Futurez  Kulkukoira

Team Recycle Racing Finland - 940 B230FT --> D5252T "MYYTY"

  • 523 Vastauksia
  • 264080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #465 : 24.01.2012, 11:17:53 »
Minäpä hivenen sekoitan tätä soppaa omalla ongelmallani yhdellä niistä monista... :smoke:

Suurinpiirtein viikko sitten aamulla töihin lähtiessäni havaitsin että omasta 940:sta yksi mittariston taustavalopolttimoista on pimeänä. Ei sikäli kauhean häiritsevä ominaisuus mutta tämä pimeä kohta sattuu nopeusmittarin 0-80km/h alueen kohdalle. :facepalm:

Joten kysymys kuuluu, onko mittaristo helposti irroitettavissa polttimon vaihtoa varten tai tarvitseeko sitä edes irroittaa, eli pääseekö sinne alakautta käsiksi? Siksi kysyn tätä tässä ja nyt koska Kulmamies käytti mittariston omastaan irti projektin aikana.  :)
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #466 : 24.01.2012, 12:49:15 »
Omastani vaihdoin yhden polttimon mittaristo paikallaan, mutta aika ahdasta siellä oli. Hommaa helpotti huomattavasti se, että aiemmin oli ollut jo mittaristo irti, niin tiesi vähän miltä siellä takana näyttää, vaikkei sinne nähnytkään. Ei tuo mittariston irrotus niin iso homma ole, että kannattaisi kauheasti summissa ronkkia sieltä takakautta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #467 : 24.01.2012, 12:50:27 »
Omastani vaihdoin yhden polttimon mittaristo paikallaan, mutta aika ahdasta siellä oli. Hommaa helpotti huomattavasti se, että aiemmin oli ollut jo mittaristo irti, niin tiesi vähän miltä siellä takana näyttää, vaikkei sinne nähnytkään. Ei tuo mittariston irrotus niin iso homma ole, että kannattaisi kauheasti summissa ronkkia sieltä takakautta.

Täytyypi perehtyä tuon mittariston irroittamiseen. Tartteeko rattia ottaa tieltä pois?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #468 : 24.01.2012, 12:53:22 »
Täytyypi perehtyä tuon mittariston irroittamiseen. Tartteeko rattia ottaa tieltä pois?  ???

Ei. Ohuella meisselillä painaa kehyksen sivurei'istä käsiksi päästävää jousta ja vetää kehykstä samalla ulos. Sitten paljastuu neljä t25 ruuvia, jonka jälkeen mittaristo onkin jo irti. Pelkkien polttimoiden vaihtojen takia ei tarvitse edes johtoja irroittaa mittaristosta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10033
  • Teiden tukko
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #469 : 24.01.2012, 12:54:49 »
Ei. Ohuella meisselillä painaa kehyksen sivurei'istä käsiksi päästävää jousta ja vetää kehykstä samalla ulos. Sitten paljastuu neljä t25 ruuvia, jonka jälkeen mittaristo onkin jo irti. Pelkkien polttimoiden vaihtojen takia ei tarvitse edes johtoja irroittaa mittaristosta.

Kiitos ja kumarrus.  P>
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #470 : 26.01.2012, 18:03:03 »
Jos orastavat flunssan oireet eivät pahene, niin viikonloppuna olisi tarkoitus vaihtaa perävälitys. Tallissa on jo odottamassa laatikollinen työkaluja ja pinjoniakselin sisempi laakeri, kun sitä ei todennäköisesti saa hyvistä vehkeistä huolimatta ehjänä irti vanhasta akselista.

Alkaa myös olla aikamoiset poltteet ohjelman vaihtamiselle :3/4 jättää sen:

Paikalla Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14949
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #471 : 26.01.2012, 20:33:43 »
Pitkällä välityksellä ja diiselillä hyvä sladitella kun on voimaa tullu taivaalta...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #472 : 28.01.2012, 17:55:47 »
No niin, välitys vaihdettu ja siinä samalla paikalleen asentui tavallinen kitkalukko, tuon G80:n sijaan. Vaikka osat olivat vanhemmasta perästä, niin hammaskosketukseen ja -välykseen ei tarvinnut koskea ollenkaan. Alkuperäisessä välityksessä on pinjoniakselin laakereiden esijännityksen säätämistä varten krymppiholkki ja uudessa on shimmisäätö. Tämä oli ainut seikka, mikä vaati mittailua ja testailua. Perässä oli myös alunperin uuden mallinen, ihan tavallinen stefa kardaanin laipassa. Siihen tilalle kuitenkin sopi suoraan sellainen vanha peltistefa, kun niitä sattui olemaan hyllytavarana.

Ajokokemukset olivat tavattoman positiivisia. Kierrokset ovat nyt 100km nopeudessa 2200r, joten aletaan olemaan aika lähellä haluttua. Jos vitosvahteen välitys olisi ollut sellainen 0,7, mikä on ihan viimeisissä (kai) M90:ssä, niin kierrokset pitäisi sitten olla juurikin 2000r. Näillä nyt kuitenkin mennään, kun muutenkin auto tuntuu paljon mielyttävämmältä. Niin uskomattomalta kun se tuntuukin, niin se pikkukierroksilla esiintyvä tärinä on huomattavasti vähäisempää. Joku viisas voisi valaista, että miten se on mahdollista?

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8015
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #473 : 28.01.2012, 18:19:30 »
Joku voisi valaista, että miten se on mahdollista?

Osat on varmaan jo tekkeentyny paikoilleen...

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #474 : 28.01.2012, 19:28:51 »
No niin, välitys vaihdettu ja siinä samalla paikalleen asentui tavallinen kitkalukko, tuon G80:n sijaan.

No niin, tässäkin kun olit edellekävijä, niin mistä sait sinne sen 48 hampaisen anturikehän? Vai sopiko se suoraan siitä liikkeellelähtölukosta?
Itsellä sama edessä tuohon -95 malliseen, mutta täysin lukottoman tilalle.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #475 : 28.01.2012, 19:32:30 »
No niin, tässäkin kun olit edellekävijä, niin mistä sait sinne sen 48 hampaisen anturikehän? Vai sopiko se suoraan siitä liikkeellelähtölukosta?
Itsellä sama edessä tuohon -95 malliseen, mutta täysin lukottoman tilalle.

Otin sen siitä orkkislukosta. Halkaisijaeroa ei ollutkaan niin paljoa kuin muistin. Lukon kuoreen se oli aavistuksen löysä, mutta kuorien kuusiokolopultit tulivat sen verran lukon pinnan yli, että kehä asettui aika jämäkästi pulttien ympärille. Varmistin kiinni pysymisen vielä muutamalla hitsinapilla.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #476 : 28.01.2012, 21:07:25 »
Otin sen siitä orkkislukosta. Halkaisijaeroa ei ollutkaan niin paljoa kuin muistin. Lukon kuoreen se oli aavistuksen löysä, mutta kuorien kuusiokolopultit tulivat sen verran lukon pinnan yli, että kehä asettui aika jämäkästi pulttien ympärille. Varmistin kiinni pysymisen vielä muutamalla hitsinapilla.

Ok. Itsellä on kaksikin 940 perää mutta kummassakaan ei tunnu olevan minkään sortin lukon tapaistakaan. Täytyy siis vielä tutkia saako lukottoman kehän sorvattua sopivaksi. Kiitos kuitenkin infosta, nyt tietää mitä sinne saa ainakin sovellettua :)
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #477 : 05.02.2012, 12:37:46 »
Toissapäivänä vaihtelin ohjainboksiin ensimmäisen ohjelmistoversion. Toimii todella hienosti, eikä voimansiirrosta ole havaittavissa minkäänlaista jyrinää ja kulkeekin melko kivasti :3/4 jättää sen:

Poissa Matson66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • Amazonilla vuodesta -67 lähtien
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #478 : 05.02.2012, 15:27:48 »
Ehditkö ajella vanhalla koneella niin paljon, että pystyisit vertaamaan tätä siihen perstuntumalla, eli miten muuttui vääntö / kiihtyvyys / sisämelu ? Ja joko olet ehtinyt mittailemaan kulutuslukemia ?
Nyt kotona: Amazon -66, 740GL -88, 740GLE -91, 745 Tdi -92, 745 GLE-91, .   44 Volvon historia

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6617
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Team Recycle Racing Finland - Volvo 940 B230FT --> D5252T
« Vastaus #479 : 05.02.2012, 18:25:42 »
Ajelin mä sillä bensakoneellakin muutaman tankillisen, joten jonkinlainen veratailu lienee mahdollista. Jos mietitään plussat ja miinukset molemmille vaihtoehdoille, niin bensakoneen plussa tulee siitä, että oli hiljaisempi, mutta siihen se sitten jääkin :) Dieselin plussia ovat nyt ainakin laajempi ja tasaisempi vääntö, sekä puolta pienempi kulutus. Bensakone oli sellainen kuminauhamainen ja ajaminen oli vähän pomppivaa. Hyi, hyvin epämielyttävää edes muistella... Isoilla kierroksilla bensakone varmaan tuotti enemmän tehoa ja vääntöä, mutta nyt voima tulee paljon käytännöllisemmällä alueella. Nam, hyvin mielyttävää ajateltavaa... Nyt kun luovuin siitä kaksoismassavauhtipyörästä, niin dieselmoottorille ominainen tärinä tuli mukaan kuvioihin. Sitä ennen ei ollut mitään eroa sen suhteen, verrattuna bensakoneeseen. Tehoa tällä hetkellä lienee noin 180hv ja vääntö pyörinee jossain vähän alle 400nm paikkeilla.

Yhden tankillisen olen tällä nyt ajanut niin, että laskin kulutusta ja se oli noin 6,2 litraa. Tämän nyt menossa olevan tankillisen puolessa välissä vaihdoin eri välityksellä olevan laatikon ja perän, joten seuraavalla tankillisella saa todellisen kulutuksen laskettua. Äänimaailma matkanopeuksissa on kutakuinkin samaa luokkaa, mitä talouden toisessa autossakin, V70 2,5tdi vm.-00. Kiihdytettäessä kuuluu kiinteästä vauhtipyörästä johtuen aikamoinen murina, mutta se laskettakoon plussaksi.

Loppuun varsin tyhjentävä mielipide. En vaihtaisi bensakonetta mistään hinnasta takaisin. Auto ei sellaisenaan ollut todellakaan minulle sopiva käyttöauto.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron