Yksi syy miksi nykyautoissa ei ole visko- tai mitään muutakaan mekaanista tuuletinta on se että se sähklöinen tuuletin on halpa, ja myös helpompi ohjata kuin mekaaninen.
Toisaalta puhtaasti mekaaninen tuuletin on taatusti edullisin vaihtoehto,voittaen sähköisen 6-0.
Eikä se tarvitse mitään ohjausta, jos hyötysuhdeajattelu jätetään kokonaan tarkastelun ulkopuolelle.
Moottorin jäähdytystä riittää ohjaamaan termostaatti. Tässä suhteessa mekaaninen flekti voittaa sähköisen 6-0.
Sinänsä täysiä tai ei mitään tuuletin on helppotapaus, mutta nykyään ei liene myynnissä ensimmäistäkään takavetoista autoa jossa ei olisi ilmastointia, ja ilmastointi vaatii tuulettimen sinne nokalle. Laitetaanko sinne ylimääräinen sähköpuhallin, vai jätetään mekaaninen tuuletin pois ja korvataan se yhdellä kaksitoimisella sähkötuulettimella?
Tähän takavetoisten ja ilmastoinnin suhteeseen en osaa sanoa mitään varmuudella. Työ-auto tyyppisissä se ei välttämättä ole niin yleinen kuin hlö-autoissa.
Ilmastointikin voidaan hoitaa mekaanisella flektillä, kuten vanhoissa jenkeissä se on hoidettu jo puoli vuosi-sataa sitten.
Kaksi-toiminen flekti? Vai kaksi-nopeuksinen flekti?
Mun mielestä viskotuuletinta ei ole kadottanut sen energian kulutus, vaan se että tuuletus on halvempi toteuttaa sähköllä.
Väitämpä tässäkin, että visko on halvempi valmistaa kuin sähköflekti...
Mulla on 264:ssä osin hajonnut visko, eli se on huomattavasti herkempi tarttumaan kuin mitä sen pitäisi, joten on tullut paljon kokemusta eroista visko kiinni/auki. 3000rpm eteenpäin visko lukittuneena sen tehontarve on jo todella suuri. Mä en usko että huippukierroksilla viskotuulettimen tehontarpeeksi riittäisi vain 10 heppaa.
No niin! Tehontarve ja energiankulutus...
Siinäpä syitä mekaanisen flektin muuttumiseen viskoksi ja sittemmin sähköiseksi...

Kampiakseliteho jää mekaanisella ja viskolla huonommaksi kuin sähköisellä.
Ai niin, eihän moottorin huipputeho voi merkitä mitään auton myynnissä!

En muuten tiedä onko PRV:n tuulettimen lavoissa jotain eroa vinokoneen tuulettimeen, sekin on mahdollista, PRV kun on muutenkin varustettu järeämmällä jäähdytyksellä kuin vinokone.
Tuo jäähdytys riippuu hyvin pitkälti siitä, mikä on moottorin hyötysuhde ja maksimi teho.
1MW terminen häviöteho ei vaadi lopultakaan kummoisen tehoista polttomoottoria...