Autodiagnoosi  Carcom Oy

Polkupyörä Topicci

  • 1000 Vastauksia
  • 353183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #600 : 11.04.2016, 16:15:05 »
Niin no, paskat säädöt niin ei se Rolls Roycekään toimi. Paaliinhan se siis pitää laittaa.

Jos Rollsseja tarttis säätää noin usein (siis 200km välein) niin koko merkki ois paalattu jo heti alkuunsa emmekä olisi koskaan moisesta merkistä kuulleetkaan. Ei voi olla 2000-luvulla polkupyöräily niin hankalaa että kokoajan saa trimmata jotain h*mmetin vaihdevaijereita. Tai jos unohdat trimmata tai teet sen väärin niin matkanteko tyssää siihen. Tuli mieleen se eräs top gearin jakso jossa sanottiin että "60-luvulla autojen jatkuva korjaaminen oli Iso Britanniassa täysin normaaliksi katsottavaa puuhaa. Autoissahan on 15000 osaa niin tottakai ne menee rikki ja epäkuntoon...". No sitten alkoi puskea markkinoille autoja joita ei tarvinnutkaan korjata ja loppu oli historiaa.. Eiköhän nämä ketjuvaihteetkin häviä maan päältä kun jaksaa odottaa

"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #601 : 11.04.2016, 18:17:47 »
Ei voi olla 2000-luvulla polkupyöräily niin hankalaa että kokoajan saa trimmata jotain h*mmetin vaihdevaijereita. Tai jos unohdat trimmata tai teet sen väärin niin matkanteko tyssää siihen.

Ei se olekaan. Joko a) ne säädöt ei ole koskaan kunnossa olleetkaan, b) joku osa on rikki tai c) teit itse vaihtovirheen. Vaihtoehto A on näistä ylivoimaisesti todennäköisin, C tulee hyvänä kakkosena.

Tässä on nyt perhepiirissä tullut neljän viime vuoden aikana sellainen vähän reilu 20.000 km ajettua ketjuvaihteisilla niin maastossa kuin tielläkin ja kaikissa mahdollisissa keliolosuhteissa. Ketjut on saatu putoamaan kahdesti - kerran huonojen etuvaihtajan säätöjen takia ja kerran vääntyneen takavaihtajan korvakkeen takia. Varsinaista säätöä muistan tehneeni tuon ajosuoritteen aikana kahdesti.

Mutta eipä siinä, onneksi sinulle ja kaltaisillesi on olemassa Shimanon Nexus-sarja. Onnea ja menestystä sen kanssa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #602 : 11.04.2016, 20:19:47 »
Ja onhan napavaihteissakin vaijeri. Tai joskus on ne ollu jollain hemmetin pianolangalla. Alkuun jokatapauksessa kaikki vaihdevaijerit venyy vähän, mutta sen jälkeen pääsääntöisesti huoltotarve sen osalta vähenee.
Venyyhän moottorisahanketjukin uudenkarheana reilusti :)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #603 : 11.04.2016, 20:50:45 »
Jos Rollsseja tarttis säätää noin usein (siis 200km välein) niin koko merkki ois paalattu jo heti alkuunsa emmekä olisi koskaan moisesta merkistä kuulleetkaan. Ei voi olla 2000-luvulla polkupyöräily niin hankalaa että kokoajan saa trimmata jotain h*mmetin vaihdevaijereita. Tai jos unohdat trimmata tai teet sen väärin niin matkanteko tyssää siihen. Tuli mieleen se eräs top gearin jakso jossa sanottiin että "60-luvulla autojen jatkuva korjaaminen oli Iso Britanniassa täysin normaaliksi katsottavaa puuhaa. Autoissahan on 15000 osaa niin tottakai ne menee rikki ja epäkuntoon...". No sitten alkoi puskea markkinoille autoja joita ei tarvinnutkaan korjata ja loppu oli historiaa.. Eiköhän nämä ketjuvaihteetkin häviä maan päältä kun jaksaa odottaa
ei niitä tarvi säätää 200km välein. Eka huolto tehdään n. 100km jälkeen. Sen jälkeen laadukkaat osat tarvivaat säätöä kun vaihdat ketjut ja takapakan parin tonnin jälkeen. Eikä silloinkaan välttämättä jos sattuu pakka just oikein. Näissäkin on sama kuin autoissa. Laatu maksaa. Rollsia vastaavaa pyörää ei tarvi säätää. Siinä on sähkö vaihteet. Vanteet on käsin kasattu ja tiukkuus sekä suoruus on tarkistettu. Toisaalta silloin puhutaan monen tonnin fillareista. Just katsoin että maasturiin Shimanin sähköiset vaihteet oli luokkaa pari tonnia. Siis pelkkä vaihdesetti.
 Ketju vaihde pistää keveydessään napavaihteita pataan 100-0. Myös huolto helpompaa. Napavaihteetkaan ei ole huoltovapaat.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #604 : 11.04.2016, 21:14:23 »
Ketju vaihde pistää keveydessään napavaihteita pataan 100-0. Myös huolto helpompaa. Napavaihteetkaan ei ole huoltovapaat.
Onko tästä esittää faktatietoa? Itsellä aina tuo napavaihteinen tuntunut paljon helpommalta ja kevyemmältä polkea oikeasti lujaa. Ketjuvaihteellisia joutuu monesti ohittelemaan. Eikä varmasti napavaihteisessa ole suoralla vaihteella juuri mitään häviötä itse vaihteen osalta. Ketjuvaihteellisessa tosin on hieman vähemmän kitkaa, verraten kun napavaihde ei ole suoralla vaihteella, kun välityssuhde tehdään suoraan niillä rattailla mitä ketju yhdistää. Mutta on siinä lisäksi pari ylimääräistä pyörää pyörimässä ympyrää. Suora vaihde lienee vain kakkonen yleensä tuollaisessa kolmivaihteisessa? Huolto on toki helpompaa, kun ei tarvitse vannetta levittää pöydälle. Toisaalta ikinä tälle ollut itsellä vielä tarvetta. Mikään ei ole huoltovapaa, paitsi laite jonka käyttöikä on lyhyempi kuin kestoikä. Kuka mitoittaa käyttöiän sitten mitenkin.

Tämä on oma käsitykseni aiheesta, toivon korjauksia tähän sillä en ole juurikaan polkupyöriin perehtynyt.

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #605 : 11.04.2016, 21:25:26 »
Mutta eipä siinä, onneksi sinulle ja kaltaisillesi on olemassa Shimanon Nexus-sarja. Onnea ja menestystä sen kanssa.

Kyllä, nexukset toimivat pomminvarmasti. Niissä on sitä magiaa jota kutsutaan laaduksi ja niiden kanssa ei tartte myyjän edes harkita sanovansa sitä klassista epätoivoista puolustusta "käyttäjän virhe".. Tietysti jos tykkää jatkuvasti rassata, säätää, rasvata niin silloin nämä ketjuvaihderäikät ovat tietysti laadukkaita. Minulla on vain se pointti että näitä ei myydä sellaisina vaan arkikäyttöön(kin) soveltuvina polkupyörinä.

Edit: tuossa esiintyi väite että ketjuvaihde olisi jopa huoltovapaampi kuin napa. Tuo on täyttä puppua! Toisen pojan nexukset on saanu hirveetä röykkyytystä ja vielä vain toimii. Perheessä myös yksi 7 vaihteinen nexus joka ollut taivasalla vähän liiankin kanssa ja ikää jo varmaan 5v. Toimii. Lienekö koskaan säädetty. En ainakaan muista
« Viimeksi muokattu: 11.04.2016, 21:30:01 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #606 : 11.04.2016, 21:30:11 »
Pyöräilyssä koettavasta vastuksesta tulee kuskin ilmanvastuksesta n90%. Renkaista loput merkittävät. Voimansiirron vastus on niin pieni ettei sitä oikein voi mitata. Sillä olettamuksella, että huollot ovat tehty. Napojen keraamiset laakerit voivat tuottaa hyötyä pitkissä vuoristomäissä.

Vaijerivetoiset vaihteet joita täällä ketjuvaihteiksikin täällä kutsutaan toimivat aivan yhtä täydellisesti kuin napavaihteet. Molempia se vaijeri kuitenkin liikuttaa. Ainut tilanne, jossa napavaihde on ylivoimainen on täysi mutakeli, jossa takapakan rattaat voivat tukkiutua mudasta ja tällöin ei vaihto pakassa meinaa onnistua. Käytännössä ei tämmöisiä kelejä Suomen maassa kohtaa koskaan.

Tässä on sama asia kuin moottoreissa. Säätö pitää olla tehty hyvin, jotta osat toimivat yhteen. Kaiken saat rikki, jos asennuksessa tai säädöissä on menty metsään. Huonotkin osat toimivat oikein säädettynä ja huollettuna pitkään. Halvemmissa osiasarjpissa käytetään yleensä kestävämpiä ja raskaampia materiaaleja kui hipo-osissa.



Sent from my iPad using Tapatalk
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2824
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #607 : 19.04.2016, 19:02:34 »
Toivottavasti tämä yhteistyökumppani palvelee hyvin tulevia vuosia. Medina Big Nine 300:




Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2824
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #608 : 21.04.2016, 20:30:07 »
Toivottavasti tämä yhteistyökumppani palvelee hyvin tulevia vuosia. Medina Big Nine 300:




Nyt kun vähän pääsi ajelemaan pitempään niin toi satula on kyllä tosi kova. Ehdotuksia uuteen pikkuisen pehmeämpään satulaan otetaan vastaan

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #609 : 21.04.2016, 22:41:06 »
Nyt kun vähän pääsi ajelemaan pitempään niin toi satula on kyllä tosi kova. Ehdotuksia uuteen pikkuisen pehmeämpään satulaan otetaan vastaan
paras on hommata pökät jossa on toppaukset.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #610 : 21.04.2016, 22:45:38 »
Kyllä se sopiva satula on vielä parempi, varsinkin pyörässä jota ei aina ajeta harrastusvaatteet päällä. Ei ainakaan minulla ole mitään mahdollisuuksia optimoida satulaa pehmustehousuille kun samalla kalustolla mennään aamulla töihin ja illalla lenkille.

Mutta vastaus kysymykseen: kukaan meistä muista ei voi tietää mikä on se sinulle sopiva eikä se välttämättä ole edes niinkään kiinni pehmeydestä vaan mallista. Kivikovakin on mukava jos se on juuri oikean muotoinen. Mutta minäpä vähän katselen...
« Viimeksi muokattu: 22.04.2016, 08:39:40 kirjoittanut Greycap »

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #611 : 22.04.2016, 08:33:04 »
Mukavin satula mitä minä olen kokeillu farkut jalassa joskus on kaverin pyörässä. Muistaakseni se oli Selle Italy SLR, josta kaveri oli kuorinut kaikki pehmusteet pois. Jäljellä oli siis pelkkä muovinen runko. Pitempää lenkkiä ei tullut heitettyä, mutta ainakin ilman ajohousuja tuntui varsin toimivalle.

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #612 : 22.04.2016, 10:13:26 »
Nopea ohje satulan valitsemiseen. Mittaa istuinluiden välinen etäisyys ja osta satula joka on leveämpi kuin mitattu tulos. Tämä on lähtökohta. Tähän vaikuttaa sitten monet muutkin asiat kuten ajoasento, lonkan ja alaselän liikkuvuus, jalan mittasuhteet ym. Mutta harva satula, jossa et istu istumaluiden varassa vaan "man partsien" varassa on mukava.
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2824
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #613 : 25.04.2016, 18:46:39 »
paras on hommata pökät jossa on toppaukset.

Nyt on pökät ostettu jossa on toppaukset ... Katotaas seuraavalla pitemmällä lenkillä että mitä noi saa aikaiseksi.

Poissa Puusilmä

  • Kankea kahvimestari sr.
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2824
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #614 : 28.04.2016, 19:27:39 »
Nyt on pökät ostettu jossa on toppaukset ... Katotaas seuraavalla pitemmällä lenkillä että mitä noi saa aikaiseksi.

Täytyy nyt myöntää että oli aika hyvä ostos noi alkkarit missä on toppaukset satulaa vasten.

 

Carcom Oy  Elekma