Futurez  Kulkukoira

B234f kansi- ja jakopääremppa

  • 26 Vastauksia
  • 13672 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

The moose

  • Vieras
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #15 : 29.11.2011, 16:29:44 »
Ehjä ilmastointi ei koskaan vaadi täyttöä. Jos se on tyhjä, siellä on vuoto. Yleisin vuoto lienee keulalla oleva kenno.

ei pidä paikkaansa.

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #16 : 29.11.2011, 17:11:33 »
ei pidä paikkaansa.
Kyl se on mullakin täyttöhuollossa ehjäksi testattu(koeponnistus käsittääkseni) ja silti se vajaaks menee parikytä prossaa vuodessa.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #17 : 29.11.2011, 19:24:28 »
Kyl se on mullakin täyttöhuollossa ehjäksi testattu(koeponnistus käsittääkseni) ja silti se vajaaks menee parikytä prossaa vuodessa.

Kyllä se sitten vuotaa, tommonen koeponnistushan ei pieniä reikiä tai tiivistevuotoja näytä. Värjäysaine ja sit kun on tyhjentynyt  niin katsoo uv-lampulla mistä vuotaa. Tuollainen 20% on jo iso vuoto. Mulla oli sedanissa täytetty noin viis vuotta ennen mulle tuloa ja se toimi hyvin. Testattiinkin ja täydet paineet oli tallessa. Tuossa nykyisessä ei ollu mitään kertomuksia että olis ilmastointiin koskettu, nyt kesällä tarkastettiin ja täynnä oli.

Yleisesti ottaen, jos tavara häviää, siellä on vuoto. Vuoto voi olla siedettävissä rajoissa, jos riittää täyttö kerran kahteen vuoteen, mutta ehjä se järjestelmä ei ole. Ja tuollainen järjestelmä joka on jo tyhjä, ei todellakaan voi olla ehjä.
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Paikalla Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1579
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #18 : 29.11.2011, 19:46:21 »
Kyllä se sitten vuotaa, tommonen koeponnistushan ei pieniä reikiä tai tiivistevuotoja näytä. Värjäysaine ja sit kun on tyhjentynyt  niin katsoo uv-lampulla mistä vuotaa. Tuollainen 20% on jo iso vuoto. Mulla oli sedanissa täytetty noin viis vuotta ennen mulle tuloa ja se toimi hyvin. Testattiinkin ja täydet paineet oli tallessa. Tuossa nykyisessä ei ollu mitään kertomuksia että olis ilmastointiin koskettu, nyt kesällä tarkastettiin ja täynnä oli.

Yleisesti ottaen, jos tavara häviää, siellä on vuoto. Vuoto voi olla siedettävissä rajoissa, jos riittää täyttö kerran kahteen vuoteen, mutta ehjä se järjestelmä ei ole. Ja tuollainen järjestelmä joka on jo tyhjä, ei todellakaan voi olla ehjä.
Se että 5-20% kylmäaineista häviää vuodessa auton ilmastoinnista on täysin normaalia koska järjestelmässä on myös "kumiletkuja". Kumi on niin huokoista ainetta että se päästää ajankuluessa kylmäainetta lävitseen.
Vasta kun hävikki on tuosta paljon suurempi se tulkitaan vuodoksi.
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #19 : 29.11.2011, 19:59:38 »
Kyllä se sitten vuotaa, tommonen koeponnistushan ei pieniä reikiä tai tiivistevuotoja näytä. Värjäysaine ja sit kun on tyhjentynyt  niin katsoo uv-lampulla mistä vuotaa. Tuollainen 20% on jo iso vuoto. Mulla oli sedanissa täytetty noin viis vuotta ennen mulle tuloa ja se toimi hyvin. Testattiinkin ja täydet paineet oli tallessa. Tuossa nykyisessä ei ollu mitään kertomuksia että olis ilmastointiin koskettu, nyt kesällä tarkastettiin ja täynnä oli.

Yleisesti ottaen, jos tavara häviää, siellä on vuoto. Vuoto voi olla siedettävissä rajoissa, jos riittää täyttö kerran kahteen vuoteen, mutta ehjä se järjestelmä ei ole. Ja tuollainen järjestelmä joka on jo tyhjä, ei todellakaan voi olla ehjä.

Eiköhän se koe ponnistus pienellä ylipaineella just siks tehdä et paljastaa ne pienetkin vuodot joita ei välttämättä normi paineella edes ole. Eihän siin olis mitään järkeä jos se koe ei vuotais ja normikäyttö vuotais. Ja tämä pätee kaikkeen muuhunkin kun ilmastointiin.

Poissa A.J.H

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1155
  • vrcf Original
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #20 : 29.11.2011, 20:04:38 »
Mut jos se vuotaa, se on ehjä?

Siedettävissä rajoissa se voi olla, mutta ei ehjä. Noita "täytön tarpeessa" olevia autoja on paljon myynnissä, jotkut varmaan saattaakin olla niitä että täytöllä ajaa kaks vuotta, suurin osa niitä ettei aineet kestä sisällä kuin viikon. Kumi vanhetessaan toki huokoistuu ja toki saattaa päästää tavaraa läpi, mutta itse en kyllä ihan hevillä maksa ilmastointilisää autosta jossa se on "täyttöä vaille"
Ford Escort '83 1,6, myyty. 240 sedan '87 B200E, myyty. 940 sedan '95 230FK aut, kattokerho. 940 wagon '95 B230FT aut, myyty. V90 '98 B6304 aut, myyty. BMW 318d '03 paalissa. S80 '03 D5 aut myyty. 740 '90 B230F Raatokiito, myyty. Pajero '89, myyty. Mercedes 1313 '76 Elmeri. XC90 '08 D5 aut executive.
1800ES '73 harrasteautona kimpassa isäpuolen kanssa. Chevrolet Suburban '02 8.1.

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #21 : 29.11.2011, 20:11:23 »
Tää onkin hauska juttu. Tämä ilmastoinnin täyttöhuoltohan on ihan oma tapaus joka käsittääkseni parin kolmen vuoden välein tulee vastaan eikä se sisällä mitään korjaamista. Tyhjennys, testaus ja täyttö. Jos "luonnollista" hävikkiä ei olisi niin ei kai tuollaista paketti edes myytäis. Jotta kyl siin joku perushukka on. Vai menettääkö aine vaan "kuluessaan" massaansa sen verran et vajetta tulee. Voipihan se olla näinkin. Vanha ainehan otetaan pois ja sit pannaan takas ja jatketaan uudella vai liekkö sekoittavat jo ennen palautusta. Joku varmaan tietää mut kuitis on kuitenkin lukenut paljonko sitä on tyhjätty järjestelmästä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4486
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #22 : 29.11.2011, 20:44:28 »
Se että 5-20% kylmäaineista häviää vuodessa auton ilmastoinnista on täysin normaalia koska järjestelmässä on myös "kumiletkuja". Kumi on niin huokoista ainetta että se päästää ajankuluessa kylmäainetta lävitseen.
Vasta kun hävikki on tuosta paljon suurempi se tulkitaan vuodoksi.


 :o

Öööö....  Teetätin tarkastuksen kesällä. Kateissa oli yhteensä 35g ainetta siitä n 900grammasta. Auto ollut oman ahterin alla liki kolme vuotta ja ilmastointi on ollut kesällä ahkerassa käyttössä.  Mitään merkkejä/tietoja ilmastoinnin edellisestä huollosta ei ole.

Ja edellinen omistaja mainitsi, ettei ole koskenut siihen (kysyin näet), eli menneisiin kuuteen vuoteen huoltoa ei tiettävästi ole tehty. Joten en ihan allekirjoita tuota katoamista tuohon tahtiin.

Isä-ukon V70:ssä ilmastointi huolto tehtiin niin ikään menneenä kesänä ja sieltäkään ei ollut kateissa kuin muutama hassu gramma. Ja ukolla tuo 70:n on ollut reilun viisi vuotta....

Joten jos kaikki on kunnossa,  niin kylmästöinnin aineita katoaa todella vähän. Tosin Fiatillekkin pidetään normaalina öljyn katoamista 3L per vaihtoväli (20tKm) ja Opelille normaalina pidetään 1% (polttoaineen määrästä).

Ongelma noissa ilmastointi järjestelmissä taitaa olla enemmän veden tms. kertyminen järjestelmään, jonka vuoksi se tyhjiöpumppaus tehdään (tyhjennys/täyttö ja öljyn lisäys).

Kumi kyllä hapertuu/haurastuu ajan/kemikaalien ja kuumuuden keralla, eikä varsinaisesti huokoistu, ellei pienenpieniä halkeamia lasketa sellaisiksi.   :hello:



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #23 : 29.11.2011, 21:11:06 »
Vuotavaa ilmastointilaitetta ei saa täyttää – se on rikos – vaan vuoto on aina ensin löydettävä ja korjattava, jonka jälkeen laitteisto voidaan täyttää kylmäaineella. Mikäli ilmastointi on tehoton tai ilmastointi ei toimi, on erittäin huonoa korjaustapaa, edesvastuutonta, pelkästään tyhjiöidä ja täyttää järjestelmä: auton ilmastointijärjestelmä toimi ehkä muutaman päivän, mutta mahdollinen vuoto jää havaitsematta! Vuotoja etsitään UV-valoon reagoivan väripanoksen avulla, mutta tulevaisuudessa menetelmä on kielletty, sillä täytössä ei saa päästä kylmäainetta ilmakehään. Ilmastointijärjestelmissä on kylmäainetta noin 700 – 800 g ja normaali hävikki kylmäainetta on noin 50–70 grammaa vuodessa – muussa tapauksessa on tutkittava mistä vuoto johtuu. Aina, mikäli ainetta joudutaan lisäämään yli 100 g on syytä epäillä järjestelmän vuotoa, ei normaalia hävikkiä.

Eli pikkasen toi prosentti heitto oli suurehko mut sanotaan 5-7% luonnollista hävikkiä...
« Viimeksi muokattu: 29.11.2011, 21:15:51 kirjoittanut harryjo »

hevonen

  • Vieras
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #24 : 29.11.2011, 21:47:50 »
Miten ihmeessä tää muuttui yhtäkkiä ilmastointia käsitteleväksi topikiksi???   :facepalm:

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #25 : 29.11.2011, 23:40:10 »
Kaverille pitäisi saada kuvia 740 GLT 2,3 koneesta. On korjaillut jakohihnan katkeamisen aiheuttamat vauriot. Onko linkkiä korjaamokirjaan tai vaikka vain kuvia koneesta.
ruotsin kielinen haynesi olis kaupan jossa myös tuo kyseinen kone löytyy

Poissa harryjo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 57
  • www.vrcf.fi
Vs: B234f kansi- ja jakopääremppa
« Vastaus #26 : 29.11.2011, 23:41:18 »
Miten ihmeessä tää muuttui yhtäkkiä ilmastointia käsitteleväksi topikiksi???   :facepalm:

Aika erikoisesti loikkaa tuol ylhäällä...

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron