Toisaalta puhtaasti mekaaninen tuuletin on taatusti edullisin vaihtoehto,voittaen sähköisen 6-0.
Kiinteälapaisessa tuulettimessa ei pystytä mittaamaan moottorille mukavaa huipputehoa, kun se potkuri hidastaa kokoajan, jonka lisäksi tuuletin täytyy mitoittaa hieman pienemmäksi, jolloin se ei oikein riitä pienemmillä kierroksilla, josta seuraa kuumenemista...
Eikä se tarvitse mitään ohjausta, jos hyötysuhdeajattelu jätetään kokonaan tarkastelun ulkopuolelle.
Moottorin jäähdytystä riittää ohjaamaan termostaatti. Tässä suhteessa mekaaninen flekti voittaa sähköisen 6-0.
vaikka unohdetaan hyötysuhde, niin syö se silti tehoa, jos ei muuten niin kiihtyvyydestä. Mun mielestä visko tuuletin on alunperin tullut käyttöön pikemminkin suurempi teholukema (+mahd hiljaisempi) mielessä kuin varsinainen taloudellisuus.
Tähän takavetoisten ja ilmastoinnin suhteeseen en osaa sanoa mitään varmuudella. Työ-auto tyyppisissä se ei välttämättä ole niin yleinen kuin hlö-autoissa.
Vaikea sanoa, kun alkaa olla aika hiljaista saada pakujakaan ilman ilmastointia, Dacia Loganin kai saa, mutta siinä on kone poikittain. Faijan aikanaan ostaman vuosimallin -77 Volvo F12 vakiovarustukseen kuului ilmastointi.. Tuuletin taisi olla viskolla

Ilmastointikin voidaan hoitaa mekaanisella flektillä, kuten vanhoissa jenkeissä se on hoidettu jo puoli vuosi-sataa sitten.
Mulla oli joskus 244 jossa oli ilmastointia varten jonkinlaisen viskotyyppisen systeemin kautta toteutettu vakiokierros tuuletin, jonka olisi ainakin pitänyt pyöriä aina max 1500rpm. Se keskiosa oli erinäköinen kuin näissä normi viskoissa. Tietysti voisi käyttää myös täysin kiinteälapaista, mutta...
Kaksi-toiminen flekti? Vai kaksi-nopeuksinen flekti?
Väitämpä tässäkin, että visko on halvempi valmistaa kuin sähköflekti...
Epäilen vähän tuota vaikka yksittäin voi ehkä ollakin, mutta kun niitä sähkötuulettimia tehdään kuitenkin niin paljon enemmän.
No niin! Tehontarve ja energiankulutus...
Siinäpä syitä mekaanisen flektin muuttumiseen viskoksi ja sittemmin sähköiseksi... 
Myös sähkötuulettimen helpompi sijoittelu on varmasti ollut tekijä. Ei tarvitse mitoittaa moottoriin sopivaa paikkaa tuulettimelle keskelle syyläriä jne..
Kampiakseliteho jää mekaanisella ja viskolla huonommaksi kuin sähköisellä.
Ai niin, eihän moottorin huipputeho voi merkitä mitään auton myynnissä! 
Tuo jäähdytys riippuu hyvin pitkälti siitä, mikä on moottorin hyötysuhde ja maksimi teho.
1MW terminen häviöteho ei vaadi lopultakaan kummoisen tehoista polttomoottoria... 
Kyllähän tuo PRV melkoinen kiuas on, toisaalta vaikutelma myös osittain johtuu hyvin lämpöä luovuttavasta alumiinikuoresta. Sen lisäksi irto putkilla kone tykkää herkemmin huonoa keittämisestä, joten sekin lienee osaltaan vaikuttanut jäähdytyksen tarpeeseen. Ja onhan se jotenkin loogista että kun lisätään kaksi pyttyä, niin laitetaan myös lisää syyläriä.