Talvi tulee ja lämmittimet alkavat olla taas tarpeen. Tässähän oli Advers Binar 5 / Flow 5 bensalämppäri. Uusin sen 5 vuotta sitten ja se toimikin mukavasti. Erityisesti pidin sen GSM-puhelin ohjauksesta.
Viime keväänä auto jäi seisomaan puoleksi toista kuukaudeksi itsestä riippumattomista ja polttoaineputki tukkeutui käyttämättömyyden vuoksi. Normaalisti käytin lämppäriä joka toinen viikko toiminnan varmistamiseksi. Nykybensassa oleva bioetanoli on valitettavsti loistava kasvuaine pieneliöille ja niiden uloste muodostaa etanoliautoista tuttua limaa, joka kuivuessaan tukkii nohevasti lämppärin polttoaineputken. Aikasemin olin avannut putken muutaman kerran imuvaihtajalla ja käynnistämällä polttoainepumpun. Tällä kertaa kikka ei enää onnistunut kun yritin sitä kesällä. Imuvaihtaja jaksoi juuri ja juuri imeä vähän bensaa pumpun pyöriessä, mutta yksistään pumpun tuotto ei riittänyt lämmittimelle. Lämmitin jäi kesäksi käyttämättä ja syksyllä aloin miettiä mitä tehdä ?
Olisi hirveä homma purkaa kardaani, pakoputkisto pois että pääsisi tankille ja puhaltamaan putken puhtaaksi. Hiekkapihalla se ei onnsituisi, olisi pakko viedä pajalle. Lisäksi laite oli venäläinen ja se maa kaikkine tuotteineen on minulle bannissa, enkä halunnut enää mitään ryssäläistä autooni. Samalla vaivalla kun pudottaa tankin pois sinne vaihtaa uuden lämmitimen. Aloin siis katselemaan vaihtoehtoja.
Päädyin hankkimaan Webasto Thermo Top EVo 5+ ja siihen Thermo Connect puhelinohjauksen.
https://webastolammitys.fi/lammitin/

Autoon tuli vielä Volvon omat asennuskilkkeet telineineen päivineen ja komponentit sijoitettiin oikeille paikoilleen kuten ne Volvossa kuuluu ollkin.
Vanha Binar 5/Flow 5 oli asentajan mukaan rydätty siten että oli ihme että se oli yleensä toiminut 6 vuotta autossa. Johtoja vedelty miten sattui, virtoja otettu täysin vääristä paikoista ja vaikka tankkilaitteessa on valmis paikka polttoaineputkelle, silti oli porattu viereen reikä ja laitettu erillinen imuputki, sekä vedetty putki väärää reittiä lämppärille

Polttoaineputki oli ollut totaalisen tukossa kuivunutta möhnää ja vedetty muutenkin väärää reittiä.
Viitteitä asennuksen laadusta oli ollut jo 5 vuotta sitten kun uusin itse lämmittimen. Johtosarja oli tullut silloin ylhäältä alas lämppärille siten että ohjausboxi oli täyttynyt vedellä

Vaihdoin laitteen ja laitoin johtosarjan ja muutaman muun asian erilailla. Sen jälkeen se toimikin hienosti kunhan muisti käyttää aina välillä kesälläkin.
Mainittakoon myös ne tuhat-sata-seitsemänkymmentä-miljoonaa vuotavaa letkuliitosta, jotka vuotivat vain kylmillä ilmoilla, mutta ei koskaan kesällä. Sekin johtui ihan vääristä klemmareista joita oli laiteltu sinne tänne. Usein vieressä oli oikeanlainen jousikuormitteinen klemmari ja vieressä tavalinen kiristettävä. Ööö...miksi kun Binar 5 as.sarjassa tulee mukana oikeanlaisiakin ? Veikkaa että asentajakin ollut sieltä rajan takaa

Niin monta kertaa lisäilin nestettä ja kiristelin klemmareita talvipakkasella ulkona tuiskussa kiroille. Joo, järkevää olisi tietty ollut purkaa kaikki liitokset kesällä ja vaihtaa klemmarit, mutta laiskuus iski aina. Kuka nyt kesällä jotain lämppäriä ja glykolia saa lisää siniseltä tiskiltä, se oli laiskuutta itseltä

No toivottavasti nyt päästiin siitäkin vaivasta eroon, eikä alla ole aina vihreitä läikkiä lumella ja koelaudassa toistuva herja jäähdytysnesteen alhaisesta pinnasta

Laitteisto vastaa pääpiirtein vanhaa, ehkä kaikkia ominaisuuksia ei ole mitä ryssälandian tuotteessa oli. Isoimpana poikkeuksena erillistä ohjauspaneelia/ajastin kelloa ei ole nyt, vain painonappi koelaudassa. Mieli teki kyllä Multi Controll ajastinta, mutta jäi toistaiseksi asentamatta. Toisaalta en ole koskaan käyttänyt ajastinkelloa, se on minulle jokseenkin tarpeeton ominaisuus. Vanhaakin käytin vain pääsääntöisesti puhelinohjauksella tai satunnaisesti ohjauspaneelista ollessani auton läheisyydessä. Paneeli oli toisaalta näppärä näyttö tarkistella lämpötilaa, jännitettä, käyntiaikaa jne. Samat asiat näkee myös puhelimestakin. Lisätään Multi Controll jos alkaa tuntua että sen tarvitsee. Kuulemma ne saattavat kuitenkin haitata toisiaan, ei ole kokemusta. Ryssän vehkeessä toimi hienosti rinnakkain.
Multi Controll

Minkäänlaista kaukosäädintä tähän ei tullut, ei ollut vanhassakaan, enkä keksi oikein käyttöäkään. Lisämausteena on nyt myös auton paikkatieto.
Käyttömaksu on käytännössä aika sama ja eka vuosi ilmainen, sitten 34.90e/vuosi. Vanha lämppärin Elisa laite netti maksoi n. 5eur/kk = n.60eur/vuosi.
Muutenhan Webasto on yli kaksi kertaa kalliimpi ohjauksineen ja johtosarjoineen, päälle Volvon asennus tarvikkeet ja kaksi päivää töitä. Kyllä tuon ryssälandia tuotteen olisi varmaan saanut parilla sataa toimimaankin, polttoaine putki uusinta, ehkä palopuhaltimesta pyöräytys ja roskat pois. Mutta eipähän ole enää mitään wanjan romuja autossa, nukun yöni paremmin, enkä tue sitä maata enää.
Ps. Kuten tavallista, paisuihan tämäkin projekti tietysti suunitellusta. Lämppärin puhaltimen moottori alkoi kiukutella, se ei jaksanut pyöriä kuin satunnaisesti täydellä teholla ja se täytyi myös vaihtaa. BEHR alkuperäislaatuinen puhallin ja kyrvähti jo 5 vuoden ikäisenä n. 80 tkm jälkeen, minusta aika surkea esitys. Kyllä se pyörii sormin, mutta todella jäykkä. En ollut huomannutkaa sitä, ihmettelin vain miksi automaatti ilmastointi huurtaa välillä laseja ja pöhäyttelee välillä puhallinta omituisesti ? Sen huomasi etenkin kun lähti ajelemaan syyskeleillä duunista kotiin aamuyön tunteina. Lämppärin asennuksen jälkeen kun kokeilin manuaali nuppia, niin eihän se vaikuttanut mitään, ihan toimeton koko puhallin

Ongelmahan on auton suunittelussa, kuka kiva kaveri sijoittaa raitisilmasuodattimen vasta puhaltimen jälkeen ja johtaa likaisen ilman suoran ulkoa puhaltimen moottorille ?

Sen tekee Ford-pohjainen suunitteluinsinööri

Jännityksellä odotan ensimmäisiä pakkaskelejä että pääsee kokeilemaan kunnolla
