Harmi, kun sitä pakosarjaa ei vielä ole, niin ei oikein pysty mallaamaan mitenkään, miten se turbo asentuu, kun turbon imupuolelle pitäisi asentaa ison putken nokkaan iso kartiosuodatin, joku 3.5" sisämitaltaan ja jos se mahtuisi vaikka siihen mihin alunperin tulee lasinpesuaineen säiliö, sitten voisi pienet semmoisen pienen scoopin asentaa, sen voisi tehdä itse hiilikuidusta.
Miten muuten kuuman ilman poistaminen tapahtuu Volvossa vakiona ja voisiko sitä mitenkään tehostaa, semmoista olen kuullut että konepellin takaosaa ei kannata nostaa, koska se tekisi jonkun alipainealueen väärään paikkaan tai jotain vastaavaa.
Kun konehuoneeseen jää kuumaa ilmaa paljon enemmän kuin vakiona, kun turbo ja pakosarja hohtaa punaisena, niin niistä irtoaa aika paljon lämpöä. Sinällään se ei toisaalta haittaa, koska ilmansuodattimelle tulee raikasta ilmaa konepellin läpi, ja öljynjäähdyttimelle ja intercoolerille tulee kylmää ilmaa. Mutta riittääkö kylmää ilmaa tarpeeksi myös itse syylarille, onko ollut kellään ongelmia lämpöjen kanssa, jos on ollut ahdin edessä ja ylhäällä.
Äkkiseltään tuntuisi että kuuma ilma poistuisi konehuoneesta alakautta. Luin tuosta Bellin kirjasta, että jos etupuskurin alle vähän jo konetilan puolellekkin laittaa semmoisen viistoon kulmaan laitetun muovinpalasen, niin se tehostaisi alipainetta moottorinalla juuri ic:n ja syylärin kohdalla. Voin napsasta kuvankin, niin saatte käsityksen mitä ajan takaa.

Tämmöistä haaveiluahan tää mulla vielä on. Pitäis sen verran tallia lämmittää, että sais sen v6:sen purettua ja laitettua osat ebayhin myyntiinkin, saan niistä varmaan tonnin rahaa, kun pelkistä nokka-akseleista saa varmaan 300€ ja peltisarjat kun laittaa 150:llä eurolla myyntiin niin varmasti menee heti. Samoin st200 mallin portatut kannet uusilla nostajilla ja venoilla menee helposti kaupaksi. Pitäis sen verran saada myytyä niitä osia, että saisi jostain metsästettyä sen m90 laatikon, ellen sitten aja moottoria sisään originellilla m45:lla, mikä on sekin ihan hyvä vaihtoehto, kun ajattelin kuitenkin semmoista vähintään 500km sisäänajoa, että kaikki osat sopivat toisiinsa kunnolla. Koneeseen kun vaihdetaan ihan kaikki, apuakselin laakereista ja männistä lähtien. Niin sen sisäänajon voisi aivan hyvin tehdä m45:lla, silloin kun ei mitään älyttömän korkeita kierroksia vissiin kannata käyttää: lue ahtopainetta, vaan joku 4000rpm olisi maksimi, mutta sen verran olen kuullut että pitäisi ajaa mahdollisimman vaihtelevaa ajoa, tarkoittaakohan tuo nyt kuitenkin sitten sitä, että välillä pitää kierrättää rajoittimeen asti. Mikähän vaihde olisi turvallisin, noin niinkuin hajoamisriskin kannalta, varmaan kakkonen. Sillä voi sitten säätää kaasarit sillain että ahtopainealueella seossuhde olisi sopiva, alipainealueella sinällään seoksilla ei oo niin suurta merkitystä, tärkeintä on että auto kulkee tarpeeksi jouhevasti ja nykimättä, mikä käytännössä varmaan tarkoittaa juurikin sitä että seokset on jollain lailla kohdillaan.
Tänään tulee varmaan postissa webereiden takalaippojen tiivisteet, niin saan laittaa ne eteenpäin yhteen firmaan, mikä on metallin leikkaukseen erikoistunut, niihin kun on hyvin tärkeä saada kaikki pultinreiät ja muut pikkureiät just kohdilleen, en tiedä sitten millä ne leikkaa, plasmalla ei tule tarpeeksi hyvä jälki, leikkaakohan ne sitten vedellä nuo, siinä kun on esim. yksi 3mm reikä, josta ahtopaineet menee kohokammioon ja tommoisten reikien on oltava just kohdillaan, muuten kaasarit ei toimi oikein ja paineilla seos jää laihaksi. Noh, se on niiden ongelma, nehän on leikkauksiin erikoistuneet, niin eiköhän ne saa ihan hyvät tehtyä, näitä laippoja en viitsi teettää amiksella. Ja ne pitää tehdä ihan fe37:sta, jostain 6mm paksusta, ja plenumin kaasuttimien puolelle tuleva osa pitää maalata jollain vannehopealla tms, kun muu plenumi tehdään 2mm rosterista, niin ajattelin ihan kiillottaa sen, sitten kun se on valmis. Sen täytyy olla lisäksi avattavissa, että sen saa kaasuttimista irti ja kiinni, ajattelinkin tehdä päälyosan avattavaksi siten, että hitsaan kotelon sisäpuolelle jotain sentin leveää ja 5-6mm paksua rautaa, johon voi sitten 4.5mm terällä tehdä reikiä 35-40mm välein ja kaikkiin reikiin sitten väännetään kierteet. ne reiät pitää porata siten, että se plenumin yläosa on paikoillaan ja siitä pitää sitten porata läpi molempien peltien, jotta reiät saa justiinsa kohdalleen, plenumin yläosan levyyn pitää sitten vaan suurentaa reiät joksikin 7mm suuruisiksi. Saa nähä paljonko tästä virityksestä tulee painoa, että kestääkö kaasareissa kiinnitys.
Vai olisiko parempi teettää laipat 6mm alumiinilevystä ja hitsauttaa sitten plenumi kasaan amiksella, kai sieltä löytyy joku hyvä tig-hitsaaja, ammattimiehelle kun tuon vie, niin se tulee maksamaan saman verran kuin itse kaasaritkin ja mulla kun on budjetti kovin rajallinen. Jos sen plenumin tekisi 4mm alumiinilevystä, ja leikkaisi kotona valmiiksi ne pohja ja kansilevyt, sitten leikkauttaisi 3mm alumiinilevystä 90mm leveän suikaleen, jonka kotona taivuttaisi sopivaksi niihin ylä ja alaosaan.
Alumiininen plenumi tulisi paljon kalliimmaksi, eikä sitä voi työstää kotona lainkaan, toisaalta se olisi kevyempi kuin rosterinen versio. tosin, jos tekisi rosterista sen, niin siinä voisi käyttää kautta linjan 1.5mm levyä, joka ei ole kovin painavaa, ja tekisi siitä sen mallisen että se ei olisi kovin leveä, jotta sen aiheuttama vääntö jäisi pienemmäksi. Siihen voisi lisätä sisäpuolelle jäykisteet, jotta se ei notkuisi se ylä ja alaosa, u-profiilit vaikka sentin joka kantiltaan kun hitsaa kiinni ylä ja alapeltiin, niin ne varmaan jäykistäisi levyn tarpeeksi jäykäksi. Toisaalta painoa säästyisi oikein kunnolle, jos tekisikin päälylevyn hiilikuidusta, ts. ostaisi hiilikuitulevyä, jotain 2mm paksua ja leikkaisi siitä kuviosahalla oikean mallisen levyn ja porailisi siitä läpi ne kiinnitysreiät. Eli imusarja olisi muuten kiiltävä, paitsi kansi joka olisi hiilikuitua. Hitto kun osaisi, niin koko painekotelon voisi laminoida hiilikuidusta, tekisi ensin uretaanista, pakkelista ja lasikuidusta valmiin mallin, semmoisen, joka olisi sen 90mm korkea, jotta valmiin kappaleen voisi ruuvata suoraan levyyn, joka tulee kaasareihin kiinni.
Ei sitä ihan mahdotonta olisi tehdä, uretaanilla ja lasikuitumatolla saa kyllä tehtyä kappaleen, joka on siis juuri samanlainen kuin valmis painekotelo. Siinä on vain kova pakkelointi, että siitä saa ihan tasaisen, toisaalta riittäisi että sivuosat olisi ihan tasaiset koska pohjaosa ei näy mihinkään ja päälyosan voisi tehdä valmiista hiilikuitulevystä.
Meneeköhän taas maanikon haaveiluksi, kun ostin melkein tonnilla osiakin tuossa muutama päivä sitten, joista osa on jo saapunutkin, noh nokka-akseli lienee jo tehty ja saan sen kohta käpisteltäväksi, saa nähdä sitten myöhemmin miten tuommoinen turbokäyttöön muokattu h-akseli tuottaa tehoa vielä 7500rpm kohdalla, kahden asiantuntijan mielestä se vetää sinne asti, mutta maksimiteho tulee jossain 6500-7000rpm kohdilla, mutta siitä eteenpäin tehontuotto jatkuu. Akselissa on siis samanlaiset pako ja imuprofiilit nokissa, kuin vakio h-akselissa, samoin nostot on samat, mutta nokkakulmaa on muutettu vakiosta 108:sta 112, tämä on se muutos, joka tekee tuosta paremmin turbokäyttöön sopivan, jos katsotte jostain nokkien specsejä, niin huomaatte että aina turbonokissa lsa on 112-114, kun taas vapareiden nokissa se on 107-110.
Mulle ei avaudu tuon muutoksen tärkeys yhtään, en tiedä akseleista niin paljon, mutta kuulemma h on vakiona huono turbonokka, syystä jota en tiedä/muista mitä mulle on sanottu, mutta tuo nokkakulman muutos kuulemma tekee siitä oikein hyvän turbonokan, joka kiertää pitkälle. Asiahan on niin että kyllä se turbokin "pakottaa" koneen kiertämään ja tuottamaan tehoa korkeammilla kierroksilla.
Ilmeisesti siksi turbokoneisiin suositellaan aina miedompia nokkia, esim. tuo esimerkkikokoonpano aiemmin tässä topicissa tuotti huipputehonsa 6900rpm kieppeillä, vaikka nokkana oli a, se oli tämä kokoonpano:
372,7hp 6921rpm 392,2nm 6158rpm
-vakio b19a vaparin alakerta
-kunnolla portattu,kireet venajouset, isommat venat jne. -398 kansi A-nokalla
-2x dellorto dhla 40mm "tuplalortot" paineistettuna. valuimusarja + kunnon alu painekotelo
-holset hx 40 super 12# pakopesällä 2bar paineilla
-omatekoinen tuubisarja jaetulla kollektorilla ( huono )
-kuormaauton muokattu cooleri
-perus kärjetön jakajasytkä lh-jetin puolalla
-50mm kiina hukkis
-3 tuuman putki tyhjällä vaimentimellaVerrattuna minun kokoonpanoon, niin mulla on enemmän iskutilavuutta, kansi on mullakin ammattilaisen virtauspenkissä porttaama, lorttojen sijaan mulla on paineistetut weberit. Ahtimeksi mulle tulee gt3582r, joka on specsattu 400-600hv:n tehoille, pakosarjaksi mulle tulee se Kl-racingin tuote, sytkä on aikalailla sama, hukkaporttikin on aikalailla sama. Mutta mulle tulee alakertaan h-profiiliveivit, uudet turbomännät (oli kalliit), kampura ja vauhtipyörä on tasapainotettu, lisäksi mulle tulee 5,6kg painava teräspyörä jossain vaiheessa. Mutta koska autossa ei ole lukkoa ja mulla menee maaleihin ja koneeseen niin paljon rahaa, että hetkeen lukon ostamista ei oikein voi edes harkita, tietysti jos halvalla saisi, mutta kalliitahan ne tuppaa olemaan.
Lisäksi mulle tulee kalliit vanteet ja takakumit, taakse tarvin jotkut 8-10" vanteet ja niille minimissään 255 renkaat, eteen riittää 215 tai 225, ilmaisia nekään ei ole.
Ja kun auto maalataan sekä sisältä että päältä kuluu maaliakin ihan jonkun verran ja ilmaista ei sekään ole, onneksi kuitenkin pystyn itse tekemään pohjat ja maalaamaankin auton, joskus teininä, eli alle 20:senä tuli maalailtua useampikin auto. Väri tarvii vaan vielä valita, mutta eikös volvot ruukata maalata sinisellä, jos vetäis ihan perus sähkönsinisen sisältä, konehuoneesta, peräkontista ja tietty myös päältä. 2-komponenttimaalit on onneksi aika helppo maalata, metallihohtomaalilla maalattaessa täytyy vaan muistaa välillä vähän ravistaa ruiiskua, muuten ne metallihohtokiteet leviävät epätasaisesti, niillä kun on taipumus valua pohjalle.
Putkistoksikin tulee aika työläs, kun teen sen taka-akselin alitukseen asti kolmetuumaisena, sitten haaroitan sen siitä kahdeksi 2.5" putkeksi, joihin molempiin laitan perus motonet vaimentimet, sitten vedän vaan tuplaputket siten että ulostulot tulee puskurin tasalle ja noin 20cm sisäänpäin auton ulkopelleistä.
Tulipahan taas haaveiltua, saa nähä viittiikö kukaan lukea koko tekstiä, joillakin päiväkirjanpitäjillä on se ongelma ettei he saa tuotettua tekstiä, mulla sitä tulee sivukaupalla vaikka vasta suunnittelen ja laitan osista kuvia.

Ps. Se on se maanis-depressiivisyys, voi olla että olen vähän manian puolella, mikä ei haittaa kyllä mitään, muuten kuin että tulee tuhlattua hitosti rahaa, nytkin ostin kaikki osat sun muut kerralla, vaikka tarkoitus olisi ollut ostaa ne pikkuhiljaa kuukausien kuluessa, noh ihan sama!