Race.fi  Puotilan autokorjaamo

D5244T5 moniurahihna / laturinhihna kului puhki -> kansivika

  • 19 Vastauksia
  • 7333 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Jaan kohtaloni tänne, jos löytyisi kohtalotovereita tai joku joka voisi antaa vinkkiä/neuvoja tilanteeseeni. Jos jollakin olisi kokemuksia miten tällainen asia on ratkaistu muualla? Ja jos jollakin olisi kansi tai edes venttiilikoneiston osia myynnissä niin niistäkin olisin kiinnostunut.

Autoni on -08 V70 2,4D eli moottori tyyppi D5244T5. Ajettu 360tkm. Elokuussa 2017 vaihdettu laturin vapaakytkin, kiristin ja hihna merkkiä Dayco. Hihnan + muiden osien toimittaja on Mekonomen. Huollon suoritti osaava huoltoliike ja korostan, että huolto/asennus virheestä tässä ei ole kysymys.

Kun hihna oli pyörinyt pellin alla alle 40tkm (muistaakseni 36000km) hihnasta suikaloitui 2/3 osaa ja suikaleet ajautuivat jakopään hihnan väliin josta seurasi nokan jaon hyppääminen neljä hammasta. Moottori sammui täydessä ajossa 100km/h vauhdissa. Tien varressa ihmetellessäni huomasin laturin hihnan rikkoontumisen ja aloin pelätä pahinta, koska olin kuullut vastaavia tapauksia sattuneen maailmalla. 1/3 osa hihnasta oli paikallaan ja mm.laturi pyöri moottorin starttaus yrityksessä.

Huoltoliike tutki hihnan ja totesi sen käytännössä puhkikuluneeksi. Aivan kuin hihna olisi ajettu niin loppuun, että se on alkanut pohjaamaan hihnapyöriin ja kului puhki. Tätä teoriaa vahvistaa täysin kiiltävät hihnapyörät. Huoltoliike teki hihnasta reklamaation Mekonomenille.

Auto kävi tutkittavana Mekonomenillä ja he kiistivät hihnan ennenaikaisen kulumisen. Heidän mukaan tilassa jossa hihna pyörii on ollut hiekkaa/kiviä ja kampiakselin hihnapyörässä on iskemä jälkiä jotka viittaavat kiviin tms. likaan. Nyt pitää ottaa huomioon, että hihnahan on avoimessa suojaamattomassa moottoritilassa kuten laturin hihna aina on. Hihna hajosi asfaltti tiellä ja moottorin pohjamuovi ja moottoritila olivat täysin normaalit kun autoa alettiin tutkimaan.

Nyt kun kampiakselin hihnapyörä on irrotettu ja tutkittu monen miehen voimin siitä ei löydy minkäänlaista virhettä. Ei iskemäjälkiä, ei mitään erikoista. Se on täysin normaali vaikka suurennuslasilla katsoisi.

Kantta ei ole vielä avattu, mutta jako on laitettu kohdalleen ja konetta pyöritetty kampiakselin päästä käsin. Puristuksia koneessa tuntuu olevan, mutta venttiilikoneistosta kuuluu raksetta, eli jotain siellä on rikki. Venttiilikoneistoa ei ole vielä avattu, koska vastuukysymys on vielä auki.

Huoltoliikkeen ja minunkin mielestäni tämä on aivan selvä tapaus. Hihna kului puhki ennen aikojaan ja aiheutti moottorin rikkoontumisen. Takuuvastuu hihnasta on siis varaosan toimittajalla eli Mekonomenillä. Heidän antama lausunto on selvästikin virheellinen ja oikeastaan täysin merkityksetön, koska hihnan pitää kestää normaali lika ja pöly mitä konetilassa pyörii. Mekonomen on toimittanut hihnan rippeet Ruotsiin tutkittavaksi, mutta mitään ei ole kuulunut ja auto on seissyt nyt jo yli kuukauden. Yrittävät ilmeisesti väsyttää meidät viivyttelemällä.

Juttu kai lähtee seuraavaksi kuluttajariita-lautakuntaan.
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Harmillista. Leuka rintaan, Ruotsista käytetty kone tilalle ja elämä jatkuu...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa JanMac

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 867
  • www.vrcf.fi
Onko tuon kannen tekeminen uusiksi niin kallista että koko kone kannattaa vaihtaa ?
S80 Executive D5 AWD

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Kuka osti varaosat? Sinä vai korjaamo?
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Kuka osti varaosat? Sinä vai korjaamo?

Korjaamo osti osat. Ymmärrän kyllä, että tietysti ensikädessä korjaamo on vastuussa. Mutta ihme venkoilua varaosa toimittajalta  :-\
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Onko tuon kannen tekeminen uusiksi niin kallista että koko kone kannattaa vaihtaa ?

Kantta ei tosiaan ole vielä avattu, mutta kokemusten perusteella 99% kansista on jostakin kohtaa halki tuon homman jälkeen. Hollannissa on firma joka kunnostaa noita kansia. Kunnostettu kansi yli 2000€  :o

Nyt kyllä löysin saksasta uuden kannen n.2000€. On käsittääkseni kasattu kansi kun lukee, että tulee venttiileineen. http://www.skandix.de/en/spare-parts/engine/engine-repair/cylinder-head/cylinder-head/1041258/
« Viimeksi muokattu: 29.12.2018, 13:40:39 kirjoittanut Nakuvitonen »
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Korjaamo osti osat. Ymmärrän kyllä, että tietysti ensikädessä korjaamo on vastuussa. Mutta ihme venkoilua varaosa toimittajalta  :-\
Kokonaisvastuu asiasta on tällöin korjaamolla. Ilmeisesti yrittävät nyt  siirtää keskustelua  omasta vastuusta ja vierittää sitä varaosan toimittajalle.  Toisaalta nyt on hyvä että ovat todenneet itsekin ettei vika ole millään muotoa autossa.  Nyt jos ja kun viet sitten asiaa kuluttajaneuvojan käsittelyyn niin vasta puoleksi tulee korjaamo eikä varaosan toimittaja.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2018, 14:44:25 kirjoittanut Make »
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2446
  • www.vrcf.fi
Sitten tämä on ihan selvä peli. Korjaamo hoitaa sun auton kuntoon. Jos esim. kansi menee vaihtoon joutunet maksamaan siitä osan, koska auto tulee "paremmaksi" ja sen arvo nousee...

Ongelmana on tässä saada korjaamo "tottelemaan" ja vastuuseen. Ei auton omistajan tarvitse miettiä oliko hihna sökö tai pyörissä vikaa.

 
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Toivottavasti männät on ehjät. :-\
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
tuolla on kuva mihin vaurioita tulee.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83216.msg1061148869#msg1061148869
Joissakin tapauksissa kiristin murtuu lohkosta irti.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: D5244T5 moniurahihna / laturinhihna kului puhki -> kansivika
« Vastaus #10 : 29.12.2018, 15:17:51 »
Ei se sun vika ole. Korjaamon vastuu, korjaamolle tosin ehkä kannattaa vinkata tavarantarkistajaa.

Itse nähny vierestä kun momentilla kiristetyt tulpat oli tiputtanut parista pytystä keskielektrodin koneeseen. Asiakas hinautti käyntivaivojen takia lähimmälle (Audi) korjaamolle n. 6kk päästä.
Valmistaja väitti tulppien asennetun virheellisesti (liikaa kiristetty), tehtiin testi tulpilla irtokanteen paljonko sitä tulppaa pitää kiristää tai ei kiristää jotta saadaan sama painuma prikalle tulpassa = täysin oikein kiristetty.

Tavarantarkistaja nauroi koko tilanteelle, selvä valmistusvirhe tai moottorin hajottaneen tulpat (hyvin näytetty toteen ettei tulppia ollut väärin kiristetty).

Tapaus taisi muistaakseni kääntyä niin, että kone loppu, söi tulppia = asiakas maksaa.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Nakuvitonen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: D5244T5 moniurahihna / laturinhihna kului puhki -> kansivika
« Vastaus #11 : 29.12.2018, 22:31:50 »
tuolla on kuva mihin vaurioita tulee.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=83216.msg1061148869#msg1061148869
Joissakin tapauksissa kiristin murtuu lohkosta irti.

Kiitos tästä virkpe! Juuri tätä tietoa kaipasin jos alamme itse kantta purkamaan. En vaan löytänyt samaan asiaan liittyviä topicceja kovasta hakukoneen käytöstä huolimatta.

Ja muille tiedoksi, että korjaamon kanssa ollaan hyvässä yhteistyössä asian suhteen ja kuten kirjoitinkin korjaamo on tehnyt reklamaation hihnan toimittajalle ja on ymmärrettävää etteivät hekään ala laittamaan korjausta oman vastuuvakuutuksensa piikkiin ennen kuin saavat asian selväksi varaosan toimittajan kanssa. Minulla ei onneksi ole kiire korjauksen kanssa, joten nyt katsotaan tuo korjaamon ja Mekonomenin riita loppuun asti ja sitten jatketaan remppaa joko itse tai joku muu...
XC70 AWD D4 Summum Aut. -15, V70 Summum 2.4D Aut. -08, ja C70 T5 -00

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: D5244T5 moniurahihna / laturinhihna kului puhki -> kansivika
« Vastaus #12 : 29.12.2018, 22:52:44 »
Kiitos tästä virkpe! Juuri tätä tietoa kaipasin jos alamme itse kantta purkamaan.
Ole hyvä, Hienoa että oli hyötyä.
Valitettavasti olen kokenut saman asian moottorin osalta. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3246.15 tuossa kerroin tarkemmin mitä hajosi.
Toivottavasti menee "takuun" piiriin , nämä kun on kaiken lisäksi kiusallisia ja vaikeita asioita alkaa selvittämään.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: D5244T5 moniurahihna / laturinhihna kului puhki -> kansivika
« Vastaus #13 : 30.12.2018, 09:51:24 »


Ja muille tiedoksi, että korjaamon kanssa ollaan hyvässä yhteistyössä asian suhteen ja kuten kirjoitinkin korjaamo on tehnyt reklamaation hihnan toimittajalle ja on ymmärrettävää etteivät hekään ala laittamaan korjausta oman vastuuvakuutuksensa piikkiin ennen kuin saavat asian selväksi varaosan toimittajan kanssa. Minulla ei onneksi ole kiire korjauksen kanssa, joten nyt katsotaan tuo korjaamon ja Mekonomenin riita loppuun asti ja sitten jatketaan remppaa joko itse tai joku muu...
Jos korjaamo laittaa omaan piikkiinsä tässä vaiheessa asina niin saahan se rahansa aikanaa kun asia selviää. Kun mekonomen ei tule asiassa vastaan niin ilmeisesti siinäkin tapauksessa kiltisti otat homman omaan piikkiin. OMa valintahan tämä titenkin on eikä kuullu muille.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2900
Vs: D5244T5 moniurahihna / laturinhihna kului puhki -> kansivika
« Vastaus #14 : 30.12.2018, 10:31:24 »
Minusta tämä on aivan selvä asia. Hihnatoimittaja saattaa todeta hihnansa katkenneen ennen aikojaan ja korvaa uuden hihnan (n. 8 euroa). Eli ihan se ja sama korvaako vai ei.

Korjaamo ei ole vastuussa, koska homma rokkasi 36 tkm. Yksikään vakuutustarkastaja ei huoli tuota vastuuvakuutuksen piikkiin.

Lopputulema on, että artisti maksaa. Makuasia vaihtaako pelkän kannen vai koko koneen. Kannen korjaus uusilla osilla on kallein vaihtoehto.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

 

Carcom Oy  Elekma