Carcom Oy  Elekma

Polkupyörä Topicci

  • 1000 Vastauksia
  • 352752 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #390 : 05.01.2014, 22:54:52 »
Itse rikoin yhden kuten tuossa ylempänä mainitsin, tai laturi siitä poksahti heti ekaan lataukseen mutta kuitenkin. Uudella yksilöllä tuli ajettua melkein kolme viikkoa, mitähän tuossa olisi tunteja tullut, yli viisi ihan varmasti mutta uskoisin että voidaan olla lähempänä kymmentäkin. Suurin osa ajasta säästötehoilla kun ei enempää tunnu tarvitsevan muuten kuin olosuhteissa mallia säkkipimeä vesisade.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #391 : 08.01.2014, 00:08:23 »
Tuli tänään poistettua ainokainen tommonen Lahden moponetistä ja täytyy sanoa että onhan toi nyt aivan naurettavan tehokas! Fillaroittemaan ei tullu lähdettyä vielä tänään mutta koska en tuota mukana tullutta päänauhaa aio käyttää tein siihen pienen kenttämodauksen hihnoja lyhentämällä, sidoin sen koiran flexin ympäri, akkupatteri (joka muuten huomattavasti odottamaani pienempi) vyölle, piuha hihaan ja tiskirättiräntäsateeseen piskin kanssa saulpausselän lakea kohti kapuamaan. Olisin sen hajotuslinssin voinu tohon kans ottaa mutta ei kuulu pakettiin eikä löytynyt hyllystäkään joten meneehän tuo tolleenkin. Seuraava koe tarttee kyllä tehdä maastossa ja pyörällä!

Poissa IceSun

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 686
  • all clowns arent funny
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #392 : 15.01.2014, 19:36:12 »
 :D
Uusi "pyörä", hyvin lyhylle matkalle.


Aikamoinen itsemurha vempele noilla 20" fillareilla, meinaa keulia koko ajan.
Fiesta -no- boost

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #393 : 26.02.2014, 00:18:07 »
Otin tietoisen riskin ja vaihdoin nastarenkaan pois. Kilometrejä sille on tullut alun toista tuhatta, nastoja puuttuu nolla ja vähän on keskirivit kärjistä pyöristyneet. Eiköhän tuolla vielä ainakin toisen talven aja.

Aika karu fakta oli että pyörän kokonaispainosta lähti 280 grammaa pelkällä renkaanvaihdolla eikä tuo tilalle laitettu nappularengaskaan vielä ole kevyttä edes nähnyt eli ei ihme että on tuntunut ajo vähän tahmealta kun etukiekon ulkokehällä on ollut melkein kilo pyörivää massaa jonka vierintävastus on vielä varsin mahtava. Ei silti, hyvin se on kulkenut viimetalviseen verrattuna, tiedä sitten vaikuttaako keveys vai rengaskoko vai yksinkertaisesti se että kuski jaksaa repiä enemmän kun pyörä tuntuu mukavammalta ajaa. Kevyillä pakkaskeleillä keskinopeudet huiteli vajaan parinkympin lenkeillä siellä 25 km/h tienoilla, vielä kaksi vuotta sitten piti tehdä tosissaan töitä että tuollaisiin lukuihin pääsi edes kesällä.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #394 : 09.03.2014, 22:31:47 »
Maantiefillari otettu tänään esille. Samalla testasin uudet pyöräilyshortsit, irtolahkeiden kera kylläkin. Olihan se eri herkka ajella kuin maasturi. Ainoa vain että meinasi pallit jäätyä kun vähänkään nosti nopeutta :)
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #395 : 01.06.2014, 20:36:35 »
Jos joku vielä väittää että 29er maasturi rullaa kaikista esteistä helposti yli niin on kyllä harvinaisen väärässä.

Yritin taas olla nokkelampi kuin olinkaan ja ajaa oikopolkua (käytetään maasturia siihen mihin se on tehty tms.) jolla sitten oli vesilammikko. No, pari senttiä syvä lammikko, äkkiähän tuosta roiskaisee yli... etukiekon savikuorrutetta katsoessa voin nyttemmin todeta että parikymmentäkään ei tainnut riittää. Pyörä teki parhaansa mutta ihan kaikkea sekään ei pelasta, käytin 100 mm joustovaroista vähän reilu 90 vaikka keula on tietoisesti säädetty "liian jäykäksi" ja sitten homman nimi olikin hei me lennetään.

Luotisuora OTB sinne savivelliin ja pyörä selkään, kuski selvisi ruhjeilla mutta mahdolliset kalustovauriot selviää vasta jahka puran ja putsaan sen. Etujarrun kahva säiliöineen on ainakin mallia 45 astetta eri asennossa kuin mitä pitäisi mutta toivotaan että se on vain pyörähtänyt tangossa alaspäin. Nyt ei jaksaisi ostaa uutta SLX-jarrukahvaa.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #396 : 02.06.2014, 09:23:07 »
Triggerit ja jarrukahvat kannattaa kiristää sen verran löysään että pannutustilanteessa kaffat kääntyy eikä mene rikki. On pelastanut minulla useasti jarrukahvan särkymiseltä. Tärkein kysymys on kuitenkin: eihän kukaan vaan nähnyt kaatumista? :D

Eipä noissa pannutuksissa usein pyörästä mitään rikki mene. Tarkistat vaan että jarrulevyt on suorat, kiekot ei ole alkanut heittämään ja yleisimpänä vanhinkona takavaihtajan ja korvakkeen. Ja katsot että tanko on suorassa. Tietysti keulan liukuputket voi katsoa kanssa ettei ole tullut skraiduja.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #397 : 02.06.2014, 10:29:31 »
Kääntynythän se vain oli, lähti kyllä maalit tangosta sekä pannan sisäpuolelta mutta pikkuvikoja verrattuna siihen että olisi ollut kahva solmussa. Ja kukaan ei todellakaan nähnyt koska olin niin syvällä siellä ryteikössä että hyvä kun itsekään tiesin mitä seuraavan viiden metrin päässä on.

Ainoaksi näkyväksi vaurioksi jäi pari pientä naarmua etujarrun säiliöön ja pannan yläpintaan - ei paha. Kuski on toki aivan umpijumissa mutta eniten ihmetyttää että miten olin onnistunut keräämään pyörään sellaisen määrän isänmaata kyytiin, sitä savea löytyi mitä ihmeellisimmistä paikoista höystettynä kauniin vihreillä lehdillä eli jonkun puskan kauttakin tuli vissiin matkalla käytyä. :idiot2:

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #398 : 26.07.2014, 23:47:37 »
Kohta taitaa paeta järki tuon mankelin kanssa. Voimalla polkiessa kuuluu jostain naksahtelua, joskus joka kierroksella molemmilla polkimilla, joskus vain toisella, joskus satunnaisesti tai ei ollenkaan. Eihän siinä tietysti koska kyllä maailmaan ääntä mahtuu eikä se varsinaiseen ajamiseen vaikuta mitenkään mutta alkaa kevyesti syödä miestä kun ei tiedä mistä se johtuu. Ääni esiintyy vain ja ainoastaan kovemmin runtatessa, ei väliä satulasta vai putkelta, ei väliä edes sillä onko kädet kiinni tangossa ja vaikka pyörää hyppyyttää ja vääntelee miten niin ei kuulu mitään niin kauan kuin ei polje. Tästä syystä epäilisin että ainakaan takahaarukka ei ole murtunut ja kyseessä erittäin todennäköisesti on joku siihen polkiessa tapahtuvaan tekniseen toimintaan liittyvä juttu.

Tähän mennessä kokeiltua/vaihdettua:

polkimet - sekä vaihdettu että irroteltu, kiristelty ja rasvailtu vanhoja
kiekot - kokeilin toisia
keskiölaakeri - vaihdoin tuliterään
eturatas - irrotin, putsasin kosketuspinnat ja kiristin varmasti kunnolla
pikalinkut - kokeilin toisia
pulloteline - irrotin kun epäilin että runko taipuu vähän ja teline natisee

Vielä tulee mieleen että takavaihtajassa voisi olla jotain mätää tai sitten itse kammissa on jotain pielessä. Vähän alkaa ideat loppua kun kaikki liikkuvat osat on kohta käyty läpi eikä mikään tunnu tehoavan.

Fillarifoorumilta en viitsi edes kysyä, se on sellainen asennevammakokoelma että järkevää vastausta ei varmasti tule koska pyörä on väärää merkkiä ja kuskikin ajaa niin vähän että eihän näillä kilometreillä nyt mikään voi hajota. Eikä mikään voi hajota varsinkaan koska on SRAMin osia, ne ei hajoa. Meillä on täällä aika vähän aktiiviharrastajia (minä, Itsok ja Ribbe?) mutta eiköhän tuo ongelma näilläkin muutamalla selviä jos on selvitäkseen.

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #399 : 27.07.2014, 00:06:24 »
Tänään tuli napattua Jaguar-merkkinen  fillari odottamaan uusia renkaita ja satulaa :P Muijalle tuli kans joku missä en nähny merkkiä, mutta jossain tarrassa luki product of norway ???
No kun halvalla sai.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #400 : 27.07.2014, 09:42:21 »
Satula/satulaputki. Voi naksua vaikka ajaisi putkeltakin, kun runko elää. Ja käy etsimässä FFoorumilta vanhoista keskusteluista lisää vinkkejä. Niitä on oikeesti siellä selvitelty varmaan sata sivua. Otat vaan vittuilufiltterilasit päähän suodatat vain olennaisen sieltä.

Toinen paha löydettävä on mulla ollut pakan naksuminen. Eli pakka irti ja kaikki rattaat kunnolla pseten ja lehtien väliin jotain rasvaa ihan vähän ja tiukasti kiristäen takas.
Tangon ja stemmin liitos kannattaa myös tarkistaa.
Voiko ääni lähteä klosseita?
Onhan haarukka kiristetty ja säädetty sopivasti. Eihän joustohaarukan kruunu vaan natise?

Mutta koska olet jo kaikki pyörivät osat käynyt läpi, niin hyvin luultavasti ääni tulee jostain  muualta. Käy kaikki paikat läpi missä on jokin liitos. Tai kova liitos mikä on voinut ratketa. Tämmöiset ratkaisut löytyy yleensä mitä kummallisemmista paikoista.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12379
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #401 : 27.07.2014, 11:50:53 »
Noiden naksuntojen metsästys on v*ttumaista hommaa. Edellisestä trekistä en saanut kaikkea naksuntaa pois. Taisi olla alurungolle liikaa kun reilu 90kg ruho sillä polki. Nykyisessäkin on vähän alkanut tulemaan naksumista, siis maantiefillarilla. Sen paikallistanut stemmin ja tangon kiinnitykseen. Ei vain uskalla tarpeeksi tiukalle kiristää :)

Itse vaihtaisin varuilta ketjut ja takapakan, jos ei ole tosi vähän ajetut. Yks mikä vanhassa trekissä naksui todella vittumaisesti huonoissa säädöissä ollut takavaihtaja. Vaihdoin kampien keskiönlaakerit, polkimet ja vastaavat siihen. Lopulta yks naksunta lähti pois kun sääti vaihtee kunnolla kohdalleen. Ja oli uudet ketjut sekä takapakka.

Maasturilla tullut ajettua niin vähän että ihan hävettää  :-[
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1111
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #402 : 27.07.2014, 12:46:08 »
Täällä kun näyttäis olevan fillareihin perehtyneitä niin kysytäänpä.

Saako jostain tavallisiin pinnavanteisiin/keskiöön jälkiasennettavaa levyjarrusydeemiä?
Olis tommonen Grisley jossa V-jarrut ja koiran kanssa ajellessa voisi levyjarru olla parempi kun jarrua joutuu käyttämään runsaasti ja vanne ei tommosessa käytössä ole ikuinen. Varsinkin kun ajetaan pääasiassa hiekkatiellä ja kuraisilla metsäpoluilla.
Pinnat ovat sillai suorassa, ei ristikkäin... kai tällekkin on joku hieno nimitys.  :-[

Millään en haluaisi ostaa uusia vanteitra kun noissa ei sinänsä ole mitään vikaa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel(eläköityi), RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK, jäi sinne), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 raato, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 645tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu"(myyty), Mitsu Outlander PHEV -19 uusi käyttöWC, Clean car, sick mind.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1181
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #403 : 27.07.2014, 14:01:49 »
*turboquotevaroitus*

Satula/satulaputki. Voi naksua vaikka ajaisi putkeltakin, kun runko elää.

Hyvä idea, tutkitaan.

Toinen paha löydettävä on mulla ollut pakan naksuminen. Eli pakka irti ja kaikki rattaat kunnolla pseten ja lehtien väliin jotain rasvaa ihan vähän ja tiukasti kiristäen takas.

Epätodennäköistä kun teki ihan samaa toisilla kiekoilla ja toisella pakalla mutta eipä ole paha rasti varmistaa.

Tangon ja stemmin liitos kannattaa myös tarkistaa.

Se naksuu jopa "ilman käsiä" ajaessa, toki pidin parilla sormella kiinni mutta kuitenkin. Tuoltakin on kyllä aikoinaan ääniä kuulunut.

Voiko ääni lähteä klosseita?

Ei, sataprosenttisen varma ei. Flätit ja lenkkarit. ;D

Onhan haarukka kiristetty ja säädetty sopivasti. Eihän joustohaarukan kruunu vaan natise?

Samalla tavalla olen nelisen vuotta laittanut, eiköhän se kohdallaan ole ja jos ääni tulisi siltä niin kai se kuuluisi muulloinkin. Eilen juuri vääntelin etupäätä ajossa joka mahdolliseen suuntaan ja vetelin kanttareihin reilusti vinossa ynnä muuta mutta eip, hiljaista on.

Itse vaihtaisin varuilta ketjut ja takapakan, jos ei ole tosi vähän ajetut.

Ketjut alkaa olla entiset joka tapauksessa, pakkaa ei viitsi vaihtaa varsinkin kun tuota ääntä on kuulunut käytännössä koko sen ajan mitä se on ollut käyt... hetkinen. Hmmmm.

Yks mikä vanhassa trekissä naksui todella vittumaisesti huonoissa säädöissä ollut takavaihtaja.

Minulla on lähinnä lopussa oleva takavaihtaja, sekin on kyllä yksi vaihtoehto jos kovempaa runtatessa ketjun voima pääsisi vetämään sitä vähän sivusuunnassa koska päänivel on niin tajuttoman väljä että se heiluu käsin kääntämällä ihan reilusti. Hyvää SRAM laatua, X7 kulahti reilun parin tonnin matkalla tuollaiseen kuntoon. Toisen pyörän SLX on ollut tasan yhtä huonolla huollolla ja 5500+km ajettuna edelleen napakka.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 773
  • www.vrcf.fi
Vs: Polkupyörä Topicci
« Vastaus #404 : 27.07.2014, 14:57:10 »
Täällä kun näyttäis olevan fillareihin perehtyneitä niin kysytäänpä.

Saako jostain tavallisiin pinnavanteisiin/keskiöön jälkiasennettavaa levyjarrusydeemiä?
Olis tommonen Grisley jossa V-jarrut ja koiran kanssa ajellessa voisi levyjarru olla parempi kun jarrua joutuu käyttämään runsaasti ja vanne ei tommosessa käytössä ole ikuinen. Varsinkin kun ajetaan pääasiassa hiekkatiellä ja kuraisilla metsäpoluilla.
Pinnat ovat sillai suorassa, ei ristikkäin... kai tällekkin on joku hieno nimitys.  :-[

Millään en haluaisi ostaa uusia vanteitra kun noissa ei sinänsä ole mitään vikaa.

Lyhyt vastaus, saa.
Pitempi vastaus, saa muttei yleensä kannata. Taakse ei käytänössä saa, jollei ole valmiina jarrusatulalle kiinnitystä. Eteen saa jos haarukassa on satulalle kiinnitys, tai vaihtamlla haarukan. Liäksi luonnollisesti menee kiekosta vähintään napa vaihtoon että saa jarrulevy. Ts. äkkiä menee vähintään edullisemman fillarin verran rahaa jarrupäivitykseen.

Sitten järkevämmät vaihtoehdot:
-Uusi pyörä levyjarruilla
-Nykyisten jarrujen päivitys. Kunnon V-jarru kahvat ja länget ja hyvät palat. Kerran säätää kunnolla kohdalleen, niin sen jälkeen riittää että vaihtaa pelkät palojen jarrutyynyt. Kehiä kuluu, mutta ostaa vaikka edullisia kiekkoja saksasta tai briteistä.
Kunnollisilla V-jarruilla jarrutehot on yhtä hyvät kuin hyvillä levyjarruillakin, poislukien DH-jarrut ja mutaiset ja todella märät kelit. Pienessä kosteudessa hyvät palat toimiii vielä kohtuudella.

Ja pinnat on varmaankin suoravetopinnat.

Ja noi naksumiset on todella ärsyttäviä etsittäviä. Täysjoustoissa olen pari kertaa löytänyt mm. kuvista linkkujen laakereista. Samaten etuvaihtajan vaijerin pää joskus napsui kampeen, mitä metsästin aika monta hetkeä :D

Joskus jouduin vaihtmaan kaikki ratasruuvit kun alumiiniset natisi, vaikka olin upottanut kaikki rasvaan ja sitä ennen puhdistanut kaikki pinnat huolella.

Mulla taitaa molemmat maasturit natista tällä hetkellä, toisessa luultavammin muutettava geometriset dropoutit taas, tai linkkujen laakerit (Intense) ja toisessa olen jo pari vuotta metsästänyt todella mystistä narinaa ohjaustangon ja keulan väliltä.
« Viimeksi muokattu: 27.07.2014, 15:01:57 kirjoittanut Itsok »

 

Futurez  Kulkukoira