Joo, mä teenkin plenumin 2mm rst-pellistä, koska suurlujuusteräksiä ei vieläkään ollut saatavilla, ellei olisi ottanut 1000kg:n verran.
Plenumi on sen verran pyöreämuotoinen, niin onhan se hyvä, että peltiä pystyy kunnolla taivuttamaan. Tänään laitan tilaukseen käytetyt imutorvet, peltiset, joten ne pystyy hitsaamaan kiinteästi plenumiin. taidan katkaista ne tuon olkkauksen kohdalta ja hitsata vaan plenumiin kiinni. Kyllähän ne kaasut imukanavaan paljon paremmin virtaa silloin kun käytössä on nuo imutorvet, tämä on tärkeä asia, varsinkin silloin kun ei olla vielä ahtopainealueella. Tämän näköiset ne on, rähjäiset mutta toimivat.

Onhan ne vähän kärsineen näköiset, mutta ne voi puhdistaa kyllä, periaatteessa noilla vois vielä säätää kanavan pituutta n.40mm verran riippuen haluaako tehoaluetta mihinkin suuntaan. Ilman imutorvia mä oon laskenu että kanavan mitta on venttiilinlautasesta plenumin alkuun 340mm. Mutta ahdetussa on ihan turhaa alkaa näiden kanssa hifistelemään, katkaisen ne tuosta olkkauksesta, niin ne jää noin 15mm pitkiksi, sekin on eteenpäin verrattuna siihen että plenumin pohjassa olisi vain reikä kaasarille.
Joo, ja tänään hain paketin postissa, jossa oli Scat -merkkiset venttiilinjouset, retainerit ja lukot, lisäksi perille saapui 38mm pakovenat. Aluksi näytti, kun noita jousia käpistelin, että nämähän on paljon isommat kuin vakiot, siis halkaisijaltaan, mutta kun vertasin vanhaan Volvon venajouseen niin ne oli millilleen samankokoiset, nämä uudet on vaan noin sentin pitemmät kuin orgikset, mutta niissä on paljon kokoonpainumisvaraa. Lisäksi että ne oli pidemmät kuin vakiot, niin sormituntumalla ne tuntui todella paljon jäykemmiltä kuin tuo vakion isojousi. Tietääkö kukaan, missä kansissa on nuo pienemmät venajouset ja missä on isommat, kun volvolla on vakionakin ainakin kahta mallia.
Mulla on tässä pari kuvaa osista, tässä sen harrastuksen hinnan näkee, muutama jousi ja venttiili, niin silti hintaa oli 150€, lisäksi pitää hommata jostain noille jousenaluslevyt, kun nuo 530 kannessa olevat on niille pienemmille venttiileille. Jos ne joutuu siniseltä tiskiltä tilaamaan, niin paljonkohan tulee hintaa kahdeksalle prikalle? Nämä pikkuhiluthan ne on mitkä sitä rahaa syö myös yllättävän paljon, otetaan esimerkiksi vaikka ahtoputket, nekin maksaa vaikka kuinka. No mutta, tässä kuvaa osista:

Pitänee tänään ottaa käsittelyyn nuo imuventtiilit, se seitsämän prosentin virtauslisä on kuitenkin aika paljon ja vaikuttaa yhdessä monikulmaseetien ja venttiilien ja kanavan siistimisien takia se kansi voi virrata vaikka kuinka paljon enemmän ku vakiona. Pakopuolesta ainakin tehdään hyvä, saadaan kaasut virtaamaan ahtimelle, joka on 300hp:hen ainakin tarpeeksi iso, Gt35:nen, näillä näkymillä pako olis a/r 0.82 ja imu olis 0.70, muita arvoja tästä turbosta olis seuraavanlaista, imu: air inlet 4" air outlet 2.5", inducer 61.40mm exducer 82.00mm ja pakopuolella on inducer 68.00mm exducer 62.30mm, vähän pienihän tuo pakopesä on, mutta downpipen saa tuohon kyllä suoraan 3.5" putkena, mutta pakopuolen a/r on kuitenkin jo kohtuu iso 0.82, joten oletan että ahdin riittää siihen 300+ hp:hen tuota ahdinasiaa vielä mietin vähän suuntaan jos toiseen, lähinnä mietin noita siipien kokoja ja a/r suhteita, tämä nykyinen versio vois spoolata paremmin kuin se jossa oli pakopuolen a/r jotain 1.08, mutta silti riittää rajoittimelle ilman että pakopesä on tukossa. Tuo mitä nyt mietin niin riittää kyllä varmasti siihen 300hp:n lukemaan, mikäli kannesta saadaan hyvä, ja siitähän saadaan, kyllä sekin tietty jonkin verran maksaa mutta se nyt on itsestäänselvyys. Tavoitekin on toisaalta aika hurja, haluaisin hyvän vääntökäyrän aina 4000rpm:stä sinne 7500rpm:n asti, jolloin tehokierrosalue olisi mukavat 3500rpm.
Nokkaakin olen miettinyt, kun tekijä ei tiedä vielä mun uusista suunnitelmista, mutta 0.1mm nostolla aukioloaikaa voisi kasvattaa 5-7 astetta kummallakin puolella, nostot voisi ottaa siihen 12.2:een, varsinkin silloin, jos saan a-akselin aihioksi, perkele kun kerkesin jo yhen neljälläkympillä myymään. Kun tuon dtm volvon t5 nokka, joka siis on modattu H, on saanut silloin 1980 luvulla maksimitehon kierrosluvulla 6500 ja tuommosta me vähän mulle suunniteltiin, mutta tuota maksimitehon kierrosaluetta olisi hyvä nostaa jollain 700rpm:llä, se ei vaikuttaisi koneen heräämiseen millään lailla mutta tehoja voisi saada enemmän, korkeimmilla kierroksilla tietty. H-nokassahan 0.1mm asteet on 272/268, ja nostot on 12 imu ja 11.5 pako. Mietiskelin että jos hiotuttaisi muuten samanlaisen, eli sama nokkakulma jne kun se t5 mutta pidentäisi aukioloajat vaikka arvoihin 278/272 ja nostaisi max. nostoa millillä kautta linjan. Siinä voisi olla resepti huipputehon kierrosluvun nostamiselle, kutakuinkin sillä 700:lla rpm:llä. Vai vaatisiko 280/276 ja nostoa 13 ja 12.5. Kyllä se taitaa riittää se mitä äsken pohdin eli 278/272 ja nostot vähän pienemmäksi, vaikka 12.5 kummallekkin puolelle. Ahtimen puolesta pitäisi kyllä 300hv:n raja paukkua, samoin kannen ja nokan.
Tietty koneessa on yksi rajoittava tekijä, nimittäinkin r-sport kaasuttimilla maksimi ahtopaine on kutakuinkin 1.2bar, minä pitäydyn tasan 1 barin paineessa, siitä voi sitten maltillisesti nostaa kunnes 300 menee rikki, tottakai pitää koko ajan kuunnella nakutusta ja katsoa että seossuhde säilyy oikeana. Olen kuitenkin sen suhteen luottavainen, että en usko että tarvitaan kovinkaan kovaa ahtopainetta, koska kone kiertää niin hyvin, se on vain eri asia miten pitkälle strömpillä seossuhde säilyy vielä siinä 0.85:ssä, heti kun alkaa mennä laihemmaksi pitää max ahtoja tiputtaa yksi kymmenys. Teoriassa kahdella strombergilla voisi modattuna saada jopa 400hp, silloin ahtoja pitäisi varmaan olla jo 1.6bar, mutta mitä siitä, kun tiettävästi modatulla turboströmpällä on ruotsissa 200hv:n raja rikottu. Ne on netissä jossakin ne ohjeet kuinka saadaan ströbä kestämään yli puolentoista kilon ahdot, mutta sitten menee ryyppy pois päältä ja se on katuautossa ehdoton no-no! Pitäähän se auto käyntiinkin saada kylmästä. Luulen että hyvin paljon on kiinni säädöistä, pitää tutkia tuota yhtä modattua strömppää ja katsoa minkäkokoiset hilut siellä on sisällä ja laittaa samanlaiset niihin uudistettuihin. Eipä tässä nyt muuta, menen off-topic puolelle jaarittelemaan.