Selvitelläänpäs vähän homman taustoja, kun kiinnostusta näköjään löytyy. Jokaisesta kisasta vois kirjottaa romaanin, on se niin värikästä hommaa

Itse olen kartturi (koska en osaa ajaa, mutta olen hyvä neuvomaan), kuski kyllä osaa ajaa vaikka joskus lepikon gravitaatiokenttä vetääkin kalustoa puoleensa. Alotimme homman vuonna 2005 B-mallin Asconalla. Yksi kisa ajettiin ja vähän pärjättiinkin. Ascona myytiin ja tilalle haettiin välikoppa Escort joka muuten kaatui heti ekassa kisassa vuonna 2006, toisessa kisassa oltiinkin jo toisia. Tästä innostuneena lähdimme F-Cup rallisarjaan B-junioreihin.
Rallissa homma siis menee:
B-junnut = aloittelijat.
A-junnut = jo vähän pärjänneet, yleensä suht kokemattomat kuitenkin.
Yleinen = paljon ajaneet ja pärjänneet.
Eli ylöspäin noustaan menestyksen mukaan.
F-Cup = Kaksivetoiset turbottomat autot. Uusimmat mallit kiellettyjä, eli isin uudella Audilla ei pääse mukaan, mutta mutta siskon E36 korimallin BMW 325 kelpaa ja on suosittu laite. Ja koska F-Cuppi on tosi äijien hommaa niin nuotteja ei käytetä, tiesilmää ja tuuria tarvitaan. Minun hommani on siis lukea kuskille tietä ja esittää rohkeita arvauksia mihin suuntaan tie taittuu seuraavan nypyn takaa.
Vuonna 2007 siis lähdimme B-junnuissa F-Cuppiin Escortilla. Sarjassa oli 6 kilpailua, josta yksi keskeytettiin ja muissa pärjättiin. Kivaa oli! Rahoittajina toimivat omat lompakot (eli sinä vuonna ei ostettu uusia farkkuja, eikä kyllä mitään muutakaan ralliin liittymätöntä). Viimesessä kisassa joutu vetämään jo vähän riskillä:

Vuonna 2008 nousimme A-junnuihin ja jatkoimme samalla Escortilla. 6 kilpailua ja kaikissa vähän pärjättiin ja taas oli pirun kivaa! Viimenen kisa muuten ajettiin 325 Bimmerillä:
Ei se ladulla pysyny, mutta onneks ei tullu pahaa damagee, kun oli vuokra-auto
Vuonna 2009 oli molemmilla henkilökohtanen konkurssi sitä luokkaa, ettei pahemmin ajeltu. Noustin yleiseen ja pari kisaa vedettiin, toinen meni hyvin ja toinen ei.
2010 oli edelleen annettava talouden elpyä, ja ajettiin vaan pari kisaa. Jälkimmäisessä Escort vähän otti itseensä:
http://www.youtube.com/watch?v=BOvid1Wc-kI2011 huomattiin että ei se rahapussi tunnu täyttyvän, mutta jotain tarttis harrastaa. Volvo siis ilmestyi talliin. Tavotteet oli kovat kun lähettiin yleisen cuppiin, mutta homma ei mennyt niinkuin elokuvissa.
Kysykää jos on kysyttävää, naurakaa jos naurattaa. Joskus rallihommissa menee pelikaani turbiinin, mutta jos jää itkeskeleen niin homma on taputeltu. Viime talvena löydettiin meidän tiimille tunnussävel:
http://www.youtube.com/watch?v=77lUfZ3S2Ugedit: Joo ihan pienestä ei parane lannistua. Viime kisan jäljiltä on vaihdettu: katto, etulokarit, konepelti, kuskin ovi, naamapelti, lukkopelti, kanteen 4 venttiiliä (jako hyppäs hampaalla mystisesti) ym. pientä. Kahen viikon päästä olis kisa, pakkelointia, maalausta, koneen kasausta ja muuta pientä iltapuhdetta tiedossa. Ai niin moottorin kumityynyt antautu kans, nekin tarttee vaihtaa. Ralli on reteetä!