TamCar  KKD Motorsport

ei enää ihan niin kulahtanut T-5R

  • 27 Vastauksia
  • 5453 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« : 20.11.2018, 18:24:19 »
Tämä tarina alkaa oikeastaan 2010 vuodesta, jolloin ostin ensimmäisen 10-tappisen kasipätkän, ja ihastuin ajettavuuteen ja vitoskoneeseen, tottahan sitä alkoi himottaa tehomallit, ja 2011 ostin ekan mustan teeviisärrä farkun, 2013 joulukuussa elämä ei oikein maistunut kivalta ja samalla tuli luovuttua tuosta ekasta T-5R:stä.. joka jäi kaivelemaan.

Mutta muutamien vaiheiden jälkeen tänä kesänä alkoi taas poltella 850R tai T-5R.. joten 18.11.-18 ostohousut oli sopivasti jalassa, ja ostin tämän:


Siis T-5R, manuaali, ja ne kaikki perus nahka/alcantara pähkinäpuu systeemit. Auto on tuotu Ruotsista Suomeen, mutta sitten ihmettelin tyyppikilven ABE-tyyppihyväksyntää, joka vittasi Saksaan. Markkinakoodikin oli 18, jolloinka vättäisin että Saksasta tämä on lähtöisin.
Enikeis, auto on kuitenkin ensirekisteröity Joulukuussa 1994, milläs tämä selittyy? Koska jokapaikassa puhutaan aina vain 1995 vuodesta, erään vision mukaan auto olisi ehkä ollut esittelykappale jälleenmyyjällä?


Vielä jännempää on se, miksi tässä on manuaali, mutta ilmeisesti automaatin keskikonsoli, koska tuossa on automaatin ohjelmanvalinta painike. Painikkeessa ei kuitenkaan ole pinnejä, ei alle sovi mitään liitintä, koska siellä on vaihdekepin mekanismit. Hyviä ideoita, kiitos. Lisäksi tuosta kuvasta näkee, ettei tässä ole kyynärnojassa edes mukitelineitä, kun käsittääkseni/muistaakseni T-5R:ssä kuuluu olla mokkainen kyynärnoja? Niin ja käynnistyksenesto on toteutettu sellaisella reiällä mihin tungetaan se tikku.

Tutkaillaan vielä tuota jännää automaatin nappia  :D

Vikojahan sitten riittää, minkäänlaista huoltohistoriaa autosta EI ole.. ::) Pikkuhiljaa kuitenkin huolenpito on päässyt ilmeisesti pettämään koska:
-Tehostin vuotaa öljyä jostain putkesta
-Abs valo palaa jatkuvasti
-Mittaristosta melkein kaikki lamput pimeänä
-Huohotinjärjestelmä on tukossa, puhaltaa höyryä öljykorkista
-Mittaristossa ei kilometrit ole vaihtuneet sitten 2017 vuoden, ainakaan katsastuksessa
-Lämmityslaitteen puhaltimen nappi hukassa
-Kuskin penkin selkänoja ei käänny, moottori pyörii
-Vetonivel tai muu pitää kivaa rallatusta kun kääntää pyöriä ajossa, vähän ku betonimylly.
-Bensanhajua jostainpäin autoa
-Takapuskuri roikkuu, eli kannatinraudat lahot
-Mystisin vika kyllä on toistaiseksi se, miksi auto on kahdesti liikkeelle lähdössä risteyksessä ikäänkuin meinannut sammua, nyki muutamasti mutta sit ei mitään. Ja kahdesti moottoritien rampista kun oikealle käänsin, ja kaasu pohjassa, ei tapahtunutkaan mitään, aivan kuin kaasuvaijeri olisi otettu irti  ??? mutta kun kaasun nostaa ja pyörät suoraan, niin taas kaasu mennään, moottori ei kuitenkaan sammu, menee vaan tyhjäkäynnille.
-Mitä muuta vielä, en tiedä, kun en ole ehtinyt tutkimaan..

Jotain hyvääkin:
-300 kilometrin matkalla ei öljyä ole kulunut!  :D
-ihan siisti sisältä ja ulkoa, ei ole kolhittu/puskurit ehjät
-??? no se R 8)

Siinäpä sitä rassaamista olisi sitten, ideana olisi pitää tämä kesämobiilina ja laitella tätä pikkuhiljaa, ikäänkuin harrastepeli. Alustavia suunnitelmia mm:
-Mahdollisimman originaali, eli stereot vaihdettava
-Saattaa semmoiseen kuntoon, ettei arveluta lähtee ajamaan
-???
Annetaan tälle äRRälle mahdollisuus  S*


« Viimeksi muokattu: 15.06.2019, 15:36:39 kirjoittanut volvosami »
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa An55i

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 281
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #1 : 20.11.2018, 19:52:57 »
Enikeis, auto on kuitenkin ensirekisteröity Joulukuussa 1994, milläs tämä selittyy? Koska jokapaikassa puhutaan aina vain 1995 vuodesta, erään vision mukaan auto olisi ehkä ollut esittelykappale jälleenmyyjällä?

Volvolla vuosimalli vaihtuu syyskuussa, eli syksyn ja loppuvuoden tuotanto on jo seuraavan vuoden malleja ;)

Vielä jännempää on se, miksi tässä on manuaali, mutta ilmeisesti automaatin keskikonsoli, koska tuossa on automaatin ohjelmanvalinta painike.
Erittäin todennäköisesti muutettu jälkikäteen manuaaliksi.

Tikku käynnistyksen esto viittaisi myöskin saksantuontiin. Melkoisen helppo poistaa, sitten kun kyllästyy tökkimään ::)
« Viimeksi muokattu: 20.11.2018, 19:59:37 kirjoittanut An55i »
242 DL -80 B19A
244 DL -79 B19A
740 GL -89 B200K
965 -95 "BiFuel"

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9953
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #2 : 20.11.2018, 20:02:49 »
Volvolla vuosimalli vaihtuu syyskuussa, eli syksyn ja loppuvuoden tuotanto on jo seuraavan vuoden malleja ;)
Erittäin todennäköisesti muutettu jälkikäteen manuaaliksi.

Tikku käynnistyksen esto viittaisi myöskin saksantuontiin. Melkoisen helppo poistaa, sitten kun kyllästyy tökkimään ::)
Monesti on jo touko-kesäkuussa rekisteröity seuraavan vuoden malleja. Kaverilla oli toukokuussa 2003 rekkaroitu 2004 mallin S60R Saksasta.
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #3 : 20.11.2018, 20:39:56 »
Volvolla vuosimalli vaihtuu syyskuussa, eli syksyn ja loppuvuoden tuotanto on jo seuraavan vuoden malleja ;)
Erittäin todennäköisesti muutettu jälkikäteen manuaaliksi.

Tikku käynnistyksen esto viittaisi myöskin saksantuontiin. Melkoisen helppo poistaa, sitten kun kyllästyy tökkimään ::)

Valmistenumeron mukaan taas olisi M56 vahteistolla ollut uutena, ja Vin haku väittää samaa:
Car Model   Volvo 850
Body shape   5-Doors
Model year   1995
Factory code   2
Chassis No.   107750
   
Engine type   B5234T5
Transmission type   M56

Mystistä, toi tikkujuttu täytyy tutkia, jos se alkaa tympiä.  ;D

Monesti on jo touko-kesäkuussa rekisteröity seuraavan vuoden malleja. Kaverilla oli toukokuussa 2003 rekkaroitu 2004 mallin S60R Saksasta.
Taispa muuten olla mullakin semmoinen 1998 V70, joka oli kuitenkin papereissa 1999, taitaa olla sama juttu
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9953
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #4 : 20.11.2018, 20:43:44 »
Itselle tuli mieleen että onnistuttu hajoittamaan keskikonsoli niin ostettu automaatista purkuosa. Tai sitten källinä vaihdettu jonkun katkaisijan tilalle tuo automaati mode-nappulat :D
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD

Poissa Kitune

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #5 : 21.11.2018, 14:00:19 »
Näyttää olevan vanhemman mallin kyynärnoja :idiot2:  Oisko vaihettu keskikonsoli tms...

Poissa S4ce

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 313
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #6 : 21.11.2018, 14:09:07 »
Kojelaudan katkaisijoiden ollessa myös 1995 vuosimallin mukaset, niin keskikyynärnojan kuuluisi myös olla uudempaa mallia, ja kun kyseessä on T-5R niin keskikyynärnojan pitäisi olla mokkanahkaverhoilulla.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #7 : 28.11.2018, 16:55:00 »
Noniin, pekkaset koitti, joten ehdin tutkailemaan kasipätkää tarkemmin, ja hmm. kaikennäköistä laitettavaa löytyi. Mennäänpä hyvin kuvapitoisesti:

Moottori on päällepäin ihan siisti, ihmetyttää vähän MIKSI tuo letkulämppäri on pitänyt turbon viereen asentaa, sehän kuuluisi olla lämppärin letkussa muutenkin.  ::) noh, lisää tutkailua:


Enpä ole ennen nähnyt, että MIKSI rautalangalla korvataan letkulemmari  ::)  tässä vaiheessa sain auton sisälle lämpimään:


Menin tutkimaan vuotavaa tehostimen putkea, ja kohtasin tämmöisen näyn.. Raidetangon sisältä tulee öljyä ainakin, ja ties mistä muualtakin..  ::) mm. turbon pohja oli aika hikisen näköinen.  seuraavaksi siirryin tutkimaan muualta pohjaa..


Ja silmäni kohtasivat tämän mukavan näyn. Eikä ollut ainoa reikä ojanpuoleisessa helmassa. ::)


Lopulta luin vikakoodit joista tärkeimmät mm.

231 long term fuel trim part load    imuvuoto?
232 long term fuel trim idling       imuvuoto?
442 ABS pump pressure low    pumppu sökö, tai joku vuoto jossain?
xxx-määrä vikakoodeja ABS taka-anturilta. ja polkimen anturilta

Muita havaintoja oli muunmuassa:
 -huohotinpöntön letkun hikoilu pitkin konehuonetta, koska putki on joskus korvattu jonkinlaisella ilma/kaasuletkulla  >:(
-Käsijarruvaijeri ottaa takapyörään kiinni, ei ehkä olekkaan vetonivel sökö
-takana Evap pöntön letku irti, edellisessä oli sama vika

Jatkuu seuraavassa jaksossa  8)



autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1751
  • V70 2.4T Ocean Race
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #8 : 28.11.2018, 18:49:14 »
Ruostekuvan perusteella uskaltaisin sanoa että helmamuovien alta löytyy "hieman" lisää  ::)

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #9 : 28.11.2018, 19:39:00 »
Ruostekuvan perusteella uskaltaisin sanoa että helmamuovien alta löytyy "hieman" lisää  ::)
Joo, ei tämä mitenkään yllättänyt, edellisessä oli sama juttu, muovi irti ja paha mieli. Nyt osaa jo varautua, kun kahtoo 850 alle  :2funny:

Edit: ja joo, täytyy tässä jossainvälin uskaltautua ja irrottaa tuo helmamuovi ja tutkia vahingot..
« Viimeksi muokattu: 29.11.2018, 16:02:16 kirjoittanut volvosami »
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #10 : 06.12.2018, 15:36:58 »
Näin "vapaa" päivänä oli hyvä hetki poiketa kaverin, (joka tälläkin foorumilla kirjoittelee) luona ja ostaa käytetty abs yksikkö kaikkine rojuineen.

Ihan kokeillakseni sammuuko abs valot toisella pumppukokonaisuudella, irroitin nyt paikallaan olevasta johdot, jotka ylettivät juuri ja juuri irrallaan olevaan abs-kompleksiin. Ja kuin taikaiskusta sammui myös kojetaulun abs-valo. Joten abs pumpun vaihtotyömaa edessä.


Vielä pari päivää leimaa jäljellä, joten kävin pesemässä auton, ja ei tuo nyt ihan kauhean huonolta näyttänyt.

Toim.huom. takapuskuri roikkuu hienosti.. uudet kannatinraudat odottelee asennusta.
Harmaat osat tarvitsee kuumailmapuhallusta, on vähän jo liikaa harmaata

Moottorinkin pesin niiltäosin mihin pääsin painepesurilla vettä roiskimaan.

Jatkuu taaas ensi numerossa ::)
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1751
  • V70 2.4T Ocean Race
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #11 : 07.12.2018, 19:43:54 »
Nythän mä vasta hoksasin että siinähän on mk3 V70/mk2 S80 (ainakin) vanteet alla. Ilmeisesti siis keskireikä kairattu isommaksi jotta saatu sopimaan.

Poissa Kenonit

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 944
  • Loimaa/salo
    • Flickr
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #12 : 10.12.2018, 19:50:29 »
Jos en aivan väärässä ole, niin taitaa olla spacereiden kanssa nuo vanteet, sen verran ulos näyttäisivät tulevan  ::)
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, 855 tdi -96 x2, 855 t5 -94,
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 744 b200k 760 gle b280f, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, v70 tdi classic -00, 854 20v -94, 142 b20 -73, 744 B230f -89.....

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2018
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1751
  • V70 2.4T Ocean Race
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #13 : 10.12.2018, 19:59:48 »
Ulos..? Minusta taas suorastaan häviävät pyöräkoteloihin  :D

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: kulahtanut T-5R
« Vastaus #14 : 10.12.2018, 20:51:25 »
Nythän mä vasta hoksasin että siinähän on mk3 V70/mk2 S80 (ainakin) vanteet alla. Ilmeisesti siis keskireikä kairattu isommaksi jotta saatu sopimaan.
Juu, niinhän nuo taitaa olla, yhtälailla kävivät V70 mk1:n alle (kun ne nyt anastin siihen)
Jos en aivan väärässä ole, niin taitaa olla spacereiden kanssa nuo vanteet, sen verran ulos näyttäisivät tulevan  ::)
Ei ole spacereita  :)

---
Ja tarina jatkukoon, ABS:t tuli kuntoon kun vaihdoin pelkän ABS boksin, nyt on tracsit ja absit.
Seuraavana olikin ruostevaurioiden kartoitusta, kuvat kertokoot:

Puskurin kannakerauta oli jo aikalailla valmis, uusi Volvolla maksaa noin 20€ osanro. 6816114 v/o on sama osa

Tuuletusaukko ja vedenpoistoaukko kuskinpuolella takana.  ::)


Kuskinpuolen helma"pelti" tätä pystyi puukolla leikkaamaan, oli ohentunut..


Apukuskinpuolella oli hieman pienempi aukko

Seuraavana suunniteltava laittaako suoraa peltiä, vai löytyisikö jostain purkuautosta ehjiä pellinpaloja

jatkuu ensi jaksossa  ;D
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

 

TamCar  KKD Motorsport