Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo 353 Grp B

  • 77 Vastauksia
  • 21949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1065
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #30 : 10.12.2018, 19:24:45 »
Äkkiäkös ata osaavana laittaa eteenkin vitos koneen niin on painojakauma kunnossa :). Joskus vuonna kirves ja nakki joku britti teki kaksi moottorisen 850 Volvon
:2funny:
Niin.. eikös ne b-ryhmäläiset olleet yleensä nelivetoisia?

Poissa Faija

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #31 : 11.12.2018, 19:58:31 »
Aina löytyy joku besserwisser.

Poissa P11S1

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1121
  • juu kylläh
    • P11S1 kuvat
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #32 : 11.12.2018, 21:06:34 »
Kyl siellä takavetosiakin oli, mielenkiintonen projekti!  :)

kuvia
740turbo -90 / 760turbo -85 / 945GL -95 / 144DL -70

Poissa VT86

  • Hallituksen jäsen
  • Administrator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2117
  • Accidental Motorsport
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #33 : 15.12.2018, 11:32:04 »
:2funny:
Niin.. eikös ne b-ryhmäläiset olleet yleensä nelivetoisia?

Esimerkiksi Lancia 037 keskimoottori ja takaveto.

Mielenkiintoinen urakka, jäädään odottelemaan lopputulemaa.
MB 200DTIC==> w201==> 2xN14==> Toledo TDI==> Leon 1,8t 20vt TS4 "CupraR" + Saab 900NG Turbo 306 2.0 16v
Suzuki GS450 ==> Honda CBR900RR

Miksi? - Koska voin!

Poissa Jule

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1065
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #34 : 15.12.2018, 13:06:29 »
Siksi mä sanoinkin yleensä...

Mietin että mitäköhän inssisetä tykkäisi jos ihan pokkana vaan menisi konttorille muutoskatsastukseen. :)

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #35 : 27.12.2018, 21:43:02 »
Niin.. eikös ne b-ryhmäläiset olleet yleensä nelivetoisia?
Piti vähän uteliaisuuttani perehtyä tähän, kun kaverilta on lainassa B-ryhmään liittyviä kirjoja. Äkkiseltään B-ryhmään luokitelluista noin puolet oli kaksivetoisia, tosin niistä moni vain ratakäyttöön tarkoitettuja. Tunnetuimpien lisäksi luokituksia löytyy mm. Skodalta, Talbotilta, Ferrarilta, FSO:lta, Ladalta, Citroenilta ym. Moni projekti vaipui unholaan Audin mukaan tulon myötä kuten Ford RS1700T, joka korvattiin nelivetoisella RS200:lla. Mutta aiheeseen:

Hitsailu 0,6mm langalla jatkui nyt, kun on taas hyvä hitsailla tallin ovet auki. Uusimmat hitsaukset onnistuivat saaduilla neuvoilla jo paremmin, pientä oiottavaa jäi tosin vieläkin.


Kantti on kaunista vai miten se oli?

Helmakotelot 1mm pellistä kantattu ja paikoillaan. Joku muotoilija voisi olla ulkonäöstä toistakin mieltä, mutta nämä viivottimella piirretyt muodot on nopeita toteuttaa. Koesovituksessa myös Biilteeman elintarvikehyväksytty kirkkaan punainen roiskeläppä.


Top-cooler

Teoreettisesti jokainen mutka ja pituusmetri putkessa hidastaa virtausta. Keskimoottori asennuksessa myös ilman saanti välijäähdyttimelle edellyttää pientä tuumailua, mitenhän se pitäisi toteuttaa ???. Ei muuta kuin reikä kattoon ja kenno siihen. Yhteensä 3kpl 45° mutkaa ja yksi vähän loivempi. Eikä ole kenno huoltotöiden edessäkään tuolla ollessaan. Koko takaosa on alhaalta avoin, eli moottorikaan ei ihan hirveästi pääse lämmittämään tuota tilaa. Tarkoitus asentaa kuitenkin myös imevä flekti kennon alle. Pakoputkestaan ei turhan monimutkasta tullut. (eli kolmemutkainen :D)

Tuo takavalojen välipeltikin meni uusiksi. Oli tiivisteen alta ruostunut kokonaan irti ja kilven kiinnitysreiätkin kasvaneet sen verran, ettei sopivia ruuveja olisi löytynyt.


Kattoskuuppi, kaikkea sitä tuleekin tehtyä.

Etureuna tuli näppärästi Ø10mm putkesta taivuteltua ja etuosaan löytyi rosteriverkkoa sopiva pala. Melko veltto on tuo kattopelti tässä. Nyt tukevoitui vähän, kun hitsasin kulmaraudan skoopin etureunan alle katon koko leveydelle ja tuo alareunan pellinsoiro jatkuu ilmanohjaimena siihen asti. Katto venähti jo viimetalvena lumikuorman alla, kun oli lingottu vielä vähän lisää taivaalta tulleen lisäksi. Taidan laittaa etuosaan pahimman lommon kohdalle sellaisen muovisen "valeskoopin". Saa sitten joskus tarvittaessa raitista ilmaa, kun leikkaa aukon sen alle.

Etuturvakaariakin pääsin tänään sovittelemaan, oli kuulema Volvo-harrastaja taivuttanut. Pikkasen joutuu vielä muokkaamaan sisäpeltejä tai putkia. Nyt ovat kyllä niin kuin olin mittaillut ja piirrellyt, mutta onkin tuo tuulilasin aukko aika paljon leveämpi kuin kori sen alapuolella. Voisi yrittää saada vielä jotenkin vähän lähemmäksi A-pilaria, linja on kyllä sama kaarella ja putkella.

Jotain systeemejähän Volvolla oli sen 363CS:n suhteen, mutta kai ne totesi että on liian pervo laite. :)
Tästä en ollut koskaan kuullutkaan vaikka isä on jo pienestä asti Volvoihin tutustuttanut :o Kuvia katsellessa tuli mieleen, että taidan toteuttaa takapuskurin samalla tavalla, kun se ei enää jostain syystä meinaa mennä paikoilleen.. Eipähän irtoa niin helposti penkkoihin nojaillessa.


Poissa zarkuss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 14
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #36 : 30.12.2018, 11:51:28 »
Olisko se cuuleri kannattanu sijoittaa viistoon about takaikkunan kohdalle ? Olisi saanut viileää ilmaa laajemmalle alueelle kennoon ? Sivuihin saa näppärästi tehtyä ilmaottoreijät mistä voi vetää molemmin puolin putket turbolle/imusarjaan. Tämä vain oma näkemys . Tsemppiä jatkoon ja lisäkuvista iso

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9936
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #37 : 31.12.2018, 08:29:49 »
Ei sattunut silmään. Mihin noista kyljen ilmanotto ritilöistä ohjataan ilma?
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #38 : 31.12.2018, 15:42:40 »
Olisko se cuuleri kannattanu sijoittaa viistoon about takaikkunan kohdalle ? Olisi saanut viileää ilmaa laajemmalle alueelle kennoon ? Sivuihin saa näppärästi tehtyä ilmaottoreijät mistä voi vetää molemmin puolin putket turbolle/imusarjaan. Tämä vain oma näkemys . Tsemppiä jatkoon ja lisäkuvista iso
Mahdollisesti, tuo paikka on lähinnä käytännön syistä. Jos ja kun konehuoneessa jotain tarvitsee tehdä, niin sitä ei nyt tarvitse ensimmäisenä irroittaa. Kennon ja katon välissä on noin 10cm tyhjää tilaa ja reunat tiivistän kumilla tms. Uskoisin että katolta tuleva ilma jakautuu riittävän tasaisesti kennolle. Tarvittaessa tuohon alle saa helposti "toisen skoopin ylösalaisin", jolla ilma ohjataan kennon alta "takalasin" yläreunan läpi ulos. Tulossa muovi-ikkunat niin sen voi rei-ittää.

Pösössä ja Lanciassa coolereiden ilma otetaan juurikin takaikkunoiden takaa olevista aukoista, mutta koska molemmista koko takaosa nousee ylös, myös ilmaa ohjaavat kanavat nousevat mukana. Tässä tapauksessa moottorin yläpuolinen tila tulisi melko täyteen ilmakanavia.

Ei sattunut silmään. Mihin noista kyljen ilmanotto ritilöistä ohjataan ilma?
Vasen puoli ilmansuodattimelle, oikea ei minnekään tällä hetkellä.

Ensi ajo tapahtuu varmaan orkkisputsarilla, mutta tarkoitus on kanavoida tuo vasen puoli tiiviiksi siten, että kaikki ilma menee suodatin koteloon. (edellyttää siis uuden alaosan tekoa putsarille) Nyt osa ilmasta menee myös konehuoneeseen. Kotelon muokkausta pitää vähän tuumata, ettei aja lumipölyllä suodatinta heti tukkoon.

Oikealla puolella on moottorin ohjausboxi "omalla" paikallaan, joten en avannut tuota 850:n sisälokasuojaa. Turhaan ottaa sitä kautta lunta talvella sähkökeskukseen ja laturinhihnalle.


Viimepäivät korjattu edelleen ruostevautioita, joita löytyi useampia, kun poistin lattioista loput äänieristeet. Kotimaisuus aste uuden pellin osalta nousi varmaan puoli neliöä.

Moottorin johtosarjasta poistin automaatin ja ilmastoinnin johdotukset. 850:n vasemman umpion takaa löytyi kiva moninapainen pistoke, johon kytkin kaikki autoonpäin menevät johdot, kuten mittariston ja sähkönsyötön ruiskulle. Nyt riittää vain yhden sähköliittimen irroitus ja tekniikkapaketin voi laskea alas sen puolesta.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3895
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #39 : 31.12.2018, 16:03:40 »
Oikealle puolen öljycuuleri?
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9936
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #40 : 04.01.2019, 23:07:26 »
Tuli mieleen että mitenkähän onnistuisi jos moottorin jäähdyttimen putkittaisi "konehuoneeseen" kun se on nyt tyhjillään? Voisi vaatia kunnon vesipumpun kierrättämään nestettä. Siirtäisi myös osan painosta etuosaan.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa 240-gl

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 681
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #41 : 05.01.2019, 09:05:18 »
Tuli mieleen että mitenkähän onnistuisi jos moottorin jäähdyttimen putkittaisi "konehuoneeseen" kun se on nyt tyhjillään? Voisi vaatia kunnon vesipumpun kierrättämään nestettä. Siirtäisi myös osan painosta etuosaan.


img]https://i.imgur.com/UrqpCqU.jpg[/img]
Tokko tänne kunnon moottoria olisi sopinutkaan? 850:n jäähdytin vie tilaa.

Nyt käy keulaan samat osat kuin varsinaiseen kilpuriin. Jos innostuu niin käy valmiit kisapalikat jatkossa. Etutilaan, vai miksi sitä pitäisi nimittää, tulee vielä tankki ja muutama muu säiliö.

nykyiset: 244 3,0 / 360 2,0i / 740 2,3Tic / Ford mustang / Jeep Grand Cherokee / Mitsu pajero

entiset volvot. 244, 240, 240, 240, 240, 740, 760, 940, S60, V70,

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9936
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #42 : 05.01.2019, 13:59:20 »
Pitäisi siis lukea nämä jutut kunnolla  :D.

Edit:
Tuli googletettua noita erilaisia B-ryhmän toteutuksia.

Kuvan toteutus taisi olla Fordista. Tuommoinen cooleri katon rajaan ja leveä skuuppi mistä sille jäähdytysilma.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2019, 14:02:52 kirjoittanut Ribbe »
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa ata

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #43 : 06.01.2019, 17:02:12 »
Oikealle puolen öljycuuleri?
Jos löytyy sopiva kenno niin kyllä. Moottorissahan on termari ja letkunlähdöt jo valmiiksi siinä lähellä. Tavoitteena siis löytää käytetty/halpa kenno, mutta ei uusikaan pois suljettu ole, aika edullisiakin näkyy olevan.

Tuli mieleen että mitenkähän onnistuisi jos moottorin jäähdyttimen putkittaisi "konehuoneeseen" kun se on nyt tyhjillään? Voisi vaatia kunnon vesipumpun kierrättämään nestettä. Siirtäisi myös osan painosta etuosaan.
Jäähdytys on nyt toteutettu siten, että 850:n jäähdytin on tuolla etutilassa ja kolme alumiiniputkea ensisessä kardaanitunnelissa. Kaksi on suurempaa, eli ylä- ja alavesiputket ja kolmas Ø16 eristettynä lämmityslaitteelle ja ennen kennoa järjestelmän alimpana kiertovesipumppu. Pumppu saa pyöriä aina kun päävirrat on päällä. Lämmityslaitteelta paluu sitten suoraan alavesiputkeen. Paisuntasäiliö on takana C-pilarissa, aika ylhäällä 850:iin nähden ja jäähdyttäjän päätyyn tein ilmausruuvin. Koska pääasiallinen käyttö tulee jäälle, uskoisin tuon toimivan riittävästi, alla olevat alumiini putketkin jäähdyttävät vähän ja tuo lämmityslaitteen pumppu saa kierron aikaan alavesiputkeen. Se auttanee luonnonkiertoa jäähdyttäjässäkin ainakin jossain määrin? Mulla oli 142:ssa jäähdytin pitkään takana ja se toimi ihan ok ilman erillistä pumppua, niin kauan kun auto kävi.

Kuvan toteutus taisi olla Fordista. Tuommoinen cooleri katon rajaan ja leveä skuuppi mistä sille jäähdytysilma.
Juuri tämän innoittamana cooleri (keltainen) on nyt katossa. Sattui vaan olemaan tuollaisen isompi alumiinikenno jäänyt nurkkiin, niin piti laittaa vaakaan. Tuon piirroksessa olevan punaisen kanavan lisään vielä jossain vaiheessa, sekä imevän flektin.



Tässä on montakin asiaa joita lisään sitten ensi talven "Evo"-versioon tai jos aikaa jää. Tavoitteena on siis edelleen päästä kokeilemaan tämän talven jäille. Tällä hetkellä suurimpina puutteina jarrut, tankki ja pumppu, pari kymmentä johtoa takaa eteen (suurin osa menee mittaristoon), sekä turvakaaret ja maalaus. Maalaus jäänee kesälle, sekä etu- ja takaspolereiden tekeminen.

Tämän viikon edistymiset:
- Kytkinpolkimen laitoin S40:stä, kun se kävi 850:ä helpommin.
- Etuiskareiden yläpäihin histasin 2mm vahvikelevyt, kun ne ei oikein ole tahtoneet oikeassa kilpurissa pyyä suorina.
- Loppujen lokasuojasaumojen hitsaus, eli pyöränkaaret
- Helmalevikkeiden päät
- Ruostereikiä vaihdettu ehjään peltiin
- Takapuskuri paikoilleen. Venyi sittenkin vähän leikkaamalla ja lämmittämällä paikoilleen.
- Konehuoneen johtosarja
- Vaihdekepille kiinnitys
- Kaasuvaijeri ja poljinmuutos

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5076
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 353 Grp B
« Vastaus #44 : 06.01.2019, 17:09:45 »
En olisi ikipäivänä kuvitellut olevani sianpäästä näin innoissani, mitä nyt olen tästä :D ... tai no, enhän mä ole nytkään, vaan lähinnä tästä ennakkoluulottomasta rakentelusta  O0

 

Carwist  Race.fi