Autodiagnoosi  Carcom Oy

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 264105 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #180 : 29.11.2011, 20:37:42 »
Joo ihan hyvä huomio tuo bensan jääminen tankkiin. Orkkispumpulla tosiaan suristelin niin kauan, että ei enää konehuoneen letkun päästä lirissyt. Kuvittelinkin, että sinne jotain varmaan jää, mutta määrästä ei ollut mitään hajua. Jos ei jää kuin tuo 3 litraa, niin ei se kyllä sitten varmaan kauheesti haittaa, kuten Kisko totesikin.


Sähköhommat olisi nyt toistaiseksi kunnossa. Eli sain hehkun merkkivalon toimimaan pikkuisella mittariston modaamisella. Katkaisin piirilevyltä sen testipiirin ja kytkin sen eculta tulevan johdon merkkivalon alkuperäiseen maadoitusnastaan. Ylimääräinen johto siis piti vetää, mutta muuten on itseäni tyydyttävä toteutus.

Lainasin töistä testeriä, jolla aioin varmistua kaikkien järjestelmien toiminnasta. No eihän se pirun testeri lukenut mitään, eikä saanut edes yhteyttä ajoneston boksiin, jota kautta tieto kulkee ecullekin. Taas piti kaivaa kytkentäkaavio nenän eteen ja vika löytyikin varsin helposti. Jostain ihme syystä kojetaulun vasemmassa päädyssä sijaitsevan ajoneston boksin maadoitus kulkee alunperin rintapellin oikeasta reunasta konehuoneen puolelle ja siitä edelleen moottorin kylkeen!! Siis miksi näin monikutkainen systeemi?? No enivei, oli tämän johdon valjastanut jo johtosarjojen muokkausvaiheessa ecun johdoksi ja nyt siis oli ajonesto ilman maadoitusta. Boksille uusi maajohto ja sen jälkeen kaikki toimii ihan oikein ja vikakoodit sai nollattua, sekä toimintoja aktivoitua ym. jännää.

Ainut jännä paikka sähköjen osalta on vielä kierroslukumittarin toiminta ja se, että kelpaako 900:n nopeusmittarilta tuleva pulssi tdi:n eculle, jotta cruise toimisi. Nämä seikat selviävät vasta sitten, kun saa auton kaymään ja pääsee koeajolle.

Mittariston ollessa pöydällä tein siihen pieniä muokkauksia muutenkin. Eli siinähän on alkuperinen ahtomittari, mutta se tietysti on kaksitoiminen, eli näyttää yli- ja alipainetta. Dieselissä kun on vähemmän tuota alipainetta, niin siirsin viisaria siten, että se lähtee "nollasta", niin samalla toiminta-aluekin laajeni aika mukavasti. Täytyy vielä tarkistaa mittarin näyttämä jollain toisella mitarilla, mutta se vasta sitten, kun autolla pääsee ajamaan.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:47:20 kirjoittanut Kulmamies »

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #181 : 30.11.2011, 20:48:38 »
Keskiviikon kunniaksi oli vuorossa sisustan suojamuovien kasaaminen jalkatiloihin, vilkunviiksen modifiointi ja ohjaustehostimen paineletkun asennus.

940:n viiksen koneistoon yhdistetty 850:n viiksi, jossa cruisen nappulat.


Huono kuva kaasupolkimen sopivuudesta. Aavistus piti suojamuovista sahata pois.


Lisäsin myös edelliseen päivitykseen kuvan ahtomittarista.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:48:07 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #182 : 30.11.2011, 20:52:57 »
Keskiviikon kunniaksi oli vuorossa sisustan suojamuovien kasaaminen jalkatiloihin, vilkunviiksen modifiointi ja ohjaustehostimen paineletkun asennus.

940:n viiksen koneistoon yhdistetty 850:n viiksi, jossa cruisen nappulat.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Huono kuva kaasupolkimen sopivuudesta. Aavistus piti suojamuovista sahata pois.
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Lisäsin myös edelliseen päivitykseen kuvan ahtomittarista.
Hienosti viiksi istuu.   :)

Mittari alipaineella.   ;)
« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:48:36 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa smgt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 231
  • Projekti päällikkö
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #183 : 01.12.2011, 05:45:46 »
perkele ku sinä teet kaiken liian nopeesti, niin minä en enää omasta kehtaa laittaa mittää.

tuonki ahtomittarin olin tekemässä samalla tavalla niin nyt se on kai jätettävä kokonaan pois :(
volvo 240 tdi :)

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #184 : 01.12.2011, 12:17:52 »
perkele ku sinä teet kaiken liian nopeesti, niin minä en enää omasta kehtaa laittaa mittää.

tuonki ahtomittarin olin tekemässä samalla tavalla niin nyt se on kai jätettävä kokonaan pois :(

No älä nyt höpötä. Päivitystä kehiin vaan 8)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #185 : 01.12.2011, 13:31:58 »
tuonki ahtomittarin olin tekemässä samalla tavalla niin nyt se on kai jätettävä kokonaan pois :(
Mul on 340DL painemobiilissa "econ" eli alipainemittari laitettu niin että rajoitintapit veks (pyöreä mittari) ja "nollakohta" on ahtopaineen 0bar kohta, ja siitä se sit pyörii 1kierros/bar, näyttää veikeältä kun polkee lähemmäs 2bar paineella kun mittari pyörii ympäri, pitää ottaa tosta video joskus ku mobiili on kunnossa.

Hyvää työtä taas kulmamies!
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #186 : 01.12.2011, 20:26:25 »
Torstaisissa tunnelmissa tekaisin pakoputken. Kävin hakemassa Marteliukselta ahtimen päähän sopivan laipan, joustopalan ja erimuotoisia pätkiä seostettua 2,5" putkea. Ensitöikseni tein downpipen, jonka jälkeen itsehillintäni petti ja koko projektin ajan mieltäni kalvanneeseen asiaan oli saatava selvyys. Eli asia oli se, että mitä katalysaattorin sisällä on.

Siinä samalla, kun köhin nokihiukkasia keuhkoista tein pakoputken loppuosan valmiiksi ja siitähän tulikin oikein komea. Siinä sitä ihastellessani tajusin, että se saamarin katti jäi siitä välistä pois. No se kuitenkin vaaditaan katsastuksessa, niin pakkohan se siihen oli laittaa. Katti oli valmiiksi jo kahdessa palassa, niin se oli äärimmäisen helppo laittaa putken ympärille ja hitsata saumat taas kiinni.

« Viimeksi muokattu: 25.06.2012, 10:49:33 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #187 : 01.12.2011, 20:30:21 »
Miten sä nyt pystyt elään ton katti asian kans? Yö unet kärsii.   :D

Mutta putki muuten näyttää todella hienolta.   O0

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #188 : 01.12.2011, 21:03:29 »
Mahtaakohan se katti nyt lämmetä riittävästi  :nohnoh
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #189 : 01.12.2011, 21:56:29 »

Ei siinä, tosi komeeta jälkeä, jatkaa samaan malliin hän!
« Viimeksi muokattu: 12.12.2011, 16:18:34 kirjoittanut Kulmamies »
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #190 : 01.12.2011, 23:16:23 »
Se bensakoneen rundarihan laskee kipinöitä, dieselin rundari laturin pulsseja, näiden tahdit oli mielestäni aika paljonkin eri, dieselin rundikello bensakoneeseen kytkettynä näyttää ehkä 1/3 - 1/4 todellisesta, jos tässä menee toisinpäin ni voi näyttää aika runsaasti liikaa? Vai tulikos kierrostieto eculta?
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #191 : 02.12.2011, 00:39:18 »
Kyllä sieltä taas kerran on jotain komeeta syntymässä  :pomo: En vaan vieläkään käsitä kun kulmamies asuu tossa naapuri kylässä että ajanko silmät kiinni vai eikö kulmamies ajele näillä tekemillään komistuksilla?  Ei oo ainakaan kertaakaan vastaan tullut vaikka melkein päivittäin tulee laitilassa pyörähdettyä  :idiot2:
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #192 : 02.12.2011, 07:10:40 »
Se bensakoneen rundarihan laskee kipinöitä, dieselin rundari laturin pulsseja, näiden tahdit oli mielestäni aika paljonkin eri, dieselin rundikello bensakoneeseen kytkettynä näyttää ehkä 1/3 - 1/4 todellisesta, jos tässä menee toisinpäin ni voi näyttää aika runsaasti liikaa? Vai tulikos kierrostieto eculta?

Minä ymmärsin että tällä moottorilla se tulee eculta se kierrostieto. Omassa dieselissä koitettiin ottaa kierrostietoa laturin w-navasta dynoon niin dynon tietokone näytti tyjäkäynnillä muistaakseni jotain 40 000rpm. Eli sellainen sovellus siis ei toimi normaali kiekkamittarin kanssa, mutta tässähän onkin ihan eri systeemit.


Itse projektia kommentoidakseni, pakko todeta että kateeksi käy  -H- Todella siistiä jälkeä. Tästähän minäkin oon haaveillut jo jonkun aikaa, että omaan 940 farkkuun laittaisi tdi tekniikan. Oma on jo valmiiksi dieseli ja m90, eli sopiva lootakin olisi jo ja pihasta voisi löytyä tekniikan luovuttajakin. Tästä sun projektista saa todella hyödyllistä infoa niin ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan jos joskus saa aikaiseksi alkaa muutostyöhön.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #193 : 02.12.2011, 07:33:25 »
Mahtaakohan se katti nyt lämmetä riittävästi  :nohnoh

Niinpä, jää nähtäväksi. Sitähän se Trafin ukkokin tiedusteli, kun tekniikan vaihdosta kyselin :)

Se bensakoneen rundarihan laskee kipinöitä, dieselin rundari laturin pulsseja, näiden tahdit oli mielestäni aika paljonkin eri, dieselin rundikello bensakoneeseen kytkettynä näyttää ehkä 1/3 - 1/4 todellisesta, jos tässä menee toisinpäin ni voi näyttää aika runsaasti liikaa? Vai tulikos kierrostieto eculta?

Kierrostieto tulee eculta. En ole vaan mistään löytänyt 100% varmaa tietoa millaista signaalia sieltä tulee. Siihen sain varmistuksen, että 5-syl bensakoneen kiekkasignaali on 2/moottorin kierros, eli sama kuin FT:ssä, mutta dieselin pulsseja ei oltu missään opuksissa eritelty. Tuossa aiemmin jo kirjoittelin kierroslukumittarikokeiluista ja niistä rohkaistuneena aion kokeilla nyt aluksi suoraan laittaa ecun piuhan kiekkamittarille.

Kyllä sieltä taas kerran on jotain komeeta syntymässä  :pomo: En vaan vieläkään käsitä kun kulmamies asuu tossa naapuri kylässä että ajanko silmät kiinni vai eikö kulmamies ajele näillä tekemillään komistuksilla?  Ei oo ainakaan kertaakaan vastaan tullut vaikka melkein päivittäin tulee laitilassa pyörähdettyä  :idiot2:

Missä välissä mä näillä ajelisin, kun koko ajan olen niitä tallissa rakentamassa ;)

Poissa StoLA

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 148
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #194 : 02.12.2011, 12:27:21 »
Missä välissä mä näillä ajelisin, kun koko ajan olen niitä tallissa rakentamassa ;)

Jotain tällästä ajattelin  :2funny:
Vain kaksi asiaa ovat äärettömiä - universumi ja ihmisten typeryys, enkä ole ensimmäisestäkään aivan varma

 

Proturbo  Autodiagnoosi