Carcom Oy  Ateho

Volvo 353 Grp B

  • 53 Vastauksia
  • 14380 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 177
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #45 : 06.01.2019, 17:18:37 »
Ei se välille lisäpumppua tarvitse, jos 240:n Volvo jossa 350 SBC keulilla ja jäähdyttäjä takaluukussakin toimii pelkällä moottorin vesipumpulla kilpakäytössä. Ainoa vaan että kun se vesimäärä lopulta lämpenee, niin se laajenee todella paljon ja yksi Volvon paisuntasäiliö ei riitä, pitää olla kaksi rinnakkain. Vesipumppu on sähköinen ja SBC vakiopaikalla, joten koneen voi jäähdytellä erien välissä näppärästi.
Liian nopea kierto syylärissä on myös huono, isosyyläri jäähdyttää tehokkaasti kun virtaus sopivan hiljainen. Jäähdyttävää ilmaa sen sijaan pitää saada paljon syylärin läpi, kunnon flektit ja reitit ilmalle.
V70R AWD -98

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #46 : 06.01.2019, 19:07:02 »
Jos syylärissä on ilmausnippa siellä syylärin ylänurkassa, niin se riittää (heh, veikeä olisi 850:n syyläri ylösalaisin, jolloin ilmaus tapahtuisi tyhjennysnipasta)

Lämmityslaitteen kennolle tee joku ilmausnippa kans. Ei sielä ilma muuten poistu.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 524
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #47 : 15.01.2019, 19:50:30 »
En olisi ikipäivänä kuvitellut olevani sianpäästä näin innoissani, mitä nyt olen tästä :D ... tai no, enhän mä ole nytkään, vaan lähinnä tästä ennakkoluulottomasta rakentelusta  O0
Olen kai katsonut liikaa Project Binkya ja Laitilan autotehtaan rakennelmia? Aihio ei tosiaan ole parhaasta päästä, mutta koska näillä näkymin ainoaksi alkuperäiseksi liikkuvaksi osaksi on jäämässä rattiakseli, saattaa joku vika tässä vielä korjaantua, tai sitten niitä tulee lisää...

Ainoa vaan että kun se vesimäärä lopulta lämpenee, niin se laajenee todella paljon ja yksi Volvon paisuntasäiliö ei riitä, pitää olla kaksi rinnakkain. Jäähdyttävää ilmaa sen sijaan pitää saada paljon syylärin läpi, kunnon flektit ja reitit ilmalle.
Hyvä pointti, pitäisiköhän yrittää "entisöintimielessä" etsiä jostain FH-Volvon paisari? Keulaan tulee ilmanohjaimet, joilla kaikki maskin läpi tuleva ilma ohjataan jäähdyttimen läpi. Toisena ohjaimena 850:n tunneli flekteineen, jossa 2-nopeutta ja sen jälkeen paljon tilaa poistua auton alle.

(heh, veikeä olisi 850:n syyläri ylösalaisin, jolloin ilmaus tapahtuisi tyhjennysnipasta)
Itse asiassa kokeilin, mutta flektin tuulitunnelin kiinnitys näytti sen verran erikoiselta väärinpäin, että laitoin sen "oikeinpäin". Tyhjennyshana on myös varsin käytännöllinen varuste, joka nykyään puuttuu liian monesta autosta.

Jarruja olen tässä vähän mietiskellyt.. Tilannehan on siis se että takana on 2 x Ø57mm mäntää uivissa satuloissa ja edessä 8 x Ø38mm mäntää kiinteissä satuloissa. Oletuksena jarruista on tulossa varsin takapainoiset, joten ostin Björkiltä paineenalennusventtiilin. Tämän vuoksi piirit on tarkoitus jakaa eteen ja toinen taakse. Etupiirissä tilavuus tulee siis kasvamaan 2:n Ø38:n männän verran 240:n vakiotilanteeseen nähden (6805 - 9073mm2). Takana mäntien pinta-ala kasvaa hieman (4536 - 5104mm2), mutta mites tarvittava tilavuus ja sen suhde etujarruihin? Puristusvoimaahan tuo uiva satula tarjoaa saman verran kuin kahdella saman kokosilla männillä oleva kiinteä satula.

Mietin siis jääkö 240:n Ø22mm pääsylinteri pieneksi? 850:ssä olisi Ø25mm, mutta vähän hankalampi asennettava.

Minkäkokoisia pääsylintereitä on yleensä käytetty esim. F-ryhmässä 240:ssä pedalboxin kanssa?

Turvakaaria pitäisi päästä viikonloppuna sovittelemaan, niin alkaa taas edistymään.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4584
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #48 : 15.01.2019, 21:23:28 »
240 etusatulassa on 38mm männät jollet ole jostain löytänyt ATE:n satuloita? Niissä on 36mm mäntä kuten 140:ssäkin. Sen puoleen vakio 240 sylinteri menee hyvin, mutta takamäntien koon takia on aiheellista laittaa isompi sylinteri. Vakiolla sylinterillä polkimen liikkeestä tulee pitkä ja ottaa alempana.
444 -55   145 "Express" -71   245 -90 Englantilainen potilas "B6284T"   965 -93 B6304T
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer?

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 524
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #49 : 19.01.2019, 21:52:17 »
Hyvin suunniteltu on puoliksi pilattu ja oikein hyvin suunniteltu kokonaan tekemättä, vai miten se meni. No kuitenkin kehikon pystytys aloitettu:



Turvakaarien hinnoissa oli tosiaan suuria eroja. Muutama tuttu vinkkasi että Jyväskylästäkin löytyy putkentaivutuksia tekevä firma, jota varten piirsin kaarista piirustukset. Tuli noin puolet halvemmaksi kuin halvin "kaaripaja". Eilen sain pääkaaren ja tänään sitten soviteltu putkia paikoilleen. Yllättävän hyvin istuvat, oli vähän hankala nimittäin piirtää nuo etukaaret. A-pilarin kohdalle jouduin yhden loivan mutkan taivuttamaan lisää, että sain kaaret lähemmäksi pilaria, muuten sopivat ok.

Koska ruostereikiä edelleen on, pystyi kehikon puottamaan lattian läpi alas, jotta pääsi hitsaamaan saumat ympäri. WRC-putket ja toiset oviputket jätän pois, muuten sääntöjen mukaiset. Tältä päivältä jäi vielä lattioiden hitsaus umpeen ja taakse pari suoraa putkea tehtävä lisää.

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 524
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #50 : 20.01.2019, 19:54:52 »

Putket paikoillaan.

Yksi hukkaputki tuli, kun katkaisin toisen kattoputken liian lyhyeksi. Onneksi riitti silti 2 x 6m suoraa, eikä tarvinnut hankkia lisää. Kaaret on aika monesta kohtaa hitsattu kiinni, jotta tukisivat koria. Turvavöitä varten hitsasin poikkiputken pääkaareen, koska tulevan väliseinärakenteen vuoksi olkavöitä ei saa muualle kiinni.

Penkin kiinnikkeet menevät uusiksi, koska alkuperäisillä ainakin kokeilussa ollut kuppipenkki jää turhan korkealle. Muutenkin se peltisysteemi M6-ruuveineen vaikuttaa vähän heppoiselta, etenkin kun oli osittain ruostunut irti..

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 524
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #51 : 03.02.2019, 19:48:28 »
Tuli viikon katko rakenteluun rälläkän takia vaikka oli suojalasit... Kannattaa siis niitä käyttää.

Jarrut sain tänään melkein valmiiksi. Sovitin 850:n pääsylinterin (Ø25,4 mm männällä) 340:n tehostimeen. Ei tarvinnut muokkailla poljinta, kun oli vipusuhde kerran sama molemmissa. Reikäjakoa joutui vähän muokkaamaan ja yllättäen 340:n ja 850:n jarrunestesäiliön putket olivat samalla jaolla. On siis jotain alkuperäistä säilytetty ja samalla hoitui ylimääräiset reiät säiliössä. 850:n säliliössä kun olisi ollut turhaan ABS:n paluu ja kytkinnesteen lähtö. Kytkimelle on laitettava oma säiliö, kun sen pääsylinteri on korkeammalla. PV.n säiliö siihen kävisi, kunhan jostain arkiston syövereistä sellaisen löydän.

Etujarrut on etummaisessa lähdössä ja takajarrut taaemmassa. Etu- ja takajarruissa on jonkin verran tilavuuseroa, mutta pääsylinterin pitäisi tuo ero tasata. Takapiiriin tuli säädettävä paineenalennusventtiili ja käsijarrusylinteri. Käsijarru toimii omalla kahvallaan ja tarvittaessa hoitaa alkuperäisen toiminnon. Itse en ole oikein tykännyt käsijarrua käyttää ajaessa, niin lukitus saa jäädä toimintaan.

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 524
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #52 : 10.02.2019, 20:12:56 »
Turvakaaret, suurin osa sisustaa ja konehuonetta maalattu korin väriin. Onpahan vähän siistimpi yksivärisenä.


Koetaulun ja mittariston sovittelua.

Mittaristoon lisäsin kierrosluku ja ahtopainemittarit, sekä samalla kun helposti kävi, ajotietokoneen. Voi sitten kauhistella kulutuslukemia radalla. Ulkolämpömittarille asennettava anturi vielä kanssa, ei varmaan monessa "kilpurissa" ole sellaista varustetta.

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 321
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #53 : 12.02.2019, 11:43:07 »
Äärimmäisen mielenkiintonen projekti ja hyvin edistyny. Tästä on hyvää vauhtia tulossa yhden bemarin lisäksi toinen projekti, jonka pääsee toivottavasti joskus livenä näkemään.
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

 

TamCar  KKD Motorsport