystä polttoainetalouteen. 2005 vuosi ollut käännekohta. Etenkin jenkkilässä mutta lähtötaso ollut siellä korkea

"2005 marked a turning point: That's when technological innovations allowed automakers to pump up horsepower and fuel economy at the same time. Now, we have cars that weigh the same as they did in 1975, but are 80% more fuel efficient and 60% more powerful."
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
Vs: V70 2,4d Kulutus
« Vastaus #25 : 01.10.2018, 08:36:00 »
Keskustelu karkasi täysin aiheesta, mutta nimenomaan dieseleiden polttoainetalous on kärsinyt ensin EGR-venttiilistä, sitten hiukkassuodattimesta ja lopulta vielä urea-pelkistyksestä. Nykymoottoreissa on nämä kaikki ja ne lisäävät kulutusta siihen nähden, että polttoaine voitaisiin polttaa optimaaliseti välittämättä pakoputken päästä tulevista mömmöistä. 
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron