Samppasport  Futurez

ei enää ihan niin kulahtanut T-5R

  • 41 Vastauksia
  • 8217 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arska11

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1314
  • Veeseitenkymppi...Ocean Race :)
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #30 : 16.07.2019, 17:29:30 »
Turbon saa pois yläkautta, eikä ole iso homma, muutama pultti ja mutteri pois, sekä jäähdytinnesteet lirutella astiaan.  :)
Ollut useita T5 kasipätkiä...mutta nyt:
- V70 2.5T -05 Ocean Race
- 850R -96 (piristetty..)

Poissa Viizkasi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • viiskasi.kuvat.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #31 : 16.07.2019, 18:19:51 »
Tästähän on kuoriutunut oikein siisti peli!  O0
855R -96 Projekti
850 T-5 -95 Käyttis
S60 D5 -09 Käyttis
VW Kupla -62 Kesäauto

Poissa vkona

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #32 : 19.07.2019, 08:41:27 »
Turbon saa pois yläkautta, eikä ole iso homma, muutama pultti ja mutteri pois, sekä jäähdytinnesteet lirutella astiaan.  :)

Kokonaisena siis, eli irti pakosarjasta ja pakoputkesta (downpipesta)?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5107
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #33 : 19.07.2019, 09:27:21 »
Kokonaisena siis, eli irti pakosarjasta ja pakoputkesta (downpipesta)?
Kyllä, mahtuu tulemaan tulipellin ja kannen välistä kun kääntelee nostaessaan sopivaan kulmaan.

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #34 : 23.07.2019, 18:03:23 »
Otitko turbon irti koneen ollessa paikallaan?
Jos otit, niin ala- vai yläkautta?
Ja oliko työläs homma?
Joo, kone paikallaan ihan ja kuten mainittua niin yläkautta tulee helpoiten, Vesi/öljylinjat joutui virittämään vanhoista;
Eli 15G ahtimen vesilinjat joutui muuttamaan toimintatavaltaan samanlaisiksi kuin S60 mallissa, joissa turbon vesilinjat tulee ahtimen takaosasta (ylä/ala liittimet) kun näissä vanhemmissa etu/takapuolelta.
Kuuma neste nousee ylös, ja kylmempää virtaa alhaalta.

Tästähän on kuoriutunut oikein siisti peli!  O0

Pikkuhiljaa, vielä on paljon hommaa, takakontin muovien vaihto ehjiin, puskurin korjaus.. lista jatkuu. Mutta pikkuhiljaa  :)
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #35 : 27.07.2019, 19:43:11 »

hyvä päivä pestä ja vahata. +33 lämmintä  >:(

Yhtenä iltana tuli käytyä hankintamatkalla naapuripitäjässä, jossa sattui olemaan T-5R purettavana.
Mukaan jäi siistit/ehjät ovipaneelit, omastani kun muutamassa on halkeamia/jälkiä.
Lisäksi muutamia pienempiä sisustan pisteosia, mm. penkkien kiskojen päätyjen suojamuoveja (apukuskin penkistä puuttuu vielä.. jos joltain löytyy.? vinvink)


Lisäksi matkaan jäi kuuden CD:n vaihtajaboksi, lähinnä koristeeksi ostin, mutta kokeilimpa virtaa antaa, ja niinhän tuo ainakin antoi tuon "kasetin" pihalle, missä oli 2007 ? vuodelta CD. auto oli siis tuotu saksasta. Epäilen tuon laitteen toistavan mitään musiikkia, mutta voi kait sitäkin kokeilla  :idiot2:
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #36 : 05.09.2019, 18:36:48 »
Ja jatketaan. Tuulilasi tuli vaihdatettua, muutoin kiva, mutta tiivistys oli jäänyt vajaavaiseksi, vesi päätyi myös auton sisään.. onneksi tuli tämä havaittua jo seuraavana päivänä, ja lasinvaihtajaliike/asentaja korjasi virheen, ja toimitti auton kotipihaan asti takaisin.


Etupuskuri tuli korjailtua, oli joskus ajettu halki alareunasta (ilmeisesti aika perinteinen ongelma) samalla maalaamon kautta uusi maali pintaan. Tuo jäähdyttimen ala/suojamuovikin toivottavasti käy nyt paikalleen. aiemmin ei sopinut.
Sumuvalon kiinnike ja sumuvalokin vaihtui uusiin. nekin oli rikki.



Sitten tuli hankittua tuommoinen B5234T moottori.  :o
Ideana olisi ainakin kiertokanget vaihtaa H-profiileiksi, sekä aikalailla täydellinen remontti muutenkin, riippuen toki miten huono ostos tämä oli, kansi irroitettava ainkin ensin, niin on viisaampi.

Tässä oli ainkin turbo ihan väljä jokasuuntaan. 15G ahdistinhan tuo on, mutta suoralla lähdöllä, kartioita vain olen nähnyt tähän asti?

jatketaan ihmettelyä
« Viimeksi muokattu: 05.09.2019, 18:40:37 kirjoittanut volvosami »
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa Viizkasi

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
  • viiskasi.kuvat.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #37 : 05.09.2019, 20:25:02 »
Korjasitko tuon puskurin halkion miten? Tuossa omassa Ärräprojektissa on kanssa pari kohtaa mitä pitäis korjata. Löytykö tuo kone mistäpäin maailmaa?  ::)
855R -96 Projekti
850 T-5 -95 Käyttis
S60 D5 -09 Käyttis
VW Kupla -62 Kesäauto

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #38 : 06.09.2019, 15:06:09 »
Korjasitko tuon puskurin halkion miten? Tuossa omassa Ärräprojektissa on kanssa pari kohtaa mitä pitäis korjata. Löytykö tuo kone mistäpäin maailmaa?  ::)

Muovia sulattaen takapuolelta, ja pakkelia kuvapuolelle (ulkopuolelle) -250€ maalarille, kyllä kait sen itsekkin maalaisi, mutta jälki ei ole varmaan ihan yhtä hyvä  :D

Moottori tuli hankittua varaosahaun kautta purkaamolta. Suhteessa kallis ostos, jos olisi ostanut kokonaisen auton, ja purkanut siitä moottorin, mutta juuri nyt ei sovi yhtään enempää romua tontille  :o
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa JoonasH

  • Hallituksen varapuheenjohtaja - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5107
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #39 : 06.09.2019, 15:21:33 »
Muovia sulattaen takapuolelta, ja pakkelia kuvapuolelle (ulkopuolelle) -250€ maalarille, kyllä kait sen itsekkin maalaisi, mutta jälki ei ole varmaan ihan yhtä hyvä  :D

Moottori tuli hankittua varaosahaun kautta purkaamolta. Suhteessa kallis ostos, jos olisi ostanut kokonaisen auton, ja purkanut siitä moottorin, mutta juuri nyt ei sovi yhtään enempää romua tontille  :o
Jos pelkkän puskurin muovia sulatit niin ennen käyttöönottoa vahvistaisin kyllä ripoja esim hienolla lasikuitumatolla ja hartsilla. PUR-muovin halkeaman korjaus muovihitsaamalla ei ole pitkäikäinen korjaus.  :)

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #40 : 06.09.2019, 19:21:31 »
Jos pelkkän puskurin muovia sulatit niin ennen käyttöönottoa vahvistaisin kyllä ripoja esim hienolla lasikuitumatolla ja hartsilla. PUR-muovin halkeaman korjaus muovihitsaamalla ei ole pitkäikäinen korjaus.  :)

joo, kiitos vinkistä!  8) ei ole tullut perehdyttyä tuohon muovinkorjaamiseen niin paljoa. Täytyypä takapuolle tehdä tukea
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

Poissa volvosami

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 147
  • www.vrcf.fi
Vs: ei enää ihan niin kulahtanut T-5R
« Vastaus #41 : 14.09.2019, 18:40:56 »
tulipa nyt ohimennen purettua tuo moottori palasiksi.

Jonkinlaiset hoonijäljet näkyi sylintereissä, eikä tuntuvaa rappua ollut "putkien" yläpäissä. Männätkään eivät olleet mitenkään huonot, helmoissa pienet naarmut.


Kiertokangen laakereiden yläpuolikkaissa (muistaakseni 1, ja 5) taasen oli tämmöiset kulumajäljet. Missä vika? Kampura kiero?

Noh, moottorihan lähtee tässä jossainvälin moottorikoneistamoon, sittenhän tuo selviää. Tilauksessa on nyt kuitenkin Volvolta toisen ylikoon männät ja renkaat. Eli 0,4mm. isommat. teko(tako)mäntiä en koe tarvitsevani.  ::) 

E: mitenkäs H-profiili kanget, tarvitseekos muuten kairata sylinteriputkien alapäät, että sopii pyörimään. siis 139,5mm. veivit kyseessä?

Kansi on sitten varmaan listalla, kun saa tuon alakerran selvitettyä. Siihen lienee tulee S60R pakosarja, vaikken aiokkaan viritellä enempiä  :P


« Viimeksi muokattu: 14.09.2019, 18:48:18 kirjoittanut volvosami »
autohistoria: 460->460t->440t->440i->745tic->855 -> 340+855 T-5R -> skoda->ford+pösö->citröen->V70T mk1->nyt: V70T mk1+S70+855 T-5R -> ?

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy