Kulkukoira  Proturbo

Päästöt pielessä

  • 65 Vastauksia
  • 13829 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Päästöt pielessä
« : 13.12.2018, 17:43:00 »
Elikkäs tämmöstä probleema

Tuli hommattua vikalistalla olevan Volvo 740 b200f vm 91. Katsastuksessa päästöt pielessä ( CO ja HC liian korkeat sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla ja lambda 0,67)
Antaa kakkosnavasta vikakoodit 1-1-3,  2-2-1,  2-3-1 ja 2-3-2. Nollattua  1-1-3 poistui loput tuli takaisin. Lambda anturiinhan nuo kovasti viittaisivat

Vaihdettu tulpat ja ilmansuodatin. Tulpat oli aika karstaiset kun taitaa käydä aika rikkaalla tällä hetkellä.

Pakoputkessa 2kpl antureita, mutta liitintä konehuoneesta en löytänyt kuin yhdelle lambdalle. Katalysaattorissa olevan johdot olivat kiinni ja etummaisen irrallaan.
Onkohan vika tässä vai onkohan edellinen omistaja vaihtanut väärän putken autoon joka kahdella lambda anturilla?
« Viimeksi muokattu: 13.12.2018, 17:48:53 kirjoittanut shveeks »

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #1 : 13.12.2018, 18:33:17 »
Näissä alunperin yksi lambda eli putki on eksynyt sinne jostain toisesta autosta. Kytkentä on myös väärin, piuhat kuuluisi olla etummaisessa lambdassa jolla säädetään seosta. Hyvällä säkällä homma lähtee toimimaan kun vaihdat anturin johdot päikseen.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #2 : 13.12.2018, 18:40:48 »
Näissä alunperin yksi lambda eli putki on eksynyt sinne jostain toisesta autosta. Kytkentä on myös väärin, piuhat kuuluisi olla etummaisessa lambdassa jolla säädetään seosta. Hyvällä säkällä homma lähtee toimimaan kun vaihdat anturin johdot päikseen.
Miten väärin? Omassa 940:ssä yksi lambda ja se on katalysaattorissa.

Näin olen nähnyt monessa vapari-takavedossa.

Poissa kimmoh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • Tein itse enkä säästänyt
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #3 : 13.12.2018, 21:40:38 »
Eikun olikos se niin että takavedot oli kaikki alunperin yhdellä anturilla? Silloinhan sillä ei väliä tässä tapauksessa, kumpi antureista käytössä, kunhan on toimiva.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #4 : 13.12.2018, 21:50:59 »
Eikun olikos se niin että takavedot oli kaikki alunperin yhdellä anturilla? Silloinhan sillä ei väliä tässä tapauksessa, kumpi antureista käytössä, kunhan on toimiva.

Kaikki autot ennen 2001 / OBD päästöjä on yhdellä. (tietenkin jotain malleja voi olla, mutta karkeasti se toinen on "turha" ilman obd)

Onko tässä mahdollisesti pakosarjassa (vanhemmissa ruiskuissa pakosarjassa lambda) ja katissa toinen (F malleissa siirtynyt sinne)? Eli sekoteltu vähän osia keskenään.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • 195hv/406Nm
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #5 : 14.12.2018, 13:29:36 »
Ite siirtäny parissakin takavetosessa volvossa lambdan katista suoraan etuputkeen. Yks vuotopaikka ennen lambdaa vähemmän  ::) Toiseen jopa jätin risan lambdan ilman johtoja tulpaksi kattiin  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #6 : 14.12.2018, 22:00:40 »
Kiitos kaikille avusta :)

Tuli päivällä haettua motonetistä boschin anturi ja kokeiltua, niin vikavalo poistui ja auto alkoi käymään paljon paremmin. Edellinen oli ilmeisesti joku halpis kun oli kutistesukalla tehty johtojen liitokset. Laitoin anturin etummaiseen paikkaan ja katissa olevan reiän tulppasin.

Osaiskohan joku muuten kertoa onkohan tässä kyseessä se koneen alta menevä palkki, kun katsatuksessa on merkintä (Poikittainen runkopalkki, ruostevaurioitunut, Vasemalla edessä, etuakseli palkki pääty ruostevaurioitunut). :idiot2:
Katselin tuota niin ei ollut yhtään ruosteen reikää mutta oli  aika ruosteinen vasemman renkaan päädystä tukivarren kohdilta

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #7 : 15.12.2018, 11:34:49 »
Ite siirtäny parissakin takavetosessa volvossa lambdan katista suoraan etuputkeen. Yks vuotopaikka ennen lambdaa vähemmän  ::) Toiseen jopa jätin risan lambdan ilman johtoja tulpaksi kattiin  :)

Toinen varteenotettava halpa vaihtoehto oikean sokean tulpan sijasta on OHC Sierran sytytystulppa. Herättää luottamusta myös konttorilla. :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #8 : 18.12.2018, 16:26:19 »
Ei mennyt volvo vieläkään päästöistä läpite. Mistäköhän alkaisi seuraavaksi vikaa etsimään? Imuvuotoa etsiskelin, enkä mitään tuntunut löytävän.

Auto lähtee todella huonosti kylmänä käyntiin, saa sahata pari minuuttia. Kylmänä meinaa sammua ilman kaasua ja kuullostaa kun kävisi vajailla.
Katsastukseen ajellessa huomasin myös että alkuun ei meinannut antaa kierrättää yli 5000rpm ja jossain kohtaa tyhjäkäynti jäi vähän päälle 2000rpm. :idiot2:
Voisinkohan nakutusanturi tai moottorin lämpöanturi olla syypää että käy rikkaalla?

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #9 : 19.12.2018, 21:23:38 »
Kaverilta löytyis ylimääräisenä keltaiset suuttimet, niin eikös niiden pitäsi käydä suoraan tähän B200f?
Autossa on nyt kiinni vihreät suuttimet

Täytyy huomenna vielä katsoa numerot suuttimista jos saisi vähän selkoa lisää :idiot2:

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #10 : 19.12.2018, 21:36:29 »
Vakio f suuttimet on keltaiset. Vihreät kuulostaa turbon suuttimilta?

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #11 : 19.12.2018, 22:10:24 »
Kiitos nopeasta vastauksesta! Näin minäkin ymmärsin että vihreät eivät tuohon alunperin kuuluisi kun netistä tutkiskelin. Mahtaisikohan väärät suuttimet olla syypää että käy rikkaalla?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #12 : 19.12.2018, 22:16:54 »
Jos kyseessä on isommat suuttimet, niin erittäin todennäköistä. Lambda korjaa vain X määrän. Tämä selvinnee niillä osanumeroilla. Lisäksi turbon suuttimet ovat matalaohmiset ja vaparin korkeaohmiset.

Poissa shveeks

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #13 : 20.12.2018, 19:45:11 »
Muistimpa nuo suutinten värit väärin. nyt on kokeiltu toisilla keltaisilla suuttimilla, Ei vaikutusta.
Huomasin autoa testaillessa, että kun auton käynnistää niin ensimmäiseen minuuttiin ei savuta juuri yhtään ja auto tuntuu käyvän paremmin. Sitten pikkuhiljaa käydessä alkaa alkaa savuttaa enemmän ja bensa haisemaan pakokaasussa.

Nyt on siis autoon jo vaihdettu/kokeiltu toisella.
-Sytkäboxi
-Moottorinohjausboxi
-bensanpaineensäädin
-lambda
-tulpat
-tulpajohdot
-virranjakajan kansi ja pyörijä

Mitenkäs jos mahdollisesti nakutusanturi on rikki niin sen pitäisi oirehtia?
Jostain olin lukevinani että rikkinäinen nakutusanturi luulee kokoajan, että nakuttaa ja sen seurauksena rikastaa seosta

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Päästöt pielessä
« Vastaus #14 : 20.12.2018, 19:56:59 »
Lämpöanturi?

 

Autoracing  KL-varaosat