Jälleen upea aurinkoinen autourheilupäivä takana. Kotaperällä kurvailtiin Kaivutyö Salmela Rallisprint 5.3.2022, jossa olin toimitsijana ajamassa 0-autoa. Kyytiin oli tarkoitus lähteä pääsponsorin ja sitten toisen sponsoroivan yrityksen edustaja, mutta kumpikaan ei lopulta päässyt. Alunperin huoltoon lähtenyt kaverini pääsi siis kokeilemaan, millaista kilvanajo on.

Aamusta lähdettiin niin, että ehdittiin kiertää rata läpi potkukelkoilla. Sain aplodit järjestysmieheltä puolivälissä olleen jyrkähkön alamäen jälkeisessä ysikymppioikeassa, kun meinasin ajaa lippusiiman läpi. Rata oli jäädytetty todella hyvään kuntoon ja potkuri(kin) luisti hyvin.

https://youtu.be/b7UvSuY06Gs?t=68Kartturin vöiden säätämisessä kului hieman liikaa aikaa, joten ajoimme käytännössä suoraan huoltopaikalta lähtö viivalle. Ei ehtinyt kumpikaan jännittää kovin kauaa, kun oltiin jo reitillä. Volvon kulku oli jotenkin vaisua, mutta ajattelin sen ensin johtuvan liukkaasta radasta ja pidon puutteesta, ettei täysiä ahtopaineita saanut. Useamman kerran ehti rajoitin silti puuttua peliin, ennen vaihteenvaihtoa. Aurinkoinen sää ja tasapintainen jäärata, oli mahtavaa ajaa. Metsälenkillä oli useampi routapatti ja niistä tuli vähän pompittua. Yritettiin viihdyttää yleisöä parhaamme mukaan ja maali tuli turhan äkkiä. Kisapaikka oli hyvä, koska oli itselläkin mahdollista katsoa melkein kaikki autot varikon lumipenkan päältä, josta näkyi varmaan kilometrin verran reittiä. Jonkin verran tauolla kävi porukkaa ilmettelemässä autoa ja kummastelivat kun nokkapellin alta ei löytynytkään sitä mitä yleensä.
Toisella kierroksella lähtö oli vieläkin hitaampaa ja ilmeisesti routapatit olivat nyt viimeinen niitti pakosarjalle? Ääntä lähti, mutta tehoa ei. Ahtoja oli 0,6-0,7 bar, joten normaaliin 1,5 bar nähden tehoakin puuttui aika paljon. Maaliin päästiin, mutta varikolla todettiin, että keskeytys ei olisi ollut kovin kaukana. Mentyämme katsomaan taas kisaa penkalle, kuuluttaja pyysi tulemaan kilpailutoimistoon. Koska VIP-auto oli hajonnut ekalle kierrokselle, nollia pyydettiin hoitamaan kyyditykset kilpailijoiden jälkeen. Kyllä harmitti sanoa, ettei uskalla lähteä. Turbon laipan juuressa olleesta halkeamasta näkyi lohko sopivasti katsoen, eli se oli revennyt pidemmän matkaa. Kotona suoritettu purku paljasti karun näyn ja totesin olleen viisas päätös jättää kolmas kerta ajamatta.

Tuo viimeinen putkiosuus on jotain tosi huonoa rautaa, kun on repeillyt tosi monesta paikkaa ja yksi kohta on kuin räjähdyksen jälkeen, reunat kääntyneet ulospäin. Ei kestä selvästi paukuttaa liekkiä putkessa.

Hitsaan tuon osuuden vähän paksummasta ja paremmasta teräksestä sekä lisään jouston pakoputkeen. Varmaan jotain lisätukeakin on suunniteltava, koska aika kaukana tuo ahdin kannesta on.