Autoracing  KL-varaosat

Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"

  • 66 Vastauksia
  • 28946 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #60 : 13.11.2021, 18:14:53 »
OK kiitti, niin omastakin mielestä on, alkoi vaan epäilemään jo itseääkin tässä  :-[

Voimme siis vain todeta ettei tuohon autoon saa tuon parempia pitkiävaloja pelkillä polttimoilla, eikä noihin Led-polttimoihin kannata todellakaan sijoittaa :-\

Ehkäpä sijoitan vielä Philipsin tai Osramin +200% polttimoihin ja alan sovittelemaan NBB:ta keulille talveksi, mutta 2 vai 3 kpl ?  ::)

Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa h4nkki

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Dieselisti
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #61 : 15.11.2021, 09:11:25 »

Ehkäpä sijoitan vielä Philipsin tai Osramin +200% polttimoihin ja alan sovittelemaan NBB:ta keulille talveksi, mutta 2 vai 3 kpl ?  ::)


Noin jos mietit niin tietenkin kolme.. ;)
Takavetoisia menneitä:142 Deluxe 1971-> 144 GL 1972-> 340 GL 1987-> 245 SE 1993
Etuvetoisia menneitä: V70 Tdi 1998->440Tbo 1990-> 460 1,8i 1994-> V40 D2 2014-> V50 D5 2008->V70 D3 2013->S60 D3 2011

Nyt käytössä:  XC60 2014 ja volkkari

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #62 : 28.12.2022, 16:28:16 »
Tänään tuli asenneltua T6:n Polarheater akunlämmitin. Malli on tuo kiinteästi asennettava Calix-yhteensopiva. Termostaatti ohjattu, teho 57W, pitää akun +20*C kun ulkolämpötila on alle +10*C ja lohkolämppäri on kytkettynä.

https://www.polarheater.fi/product/179/polar-akkulammitin-calix-yhteensopiva-57-wattia


Kuva lainattu PolarHeaterin sivulta

Tarkoitus oli aluksi laittaa lämmitin elementti akun alle ja foamit akun ympärille, mutta eihän se sopinut Volvon telineeseen. Akun kiinnitys ei olisi enää toiminut koska 3mm foami + lämmitin nosti akkua ylös päin. Päädyin toiseksi parhaaseen vaihtoehtoon eli lämmitin akun kylkeen mukana tulleilla remmeillä ja 10mm foamia lämmittimen sekä akkukotelon väliin. Nyt lämmittimen pitäisi lämmittää akkua ja foami estää lämmön karkaamisen. Tungin foamia myös akun etupäätyyn, joten nyt kaksi sivua on lämpöeristetty. Akkutelinen on muovia joten foami akun alla ei välttämätön, lämpöhän pyrkii muutenkin ylös päin.
Virtakaapelin kytkin letkulämppärin kiertovesipumpun muuntajan vapaaseen lähtöön, joka on tarkoitettu varsinaisesti sisälämppärin lähdöksi. Sisälämppärin haaroitusta en ole koskaan viitsinyt laittaa, koska en koe sille minkään moista tarvetta. Samalla tuli laitettua lukot kaikkiin Calix lämmitysjärjestelmän liitoksiin, kun ne aikanaan jäi uupumaan. Kiristelin ohessa myös tihkuvan kiertovesipumpun klemmarin.

Duunikaverihan tuota akunlämmitintä on hehkuttanut jo pari talvea että paras keksintö sitten akun ja sähkön keksimisen jälkeen. Lämmin akku latautuu nopeasti ja antaa enempi käynnistysvirtaa, siihenhän tuo perustuu  ;)
Voi olla että Artic Heater olisi ollut parempi, se lämmittää akkua myös ajossa ja aina kun auto on ylläpitolatauksessa.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #63 : 08.11.2024, 14:20:42 »
Talvi tulee ja lämmittimet alkavat olla taas tarpeen. Tässähän oli Advers Binar 5 / Flow 5 bensalämppäri. Uusin sen 5 vuotta sitten ja se toimikin mukavasti. Erityisesti pidin sen GSM-puhelin ohjauksesta.
Viime keväänä auto jäi seisomaan puoleksi toista kuukaudeksi itsestä riippumattomista ja polttoaineputki tukkeutui käyttämättömyyden vuoksi. Normaalisti käytin lämppäriä joka toinen viikko toiminnan varmistamiseksi. Nykybensassa oleva bioetanoli on valitettavsti loistava kasvuaine pieneliöille ja niiden uloste muodostaa etanoliautoista tuttua limaa, joka kuivuessaan tukkii nohevasti lämppärin polttoaineputken. Aikasemin olin avannut putken muutaman kerran imuvaihtajalla ja käynnistämällä polttoainepumpun. Tällä kertaa kikka ei enää onnistunut kun yritin sitä kesällä. Imuvaihtaja jaksoi juuri ja juuri imeä vähän bensaa pumpun pyöriessä, mutta yksistään pumpun tuotto ei riittänyt lämmittimelle. Lämmitin jäi kesäksi käyttämättä ja syksyllä aloin miettiä mitä tehdä ?
Olisi hirveä homma purkaa kardaani, pakoputkisto pois että pääsisi tankille ja puhaltamaan putken puhtaaksi. Hiekkapihalla se ei onnsituisi, olisi pakko viedä pajalle. Lisäksi laite oli venäläinen ja se maa kaikkine tuotteineen on minulle bannissa, enkä halunnut enää mitään ryssäläistä autooni. Samalla vaivalla kun pudottaa tankin pois sinne vaihtaa uuden lämmitimen. Aloin siis katselemaan vaihtoehtoja.

Päädyin hankkimaan Webasto Thermo Top EVo 5+ ja siihen Thermo Connect puhelinohjauksen.

https://webastolammitys.fi/lammitin/





Autoon tuli vielä Volvon omat asennuskilkkeet telineineen päivineen ja komponentit sijoitettiin oikeille paikoilleen kuten ne Volvossa kuuluu ollkin.

Vanha Binar 5/Flow 5 oli asentajan mukaan rydätty siten että oli ihme että se oli yleensä toiminut 6 vuotta autossa. Johtoja vedelty miten sattui, virtoja otettu täysin vääristä paikoista ja vaikka tankkilaitteessa on valmis paikka polttoaineputkelle, silti oli porattu viereen reikä ja laitettu erillinen imuputki, sekä vedetty putki väärää reittiä lämppärille :o
Polttoaineputki oli ollut totaalisen tukossa kuivunutta möhnää ja vedetty muutenkin väärää reittiä.

Viitteitä asennuksen laadusta oli ollut jo 5 vuotta sitten kun uusin itse lämmittimen. Johtosarja oli tullut silloin ylhäältä alas lämppärille siten että ohjausboxi oli täyttynyt vedellä  :-\
Vaihdoin laitteen ja laitoin johtosarjan ja muutaman muun asian erilailla. Sen jälkeen se toimikin hienosti kunhan muisti käyttää aina välillä kesälläkin.
Mainittakoon myös ne tuhat-sata-seitsemänkymmentä-miljoonaa vuotavaa letkuliitosta, jotka vuotivat vain kylmillä ilmoilla, mutta ei koskaan kesällä. Sekin johtui ihan vääristä klemmareista joita oli laiteltu sinne tänne. Usein vieressä oli oikeanlainen jousikuormitteinen klemmari ja vieressä tavalinen kiristettävä. Ööö...miksi kun Binar 5 as.sarjassa tulee mukana oikeanlaisiakin ? Veikkaa että asentajakin ollut sieltä rajan takaa :idiot2:
Niin monta kertaa lisäilin nestettä ja kiristelin klemmareita talvipakkasella ulkona tuiskussa kiroille. Joo, järkevää olisi tietty ollut purkaa kaikki liitokset kesällä ja vaihtaa klemmarit, mutta laiskuus iski aina. Kuka nyt kesällä jotain lämppäriä ja glykolia saa lisää siniseltä tiskiltä, se oli laiskuutta itseltä  :-[
No toivottavasti nyt päästiin siitäkin vaivasta eroon, eikä alla ole aina vihreitä läikkiä lumella ja koelaudassa toistuva herja jäähdytysnesteen alhaisesta pinnasta  ::)


Laitteisto vastaa pääpiirtein vanhaa, ehkä kaikkia ominaisuuksia ei ole mitä ryssälandian tuotteessa oli. Isoimpana poikkeuksena erillistä ohjauspaneelia/ajastin kelloa ei ole nyt, vain painonappi koelaudassa. Mieli teki kyllä Multi Controll ajastinta, mutta jäi toistaiseksi asentamatta. Toisaalta en ole koskaan käyttänyt ajastinkelloa, se on minulle jokseenkin tarpeeton ominaisuus. Vanhaakin käytin vain pääsääntöisesti puhelinohjauksella tai satunnaisesti ohjauspaneelista ollessani auton läheisyydessä. Paneeli oli toisaalta näppärä näyttö tarkistella lämpötilaa, jännitettä, käyntiaikaa jne. Samat asiat näkee myös puhelimestakin. Lisätään Multi Controll jos alkaa tuntua että sen tarvitsee. Kuulemma ne saattavat kuitenkin haitata toisiaan, ei ole kokemusta. Ryssän vehkeessä toimi hienosti rinnakkain.
Multi Controll


Minkäänlaista kaukosäädintä tähän ei tullut, ei ollut vanhassakaan, enkä keksi oikein käyttöäkään. Lisämausteena on nyt myös auton paikkatieto.

Käyttömaksu on käytännössä aika sama ja eka vuosi ilmainen, sitten 34.90e/vuosi. Vanha lämppärin Elisa laite netti maksoi n. 5eur/kk = n.60eur/vuosi.

Muutenhan Webasto on yli kaksi kertaa kalliimpi ohjauksineen ja johtosarjoineen, päälle Volvon asennus tarvikkeet ja kaksi päivää töitä. Kyllä tuon ryssälandia tuotteen olisi varmaan saanut parilla sataa toimimaankin, polttoaine putki uusinta, ehkä palopuhaltimesta pyöräytys ja roskat pois. Mutta eipähän ole enää mitään wanjan romuja autossa, nukun yöni paremmin, enkä tue sitä maata enää.

Ps. Kuten tavallista, paisuihan tämäkin projekti tietysti suunitellusta. Lämppärin puhaltimen moottori alkoi kiukutella, se ei jaksanut pyöriä kuin satunnaisesti täydellä teholla ja se täytyi myös vaihtaa. BEHR alkuperäislaatuinen puhallin ja kyrvähti jo 5 vuoden ikäisenä n. 80 tkm jälkeen, minusta aika surkea esitys. Kyllä se pyörii sormin, mutta todella jäykkä. En ollut huomannutkaa sitä, ihmettelin vain miksi automaatti ilmastointi huurtaa välillä laseja ja pöhäyttelee välillä puhallinta omituisesti ? Sen huomasi etenkin kun lähti ajelemaan syyskeleillä duunista kotiin aamuyön tunteina. Lämppärin asennuksen jälkeen kun kokeilin manuaali nuppia, niin eihän se vaikuttanut mitään, ihan toimeton koko puhallin  :-\

Ongelmahan on auton suunittelussa, kuka kiva kaveri sijoittaa raitisilmasuodattimen vasta puhaltimen jälkeen ja johtaa likaisen ilman suoran ulkoa puhaltimen moottorille ?  :o

Sen tekee Ford-pohjainen suunitteluinsinööri :nohnoh

Jännityksellä odotan ensimmäisiä pakkaskelejä että pääsee kokeilemaan kunnolla :)
« Viimeksi muokattu: 23.11.2024, 15:36:45 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa 74t3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 362
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #64 : 08.11.2024, 22:30:02 »
No perhana, lajitoverihan kirjoitteli viimeksi v. 2022 ja heti perään näin v.2024 lopulla.

Tätä topiccia olen seuraillut silmä kovana omaa laitosta värkätessä. Tänään oli onneksi sen vuoro palvella, kun tusasin tuon toisen projektin kanssa.

Tuohan Webastohan se olisi mukava peli itselläkin - tosin jos muistaa viime talven, niin auto lähti -37 asteen pakkasessa käyntiin kuin palmun alta ja nahkajakkaroiden hiukan ikävästä kylmyydestä huolimatta lämpöä kyllä riitti jollain lailla lohkolämppärillä ja Defan 1700W Terminillä, joskaan ei se tämän kokoista kaappia noilla keleillä karmean nopeasti lämpimäksi puhalla.

Itselläkin on tämä jäänyt lähinnä fiilistelypuoelelle ja nautiskeluun. Toki voi nelivetokelien myötä tulla käyttöä enemmänkin. Rouva on alkanut tykästymään autoon. Tuumasi kun ajeli tuossa männäviikolla että "Tämä on kuin ajaisi jollain avaruusaluksella". Nih, kuutonen on kunnossa ollessaan kiva.  :)

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 712
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #65 : 23.11.2024, 14:51:08 »
No perhana, lajitoverihan kirjoitteli viimeksi v. 2022 ja heti perään näin v.2024 lopulla.

Heh, autolla on ajettu ja tehty lähinnä ylläpitohuoltoa, ei mitään mainittavaa kirjottelemisen aihetta. Kuvapalvelun kanssakin meni hermot, niin se on ollut siinä.

Viimesin päivitys on uusi akku. Varta sanoi sopparin irti, 5 vuotta melkein päivälleen oli ikää ja neljä talvea bensalämppäri käyttöä. Pari kertaa Webaston kanssa kokeilua ja se oli siinä. Uusi on Bosch S5 85Ah 800a, käytännössä sama akkku kun Varta F18.

Käyttökokemukset Webastosta ovat toistaiseksi vähän ristiriitaiset. Tiesin kyllä että häviän ominaisuuksissa Autoterm Binar 5 + GSM Simcon2 puhelin ohjaus paketille. Kyllähän se toimii, muttei kyllä ihan kuten odotin. Käytännössä tuossa ei ole ohjauspaneelia ollenkaan, joka Advers:ssa oli, vaikkakin venäjän kielellä, suomenkielisen webasto mallin olisi kyllä saanut. Silti siitä näki paljon asioita, vedenlämpötilan, akkujännitteen, käyntiajan, sai päälle/pois jne. Ajastuskelloa en koskaan käyttänyt, se kun on käytännössä täysin tarpeeton omassa käytössä.

Tässä Webastossa kaikki tehdään puhelimen kautta, päälle/pois, ajastukset ja siitä näkee myös auton tarkan sijainnin. Vaihtoehtoisesti voit ohjata sitä myös MyWebasto:n kautta. Käyttökustannukset ovat vuodessa pikkasen halvemmat, 34.90e/vuosi, eka vuosi ilmainen. Vastaavasti Binar 5 oli n. 5e/kk = 60e/vuosi Elisa Laitenetin kautta.
Suurin harmituksen/ihmetyksen aihe tässä on se typerä nappi koelaudassa ohjauspaneelin tilalla. Käytännössä se on tuossa vain vihreä merkkivalo. Webaston ohjeet ovat minusta aika surkeat, (Binar oli oikeasti ihan hyvät) Ohjeiden perusteella annetaan ymmärtää että napista saisi lämmittimen päälle ja pois, mutta tässä ei tapahdu kyllä mitään. Lämmitintä ei saa edes sammutettua siitä, puhumattakaan päälle. Täysin mykkä muuna kun merkkivalona. ThermoConnect ohjain pitäisi pystyä käynnistämään siitä uudelleen, sekä palauttamaan tehdas asetuksille, kyllä se voisi auttaa, mutta kun se nappi ei tee mitään.
Ajattelin ostaa kokeeksi toisen napinkin, mutta mokoma maksaa yli 150e, joten en ihan kokeilun vuoksi ala hankkimaan sitä.


Kuva : Esconet

https://www.esconet.fi/shop/w9040224a-webasto-thermoconnect-tcon2-kayttopainike-12590?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIw6Hl-b3yiQMVAGWRBR0fKhEIEAQYAiABEgJzcfD_BwE#attr=40645,40644

Tarkoitus on käyttää sitä webaston testerissä jossain vaiheessa sen asentajalla, josko sillä näkisi jotain ? Olen kysynyt eräästä webasto huollostakin, mutta sielläkin nuo hituwirta ohjaukset tuntuu menevän yli ymmärryksen. Maahantuojalta (Kaha) ei ole kuulunut yhtikäs mitään kun kyselin napin toiminnasta ja kuinka asetukset tulisi olla. Kaikki vaihtoehdot on kokeiltu MyWebasto:ssa, ainoa mikä sieltä onnistuu on ettei koko GSM-ohjaus toimi ollenkaan.
No harvoin sitä muulla tarvitsee päälle laittakaan kun puhelimella, lähinnä kun olen auton luona ja haluan sen päälle tai kun olen lähtenyt vaikka töistä ja haluan sammuttaa sen ajossa pois. Aina tarvitsee avata puhelimesta sovellus auki, toimii, mutta jotenkin hankalaa.

Kysynkin onko jollain muulla kokemusta asiasta ? Onko uusi nappi valmiiksi rikki vai asetukset jotenkin väärin ?
« Viimeksi muokattu: 23.11.2024, 15:35:32 kirjoittanut R70AWD »
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Vauxi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 541
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo V70 T6 AWD -09 "Prancing Moose Editon"
« Vastaus #66 : 23.11.2024, 22:10:24 »
Kyllä se suodattamaton ilma menee lämppärin moottorille ensimmäisenä niin monessa eri autossa ettei uskoisikaan. Plus ne autot missä ei ole koko suodatinta.  ;) Sillä ei ole käytännön merkitystä moottorin kestoikään. Laakerit ja hiilet ovat kaikki puhalluskammion toisella puolen. Kyllä sinne eksyy pölyä ajan mittaan, muttei mitään radikaalia. P3 korissa puhallin on vielä niin ylhäällä että sinne ei eksy ilman mukana edes vesi. Moottori oli vaan modernia laatua. >:(
S80 -07

 

Autoracing  KL-varaosat