Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Polkupyörä Topicci

  • 1000 Vastauksia
  • 353187 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #615 : 19.05.2016, 23:00:10 »
Vaikka yleensä olen sitä mieltä että ei se pyörän paino mitään vaikuta (tämä siis vastapainona niille jotka viilaavat jokaista irtoavaa grammaa pois hirveillä rahasummilla) niin kylläpä tuli tänään huomattua eroja kalustossa, toki kyse ei ole pelkästä painosta.

Yleensä ajan aika kisahenkistä 29" jäykkäperää joka on rengastettukin pikemminkin vauhtia kuin pitoa silmälläpitäen ja vaaka näyttää sen kohdalla 10,6 kg. Se nyt kuitenkin on varsinaiseen maastoajoon varsin onneton vehje kun taidot ei riitä viemään jäykkäperää kunnolla joten minulla on edelleen myös vanha hyvä rennolla geometrialla oleva 26" täysjousto jossa renkaat mallia "ei lopu pito heti" ja painoa 13,5 kg. Lähdin huvikseni tänään jälkimmäisellä töihin, renkaiden ansiosta tuntui ettei mene edes suoralla oikein mihinkään ja pitkän ylämäen alkaessa oli viimeistään päivänselvää että nyt saa käyttää voimaa eikä silti ole mitään jakoa saavuttaa samanlaista kulkua kuin tuolla toisella. Tosin kotiin tulin sitten pienen maisemareitin kautta jota toisinaan ajelen ja asetelma kääntyi päälaelleen kun alkoi maakiviä sekä muuten vaan epätasaista pintaa sisältävä alamäki, siinä missä jäykkäperällä saa jarrutella koko ajan ettei se viskaa kuskia pusikkoon täysjoustolla otettiin vain painopistettä vähän taaksepäin, jarrut irti ja hauskaa kesti sen hetken kun mäkeä riitti. Johtopäätös: molemmille on kyllä paikkansa ja tarkoituksensa.

Ja kuvathan on aina kivoja. On vieläpä ihan tuoreet otokset, tältä kuulta molemmat.


Poissa FASTDOHC

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1283
  • -TPPR- Volvoilua vuodesta 2011
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #616 : 01.06.2016, 08:25:06 »
Haa! Löysin tälläisen ajankohtaisen topicin.
Tämä on itsellä ollut joskus ala-asteelta yläasteen 9 asti mitä rakkain harrastus/liikkumistapa, jo lapsena tuli joka päivä pyöräiltyä 2-30km/päivässä, riippui ihan päivästä.
Mopo ikä kun tuli ja sitä kautta autot niin polkupyöräilyt on vähentyneet lähes kokonaan, mitä nyt lähikapakkiin tuli aina poljettua pyörällä ja silloin tällöin taluttaen takaisin  ;D

Muuten en ole oikein pyörään koskenut, paitsi jokin ihme tapahtui viikko sitten.. emäntä kun on alkanut käymään salilla 2-4krt./viikko (karistelee vanhoja raskauskiloja) niin ehdotti koko perheen kesken, että jos lähtisimme muuten vaan pyöräileen, (mukana siis meidän 6v. ja 8v. likat).
Nyt olemme pyöräilleet jo useita kertoja pitkin poikin meidän kylänraittia ja tuli vanhat muistot mieleen, et kuinka hienoa on pyöräily oikeasti on  S*
Itsellä nyt ei ole mitään motherfuckers 5000 megahifi pyörää hiilikuituisella rungolla ja keraamisilla jarruilla, vaan joskus 2007 löytämä vanha kunnon SA int-mallinen mattavihreä armeijan pyörä, missä kaikki "varusteet" karttatelineestä ohjaustangossa lähtien, sillä on retee polkea ja muistella entisaikoja  8)
NYKYÄÄN: -08 V50 T5 R-design at. + -TeamPinsiönParoniRacing- 740 V8  + -03 Fiat Ducato 2.8JTD Asuntoauto + kesä/lauluautona -85 Chevrolet Caprice stw cid355 ja th350.

EDELLISET VOLVONI: ex.-96 855 2.4 10v -> ex.-98 S80 T6 -> ex.-98 V70 2.5 20v -> ex.-95 855 T5-R -> ex.-96 855R -> ex.-95 964 3.0 24v -> ex.-92 245 2.3 -> ex.-00 V70 tdi -> ex.-99 V70 tdi -> ex.-02 XC70 2.4T -> ex.-96 Volvo 965 (V90) 2.5 24v -> ex.-06 Volvo V50 2.4

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #617 : 01.06.2016, 08:50:57 »
Ymmärtääkö joku pyörän välityksien muuttamisesta jotain? Mitä kaikkea pitää tietää että osaan ostaa pyöräni sopivat rattaat? Pyörä on Felt S32. Vaihteita 2x10. Viisipulttinen kiinnitys, oliko näissä eri pulttijakojakin joka tulisi huomioida. Tasamaalla loppuu vaihteet kesken ja haluaisin hilata keskinopeuden +30-->+35. Ens kesäksi varmaan uutta pyörää hommaamassa, mutta ajattelin kokeilla tälle kesälle tälläistä muutosta.

Kaikki vinkit ovat hyödyksi, näillä tiedoilla ei kehtaa käydä edes ammattilaisen luona kyselemässä...
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #618 : 01.06.2016, 08:59:53 »
Viidestä pyörästä olen laittanut välitykset uusiksi ihan hyvällä menestyksellä, kun kerrot mitä siinä nyt on niin eiköhän tuohon jotain vastauksia löydetä.

Haettu keskinopeusmuutos on kyllä siinä määrin jyrkkä että saattaa olla ettei pelkät rattaat riitä, tarvitset yli 30% enemmän voimaa siihen ellei ilmanvastus muutu radikaalisti.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #619 : 01.06.2016, 09:03:33 »
Ymmärtääkö joku pyörän välityksien muuttamisesta jotain? Mitä kaikkea pitää tietää että osaan ostaa pyöräni sopivat rattaat? Pyörä on Felt S32. Vaihteita 2x10. Viisipulttinen kiinnitys, oliko näissä eri pulttijakojakin joka tulisi huomioida. Tasamaalla loppuu vaihteet kesken ja haluaisin hilata keskinopeuden +30-->+35. Ens kesäksi varmaan uutta pyörää hommaamassa, mutta ajattelin kokeilla tälle kesälle tälläistä muutosta.

Kaikki vinkit ovat hyödyksi, näillä tiedoilla ei kehtaa käydä edes ammattilaisen luona kyselemässä...
Taidat vetää aika pienellä kadenssilla jos välitykset loppuu kesken. Omassa on Shimanon 105 compact kammet ja 11 piikkinen on takana pienin. Huiput itsellä alamäessä 70km/h tienoilla ja vielä en ole suurinta vaihdetta käyttäny. Kadenssi tuolloin oli kyllä aika kova, mutta lenkit mennään 30 keskarilla ja takana käytössä ensimmäinen puolikas rattaista.
Sunnuntaina Oulujokiajossa keskari oli 33.3km/h. Edessä mentiin isommalla lehdellä ja takana tasamaalla oli keskivaiheilla.

Itse vaihtaisin taakse ekana uuden pakan. Samalla myös ketjut vaihtaisin. Semmoinen pakka jossa on 11 piikkinen pienin ratat ja siitä nousee yhden piikin nousulla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #620 : 01.06.2016, 10:42:36 »
Löysin kännykän arkistoista kuvan missä oli speksejä, edessä 50/34T, takana 11/28T. FSAn kammet ja keskiö. Kadenssia on isommilla vaihteilla aina sen verran, että pystyy pyörittämään. Nousuissa ja esim. Kaupunkialueella matalemmalla kadenssilla. Tykkään painaa nousuissa reidet kunnolla hapoille, niin vedän istuaaltaan tai nojatangoilta "yhden vaihteen verran liian isolla." Ketjut ovat vissiin olleet pienemmällä eturattaalla viimeksi kun säiden parantuessa säädin vaihteiston kuntoon. 49km/h on korkein huippunopeus mitä olen tien varressa olevaan nopeusmittaukseen tasamaalla poljettua. Silloin tuntui just siltä että kuin olisi tyhjää polkenut kun isoin vaihde loppui kesken. Yleensä lenkillä korkein nopeus alamäissä on luokkaa 60km/h, lasken pitkät/jyrkät alamäet lähes poikkeuksetta polkematta alas.

Mitä tässä työpäivän aikana ehtinyt tutkimaan, niin pitäisi selvittää onko rattaan pulttien väli 110 vai 130. Varmaan olisi helpointa polkasta Joroisiin ammattimiehen luokse, niin hän voisi katsoa millaista pitäisi laittaa. Varmaan asennus sit samassa paikassa. Jos vaihtais eturattaat 52/38 niin olisi samat välitykset kuin pyörässä johon olen silmäni iskenyt. Takana siinäkin on sama 11/28.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa PetteriK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #621 : 01.06.2016, 12:09:26 »
50/34 välitykset ovat ainoastaan compact-kammissa (5*110). Pienin pikkuratas jonka saat 5*130 kampiin on 38 piikkinen. Se, että nostat eturattaan koon 50->52 hampaaseen tuo sinulle noin yhden vaihteen lisää. Jos välitykset loppuu kesken niin kadenssin nosto on ainut tie.

Jos 50-11 välitys tasamaalla loppuu niin nopeutta rupeaa 100 kadenssilla olemaan yli 57 km/h. 90 kiekan kadensillakin pääset vielä 51 km/h.

Puolestaan 52-11 välityksellä 100 kadenssilla pyörä kulkee 59 km/h ja 90 kadenssilla 53 km/h. Ei suurta eroa.
XC70 D4 AWD -16, V40CC D2 -14

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #622 : 02.06.2016, 09:26:58 »
Täytyy sitten varmaan kadenssimittariin sijoittaa ja ruveta seurailemaan sitä. Piti täksi kaudeksi hommata sellainen, mutta on jäänyt hankkimatta.
Tuollaista katselin, ihan ok paketti varmaan. Sykevyön ja kadenssianturin kanssa hintaa tulisi 79,80e
http://www.rtechsuspension.fi/osat-ja-tarvikkeet/varusteet/mittarit-ja-gps-laitteet/race-mittari.html

Toki suosituksetkin huomioidaan, jos jollain on tarjota. Kipuraja on siinä ~120e paikkeilla.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #623 : 02.06.2016, 11:43:14 »
Käytätkö lukkokenkiä ja -polkimia? Niiden avulla on helpompi pitää korkeampaa kadensia.

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #624 : 02.06.2016, 13:31:26 »
Juu ei ilman niitä pyörittäminen oikein onnistu :)
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa virkpe

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 915
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #625 : 04.06.2016, 13:58:34 »
Täytyy sitten varmaan kadenssimittariin sijoittaa ja ruveta seurailemaan sitä. Piti täksi kaudeksi hommata sellainen, mutta on jäänyt hankkimatta.
Tuollaista katselin, ihan ok paketti varmaan. Sykevyön ja kadenssianturin kanssa hintaa tulisi 79,80e
http://www.rtechsuspension.fi/osat-ja-tarvikkeet/varusteet/mittarit-ja-gps-laitteet/race-mittari.html

Toki suosituksetkin huomioidaan, jos jollain on tarjota. Kipuraja on siinä ~120e paikkeilla.
Itse olen käyttänyt Sports Trackeria, Endomondolla löytyy vastaava ohjelma.
Suunnolta saa kadenssi anturia ainakin Sports Trackeriin ohjelmaan hinta 50-60,-.
Näyttäisi että Suunto tekee Sports Trackerin sykevyöt.
Ohjelmana hyvä kun voi jälkeen päin katsoa keskinopeudet eri välimatkoille jne...
Kadenssiin kannattaa kiinnittää huomiota polvien takia, liian raskaalla ajaminen käy niihin.
edit: poistin pari turhaa sanaa
« Viimeksi muokattu: 07.06.2016, 18:16:15 kirjoittanut virkpe »

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #626 : 07.06.2016, 17:23:15 »
Joo, näillä näkymin laitan tuon Cuben tulemaan niin saan seurattua ajon aikana tietoja. Sports trackerin käyttöä jatkan silloinkin, siellä pysyy kätevästi tiedot muistissa.

Pari lenkkiä tullut nyt vedettyä niin, että oon keskittynyt korkean kadenssin pitämiseen. Ainakin vaihteiden räplääminen on vähentynyt sen myötä. Muuten nopeudet olleet samaa luokkaa kuin aiemminkin. Tässähän on vasta kausi aluillaan niin tuloksia varmaan näkyy syssymmällä. Tarkoitus olisi ruveta käymään taas salilla niin saa sitä voimaakin vähän lisää.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2037
  • Näpräilijä
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #627 : 07.06.2016, 18:43:05 »
Joku tykkäs mun trekistä niin paljon että haki oikein etuovelta sen viime yönä. Tpd. Näk. joku ulkomaalainen, sillä "oman kylän pojat" jää tällä tuppukylällä kyllä kiinni. Talon pihalla 4muuta fillaria ja mun oli ainoo mikä lähti. Saa vissiin alkaa 27,5sta etujousitettua kattelemaan käytettynä.

Toki jos jollekin tulee vastaan musta 4-sarjalainen Trek 17" rungolla ja 26 vanteilla vastaan, jossa spankin 777 evo tanko myynnissä vastaan niin maksan löytöpalkkion! Pöllitty siis Jämsän Hallista keski-suomesta, mutta epäilen että on jonkun ulkolaisen auton kyydissä matkalla kohti latviaa tai viroa...
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Hiltsu

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2369
  • Volvo V70 2.5TDI 1999
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #628 : 08.06.2016, 02:37:21 »
Tul tuossa siskon fillaria kopastua kun pihassa nökötti... Hemmetti todettava se on jotta nuo oman maasturin schwalbe rapid rob kumit ei kauhean kevyesti rullaa.

Koko noissa nykysissä on 29×2,25"

Mimmoset kumit rullais asfaltilla hyvin ja kävis noiden nykyisten tilalle?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #629 : 08.06.2016, 08:05:50 »
Vakiovastaus hyvin rullaaviin maasturin kumeihin taitaa olla Schwalbe Big Apple, hyvinä vaihtoehtoina saman firman Big One (ei välttämättä kyllä kestä sitten mitään) ja Marathon Supreme. Millään noista en tosin lähtisi kauas asvaltin ulkopuolelle.

 

Proturbo  Autodiagnoosi