Visko vie tehoa aina vaihtelevissa määrin, sähkö systeemissä kulutus on aina sama kun puhallin toimii.
Vaikka se vastus ei tyhjäkäynnillä tunnu kummoiselle, lisääntyy sen vastus vähän samaan tapaan kuin ilmanvastus. Varsinkin kuumissa keleissä. Joten polttoainetta palaa turhaan. Tähän vaikuttaa suuresti se lämpötila, jossa visko alkaa tarttumaan.
Ajon aikana jo pelkkä ilman virtaus syylärin lävitse riittää useimmiten koneen jäähdyttämiseksi, jolloin viskon viemä vähäkin teho on täysin turhaa kulutusta. Sähköllä tätä ongelmaa ei ole.
Paikallaan ollessa tai hitaasti liikuttaessa viskosysteemin jäähdytysteho vaihtelee erittäin runsaasti kierrosluvun funktiona. Sähköllä teho on vakio, plus liikkeen tuoma lisävirtaus.
Jostakin "kummallisesta" syystä, viskot ovat kadonneet historian hämäriin ja sähkö on korvannut viskon.
Mitä jäähdytystehoon tulee, niin koskaan omassa kontissa sähköflekti ei ole pyörinyt maksiminopeudella, edes helteissä ruuhkassa seistessä kylmästöinti päällä. Joten normaali pyörimisnopeus on toistaiseksi riittänyt tähän asti. Se kertonee jotakin sähkösysteemin tehosta.
Se, onko vaihtamisesta mitään hyötyä, on toinen juttu.
Jos visko toimii hyvin, täyttää se tarpeen. Mutta jos ei toimi kunnolla, niin silloin vaihtaminen on perusteltua.
Tietysti jakopääremppaa sähköflekti helpottaa kummasti, kun sen irroittamiseen riittää kahden ruuvin avaaminen.
