Autoracing  KL-varaosat

V70 D5 -05 automaatti luistaa

  • 15 Vastauksia
  • 25462 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
V70 D5 -05 automaatti luistaa
« : 09.10.2011, 21:22:36 »
Onko justiin hankkimassani automaatissa vikaa vai olenko luulotautinen? :( ;D
Elikkä tuontiauto jolla ajettu 157tkm ja teetin siihen parin päivän omistuksen jälkeen, huollon jossa vaihdettiin mm. vaihdelaatikko öljyt huuhtelemalla.
Oli ollut ilmeisesti likaista öljyä eli saattanut jäädä 80tkm huollossa vaihto väliin??? :nohnoh.
Laatikko vaihtaa todella nätisti ei hötkyile eikä nyi, pari volvon automaatin omistajaa testannut ja heidän mielestään ok,
mutta omasta mielestä luistattaa vaihteita jonkin verran varsinkin kun se vaihtaa vitosen jo noin 65 - 70 km/h nopeudessa hiljaa kiihdyttäessä silloin luistattaa todella pitkään.
(saattoi vaihtaa myöhemmin ennen nollausta)
Eli kierrokset nousee vaihdon jälkeen ja jonkin ajan kuluttua laskee, tuntuu kuin vaihtaisi kaksi kertaa samalla vaihteella (vaihto  luisto (kierrokset nousee) ja lukitus (kierrokset laskee))
Laatikko on nollattu huollossa ja työnjohdon mukaan Ok 300m koeajon jälkeen >:(??
Lisäksi 60km nopetta tasaisesti ajaessa kierrokset vaeltaa aavistuksen paitsi kun kytkee cruisen päälle..
Nopeassa kiihdytyksessä luistoa vähemmän.
Linkki videoon jossa "ominaisuus" ei ole pahimmillan:
http://www.youtube.com/watch?v=elFDUCauYp4
Muuten aivan mahtava auto Mondeon jälkeen, kun saisi  vielä mielenrauhan automaatin toiminnasta kun ei ole kokemusta kuin 80 luvun tomaateista.

« Viimeksi muokattu: 09.10.2011, 21:28:35 kirjoittanut Matu_68 »
V70 D5 -05

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #1 : 10.10.2011, 11:08:32 »
Eli kierrokset nousee vaihdon jälkeen ja jonkin ajan kuluttua laskee, tuntuu kuin vaihtaisi kaksi kertaa samalla vaihteella (vaihto  luisto (kierrokset nousee) ja lukitus (kierrokset laskee))

Lisäksi 60km nopetta tasaisesti ajaessa kierrokset vaeltaa aavistuksen paitsi kun kytkee cruisen päälle..
Eikös tuo ole normaali lukituksen toiminta? Videolla näyttämälläsi 1000 - 2500 RPM alueella hetki ylösvaihdon jälkeen (1 - 2 sekuntia) kieppikello putoaa pari sataa RPM lukituksen kytkeytyessä. Tuo havaittava sekunnin - parin viive lukituksen kytkeytymisessä vaihdon jälkeen on ainakin meillä rouvan autossa (S80 facelift) ollut uudesta lähtien. Kaasun pumppaaminen vaihtotilanteessa tai heti sen jälkeen kieltää pienillä kierroksilla lukituksen.

Koska ajat matalilla kierroksilla ja videossa näyttäisi kaasun asento vaihtelevan, ei laatikko uskalla käyttää turbiininlukitusta ainakaan heti vaan varautuu vaihtamaan alaspäin jos käsky käy.

Turbiininlukituksen aktiivisempi käyttö cruisen kanssa ei ole vika vaan ominaisuus. Kunkin vaihteen nopeusalueen alarajoilla liikuttaessa on vaikea ajaa itse niin tasaisesti, että lukitus pysyisi (vaikkapa 5 vaihde / 70 km/h  mittarinopeus) mutta cruisella samalla nopeudella pysyy lukitus päällä nätisti. 65 km/h on jo niin alhainen nopeus, ettei ainakaan meidän autolla suurinta vaihdetta valita tuolla nopeudella ollenkaan, ellei käytä nopeusmittaria ensin hieman ylempänä viitosen houkuttelemiseksi käyttöön ja sen jälkeen pudota alle 70. En osaa ajaa tutulla autolla itsekään niin tasakaasulla, että lukitus pysyisi päällä alle 70 nopeudessa ilman cruisea. Mutta cruisella pysyy.

Lukituksen toiminnan kokeilet helpoimmin cruisella ajaen. Vakionopeusasetus reilusti isoimman vaihteen alueella, vaikkapa 80 km/h ja sitten cruiseen koskematta pakkovaihtoja alas. Alasvaihdoissa lukituksen irrotus ei ole yhtä näkyvä näkyvä kuin ylöspäin. Takaisin ylösvaihdossa näkee ihan selvästi, kuinka 3 -> 4 välillä cruise päällä vaihtaessa käyntinopeus putoaa ensin "paljon" ja 2 sekunnin sisällä "vähän lisää" lukituksen kytkeytyessä. Ja sama peli 4 -> 5 välillä.

Lukitus toimii kolmella suurimmalla vaihteella.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2011, 11:11:34 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #2 : 10.10.2011, 15:59:16 »
Kyllä minun silmään aivan normaalilta vaikuttaa. Turbiinin lukittuessa, tai ennen sitähän se tuntuu että luistaa, ja itseasiassa niin hieman tekeekin kun hi-taas-ti kiihdyttää.

Jos tuo oli omasta autostasi kuvattu niin nauti täysin rinnoin autosta äläkä murehdi turhia :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #3 : 11.10.2011, 13:11:50 »
volvon automaatti ei ole mitään nopeinpia vaihtajia...... Sellainen tasaisen verkkainen (ei voi verrata ZF.n askiin)... Ei syytä huoleen... aivan täysintoimiva aski sinulla on... :) Sillä aina välillä kestää kun vaihdetaan "niin" hiljaisessa vauhdissa kuin 60-75 -> 5 sisään... itse en vaihda 5vaihdetta geartronic asennossa vasta kun on 80 mittarissa... eipähän tule väännöillä "rääkättyä" askia niin paljon...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Major

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #4 : 14.10.2011, 17:09:58 »
Volvon laatikko on toiminnaltaan täysi susi dieselin yhteydessä,
luistaa kuin kuminauha. Yhden D5 automaatin omistin,
ja sen jälkeen en uskonut automaattia enää ostavani.

Sitten kun käteen jäi Mersun 7G-Tronickilla oleva auto,
on kaikki olleet automaatteja...
-- Tuontiautoja avaimet käteen -- ViaCar.fi -- Ohjekirjoja & Xenon ballasteja & Volvon soittimia kaupan --

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #5 : 08.11.2011, 19:14:47 »
Nyt vein keksinnön laatikkotestiin (softapäivitys ja jokin "opetus" moodi ajoineen)
Asentaja totesi koe ajon jälkeen että moottori puolella on häikkää ja ei tehdä laatikolle
mitään ennenkuin konepuoli on kunnossa. :o Eli tutkittiin ja löytyi vuotava välijäähdytin.
Voi olla osasyyllinen jopa laatikon ihme toimintaan???  :-\
No torstaina asennetaan uusi välijäähdytin ja katsotaan mitä sitten tapahtuu poistuiko vika vai ei.
On kiva nähdä tulee tehoja lisää kun ei ole 90hv dieselin jälkeen huomannut että tehoja olisi hukassa :2funny:
V70 D5 -05

Poissa Catalust

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 186
  • V70 vm04 D5 @1,6bar
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #6 : 08.11.2011, 23:18:18 »
ja kauankin jos cooleri on vuotanut, niin seuraavaksi menee turbo (puuha tonni  :D ) itse en enää volvo muovipäätyistä *askaa jaksanut vaihtaa joten laitoin "kerralla" kunnon jäähyn...  ::) taitaa sininen veloittaa jonkun 520€ coolerin vaihdosta... ...jossa menee noin 1tunti kun vaihtaa sen...
...3" RST hönkivä kiisseli... ...42,5/56 Garrett... ...600x300x76 cooleri... ...213hv noilla vakio suuttimilla sai... ...nälkä kasvaa kuitenkin syödessä... ;)

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #7 : 11.11.2011, 22:13:43 »
Nyt olisi moottoripuoli kunnossa, mutta laatikko aiheuttaa harmaita hiuksia vaikka nollattiin laatikko..
Eli pienillä kierroksilla toiminta parani, mutta vitosella kiihdytys onnistuu normaalisti 90 - 100km vauhdista todella verkkaisesti.
Jos painaa vähänkin enemmän kaasua niin 5:nen "luistaa" eli kierrokset nousee huomattavasti mutta vaihde on edelleen 5:lla onko normaalia???
Mielestäni ei ole mitään järkeä tehdä niin mutta niin se toimii nyt..
Jos lyö lämän pohjaan oikein kunnolla silloin kyllä vaihtaa pienemmälle vaihteelle.
Lisäksi onnistuin saamaan laatikon sellaiseen tilaan että kierrokset oli punaisella ja auto liikkui 5km/h pysäytin ja sammutin ja sen jälkeen toimi taas.
Vein heti vikakoodin lukuun ei ollut vikakoodeja, mutta aavistus liikaa öljyä coolerin vaihdon jäljistä (jouduttu lisäämään kun oli valunut asennusvaiheessa ulos.)
Alla linkki videoon jossa verkkainen kiihdytys ja sen jälkeen se kiihdytys jossa "luistaa", vaihdan välillä manuaalille että näkee mikä vaihde päällä..
Lopuksi kiihdytys jossa vaihdetaan pienempää silmään. ELK
http://www.youtube.com/watch?v=mVyfd8WThSk
P.S. Haastattelemani "asiantuntia" meinasi etä ei saisi luistaa vaan ainoastaan vaihtaa pienempää pesää tarvittaessa.
V70 D5 -05

Poissa eki_j

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • S80 -99, V60 -11
    • EeroJaaskelainen.com
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #8 : 11.11.2011, 22:59:55 »
Vaikea tuohon on oikein mitään sanoa täältä netin takaa... Mutta näyttäisi ihan normaalilta toiminnalta... Tuossa mallissa turbiinin stall speed on n. 2500 r/min, sinne saakka siis turbiinin kuuluukin luistella kun ei oteta lukitusta huomioon. Toki pitää muistaa, että turbiini luistaa periaatteessa aina, sen takia siellä se lukitus on näissä nykyajan vermeissä.

Normaaliköröttelyssä turbiini lukittuu viimeistään siinä 80km/h lukemissa, ja pysyy lukossa myös ns. "vauhdin lisäys"-kiihdytyksessä. Kun kaasua tarjotaan reippaasti lisää, napsahtaa lukitus auki => kierrokset nousee, kuten myös vääntö kasvaa ja auto kiihtyy paremmin.  Käytännössä tuo tunnostaa aivan kuin vaihdettaisiin pienempää, vaikka vaan turbiinin lukitus avataan.

Muistanko oikein, vai onko niin että Geartronic -laatikon manuaalipuolella turbiinin lukitusta ei kiihdytyksessä niin herkästi avata? Jos niin sillähän tuota voisi kokeilla: Kiihdytetään manuaalipuolella sinne 80km/h tuntumille niin, että turbiinin lukitus on varmasti aktiivinen (kaasua höllätessä kierrokset eivät laske). Sitten reippaasti kaasua - ei kuitenkaan kick-downille asti, luistaako?

Harvemmin se kitkapakkojen luistaminen on lievää, tai tapahtuu kun vaihde on jo kytkeytynyt. Jos sitä luistoa on, niin kyllä sen huomaa aika äkkiä: Se kitkamateriaali kun ei kovin paksu ole, joten montaa sekuntia ei tarvitse luistoa olla, kun häviää koko pito. Ja palaneen käry haiskahtaa...

Lisäksi onnistuin saamaan laatikon sellaiseen tilaan että kierrokset oli punaisella ja auto liikkui 5km/h pysäytin ja sammutin ja sen jälkeen toimi taas.
Tämä kuulostaa jo enemmän luistolta, ja polttaa levypakat äkkiä. Jos vastaavaa vielä tulee, niin neuvoisin välttämään moottorin kierrätystä.

Hydrauliyksiköthän näissä on se heikoin kohta: Solenoidit takertelee ja sylinterit kuluu (osaksi kiitos täysin mitättömästä verkkosuodattimesta ja vanhasta öljystä), jolloin kytkentävikoja tulee. Oireilla kun ajetaan tarpeeksi kauan, kuluvat osat reippaammin ja öljy likaantuu entisestään. Tätä oravanpyörää sitten jatketaan, kunnes auto ei ole enää ajettavassa kunnossa.
Projektipäiväkirjaa: Volvo S80 2.4 -1999

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #9 : 12.11.2011, 09:24:02 »
Aivan normaalilta tuo kyllä näyttää. Turbiinihan se siellä kukituksen päästää auki kun hieman reilummin kiihdyttää. Ei sen sitä pitäisi aivan joka ylämäessä kyllä avata, mutta vaikuttaisko tähän jo sen ohjelmoinnin jälkeinen revittely ja testailu> "oppiva laatikko.

Kun minä käyn tuolla omallani esimerkiksi päivän Oulussa joka tarkoittaa maantieajoa 400 kilsaa, huomaan laatikon muuttuvan paljon rauhallisemmaksi eikä esimerkiksi jyrkkään ylämäkeen ajaessa poista turbiinin lukitusta jos vauhtia on esimekiksi se sata vähintään. Toiminta on todella miellyttävää.

Tuo kierrosten nouseminen ja auton liikkumattomuus ei ole normaalia. Kuinka se noin voi luistaa? Minkä väriset öljyt siellä on?

Lisätään vielä loppuun  kun eilen soittelin erääseen liikkeeseen D5 automaatista. Myyjä totesi että onko niitä edes manuaalina? ;) Automaatti on todella miellyttävä ja ongelmaton, kukaan halua edes muuta ajatellakaan..
« Viimeksi muokattu: 12.11.2011, 09:27:24 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #10 : 12.11.2011, 15:07:32 »
Joo, videota katselemalla ei kyllä oikein mitään vikaa keksi.
Vaikuttaa ihan normaalilta momentinmuuntimen lukituksen toiminnalta, kun kaasua painetaan vähän, ei nopeuskaan tietysti nouse, kuin hitaasti, kierroksetkaan ei nouse paljoa, koska moottorin - vahteiston väli on ns. kiinteänä, periaatteessa kuten manuaalivaihteisto, enemmän kaasua painettaessa taasen se lukitus avataan, jolloin moottori - vaihteisto väli ei enää ole kiinteä.

Onko tuo ensimmäisessä viestissäsi kuvailema vika nyt kunnossa ja tämä on uusi havainto?

"Lisäksi onnistuin saamaan laatikon sellaiseen tilaan että kierrokset oli punaisella ja auto liikkui 5km/h pysäytin ja sammutin ja sen jälkeen toimi taas."

Tämä kuulostaa oudolta, en muista että olisi vastaan tullut tuollaista

Poissa Matu_68

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #11 : 12.11.2011, 18:14:05 »
Pitää vissiin ruveta uskomaan että kaikki on Ok.
Toivottavasti toi sekoaminen oli seurausta liiasta öljystä ja edellisen päivän
nollauksesta. Ei ole ainakaan vika toistunut ajettu sen jälkeen noin 150km.
Edelleen kierrokset vaeltaa edestakaisin (parin kolmen viivan verran) noin 60 - 80km nopeudessa satunnaisessa kohdassa.
Olen ymmärtänyt että voi tehdä ton vaikka olisi kaikki kunnossa, kaverin 6 vaihteinen tekee kuulemma samaa..
V70 D5 -05

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #12 : 12.11.2011, 19:23:29 »
Pitää vissiin ruveta uskomaan että kaikki on Ok.
Toivottavasti toi sekoaminen oli seurausta liiasta öljystä ja edellisen päivän
nollauksesta. Ei ole ainakaan vika toistunut ajettu sen jälkeen noin 150km.
Edelleen kierrokset vaeltaa edestakaisin (parin kolmen viivan verran) noin 60 - 80km nopeudessa satunnaisessa kohdassa.
Olen ymmärtänyt että voi tehdä ton vaikka olisi kaikki kunnossa, kaverin 6 vaihteinen tekee kuulemma samaa..

Niin tekee. Ja sellanen todella hidas kiihdyttäminen on mielestäni ihan v###un ärsyttä kun se tomaatti ei tiedä että lukitakko vai ei.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #13 : 12.11.2011, 20:07:18 »
En tiedä onko näissä vuosimalleissa eroja, mutta tuo oma ei arvo. Jos ei kierrokset laske niin laatikko ei luistata.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Mepi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 781
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 D5 -05 automaatti luistaa
« Vastaus #14 : 13.11.2011, 09:39:53 »
Pitää vissiin ruveta uskomaan että kaikki on Ok.

Tässä vaiheessa olisi järkevää käydä testaamassa vastaavaa toimivaa autoa jonka toimintaa vertaat. Vaikka liikkeestä koeajoon..
Volvo XC60 2016 D3 - (150hp 350Nm) 230hp 500Nm
Ex. Volvo V70 2013 Summum D5 AWD Rica 275hp
Ex. Volvo V70 2007 Classic 2.5T AWD Rica +180kW # Ex. S40 T4

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo