Pyöräilyssä koettavasta vastuksesta tulee kuskin ilmanvastuksesta n90%. Renkaista loput merkittävät. Voimansiirron vastus on niin pieni ettei sitä oikein voi mitata. Sillä olettamuksella, että huollot ovat tehty. Napojen keraamiset laakerit voivat tuottaa hyötyä pitkissä vuoristomäissä.
Vaijerivetoiset vaihteet joita täällä ketjuvaihteiksikin täällä kutsutaan toimivat aivan yhtä täydellisesti kuin napavaihteet. Molempia se vaijeri kuitenkin liikuttaa. Ainut tilanne, jossa napavaihde on ylivoimainen on täysi mutakeli, jossa takapakan rattaat voivat tukkiutua mudasta ja tällöin ei vaihto pakassa meinaa onnistua. Käytännössä ei tämmöisiä kelejä Suomen maassa kohtaa koskaan.
Tässä on sama asia kuin moottoreissa. Säätö pitää olla tehty hyvin, jotta osat toimivat yhteen. Kaiken saat rikki, jos asennuksessa tai säädöissä on menty metsään. Huonotkin osat toimivat oikein säädettynä ja huollettuna pitkään. Halvemmissa osiasarjpissa käytetään yleensä kestävämpiä ja raskaampia materiaaleja kui hipo-osissa.
Sent from my iPad using Tapatalk