Samppasport  Futurez

Volvo 343 vm 1979

  • 72 Vastauksia
  • 10118 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Volvo 343 vm 1979
« : 05.05.2019, 21:41:52 »
Jaahas. Parikymmentä vuotta sitten tuli saatua tämä auto ajokuntoisena, mutta edellinen omistaja oli jotenkin onnistunut tekemään sellaisen pikkumokan että oli laittanut termostaatin väärinpäin kun oli ilmeisesti vaihtanut kesätermarin paikoilleen.

Kotiin ajaessa silloinen kuski ei hoksannut katsella lämpömittaria ja sehän kiehahti moottoritiellä.

Kotiin hinattiin loppumatka ja isän kanssa aikoinaan vaihdettiin kannentiiviste kun se oli palanut. Siitä huolimatta ei käynyt kunnolla ja vesi meni sylinteriin ja tuli pakoputkesta ulos ja projekti kirjaimellisesti hautautui ladon uumeniin.

Jotenkin tämä auto alkoi mietityttämään tänä keväänä ja kysyin Trafilta että montako tämän ikäistä autoa on liikennekäytössä ja vastaus oli että neljä.

Siitä innostuneena päätin antaa projektille uuden elämän. Kori ja maalipinta on käytännössä täydellisessä kunnossa, muutamia naarmuja lukuunottamatta, ruostetta en ole löytänyt oikeastaan mistään muualta kuin pakoputkistosta ja moottorista.

Kaivoin auton esiin ja ensi viikonloppuna irroitellaan moottori ja katsotaan että olisiko se suurin vika että sylinteriputket olisi pudonneet alas ja vesi pääsee männän päälle. Jos ennen sitä löytyy hyviä vinkkejä niin antakaa!

Haaveena on kesäkäyttis, jonka voisi museioida. Kaikki alkuperäiset osat ovat onneksi tallessa ja luojan kiitos en teininä ehtinyt rikkoa mitään tai "tuunata" uuteen uskoon.

Sisusta on myös erinomaisessa kunnossa, toki perusteellista siivousta vailla.







Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #1 : 06.05.2019, 13:11:08 »
Laitetaanpa lisää kuvia tästä aloitustilanteesta.






Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #2 : 11.05.2019, 23:14:57 »
Tänään lähti kaverin kanssa kone irti ja auki. Siellähän oli kakkosen ja kolmosen välistä porsinut kannentiiviste ja kone tietenkin ruostunut jumiin. Jätin jäähdytysnesteen männän päälle niin jospa se pahin jumi alkais irtoilemaan.

Luultavasti kansi on kiero, ja pahin oli oikeastaan että kannessa oli halkeamaa venttiilien välissä. Siitä  nyt ei vielä uskalla sanoa että miten pahaa, mutta ajattelin että pitää käyttää koneistamolla koeponnistuksessa ja oikaisussa.

Samalla tehtiin vähän listaa siitä että mitäs kaikkea pitää hommata. Käytännössä moottoriin vaihdetaan kaikki tiivisteet ja tsekataan oikeastaan kaikki kuluvat osat kuntoon.

Millähän värillä tuon ikäisten autojen lohkot on maalattu? Mistä niistä löytää tietoa?

Ruostetta ei löytynyt vieläkään muualta kuin pinnasta moottorista, ja harmillisesti sylinteristä ja männistä.

Osaako joku sanoa miten paha tuo tilanne on kun halkeama on venttiilien välissä? Kuva ohessa.









Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3214
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #3 : 11.05.2019, 23:32:24 »
Ei se halkeama välttämättä ole pahasta, osaavalla koneistamolla kyllä koeponnistavat kannen.

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa tuomee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #4 : 12.05.2019, 13:45:23 »
Joo,ei tuo halkeama niinkään välttämättä haittaa jos ei vesitilaan asti johda,mutta tuo palotila on kyllä sen näköinen että se vähintäänkin vaatis hitsata kuntoon ja koneistaa vastaavaan muotoon ja tilavuuteen muitten kanssa,jos tuon vaan siistii puristus jää paljon muita pyttyjä matalemmaksi,onko männässäkin moisia hakkautumia?Ihme on jos tuoltaan on joskus kansi laitettu paikalleen konerikon ja alakertaremontin jälkeen.

Ite ainakin hommaisin toisen kannen,pääsee paljon halvemmalla kuin jos tuon korjauttaa...
MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #5 : 12.05.2019, 15:03:55 »
Joo,ei tuo halkeama niinkään välttämättä haittaa jos ei vesitilaan asti johda,mutta tuo palotila on kyllä sen näköinen että se vähintäänkin vaatis hitsata kuntoon ja koneistaa vastaavaan muotoon ja tilavuuteen muitten kanssa,jos tuon vaan siistii puristus jää paljon muita pyttyjä matalemmaksi,onko männässäkin moisia hakkautumia?Ihme on jos tuoltaan on joskus kansi laitettu paikalleen konerikon ja alakertaremontin jälkeen.

Ite ainakin hommaisin toisen kannen,pääsee paljon halvemmalla kuin jos tuon korjauttaa...

Männät oli hyvässä kunnossa, tuota mekin ihmeteltiin ku palotilassa oli nuo jäljet. Mistä noita b14.1 kansia vaan saa? Liekö b14.1-b14.4 kannet samanlaisia? Mullahan olis suoraan heittää vm 85 Volvosta kansi tuohon tai vaikka koko kone. Ja tässä kun on nimenomaan ajatus että auto halutaan pitää täysin alkuperäiskuntoisena niin tekniikan vaihto erilaiseen ei oo vaihtoehto.


Poissa tuomee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 239
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #6 : 15.05.2019, 11:13:48 »
Kantta ja muitakin moottorin osia kannattaa kysellä myös Renault harrastelijoilta,kun Rellun C-tyypin(C?J) konehan tuo on.Tarkemmin noista ja niiden eri versioiden eroista en osaa sanoa mitn.

MM.PV544 -65(ikuisuus projekti),242 B21ET -78(Jäärata).
+useita Vauxeja ja Bedfordeja mm.HC Viva 1256 -74,HC Magnum 2300 -74,CF 250,2.3TD -78,jne.

Poissa Joukor

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 85
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #7 : 15.05.2019, 16:56:07 »
Joskus tuollaisella vuoden ajelin, sukkanauhavetoisena..
Kone on kai suoraan Rellusta, jos nyt oikein muistan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_340_ja_360

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #8 : 16.05.2019, 08:25:35 »
Jaahas. Eilen lähti vesipumppu, sarjat ja venttiilit irti kannesta niin tuohan olis valmis koneistamolle.

Halkeamat venttiilien välissä eivät ylettyneet seeteihin asti, joten lienee aivan se ja sama noille halkeamille.

Seuraavaksi pitäis saada alakerta liikkeelle, siellä tosiaan yksi mäntä oli ruostunut jumiin kun vesi seisoi männän päällä.

Hainpahan piruuttani moottorinpesuainetta ja otin tallista kotiin mukaan sarjat ja ilmanputsarin kotelon niin saa hiljalleen puunata puhtaammaksi.

Saapa nähdä kuka tämän palapelin vielä kokoaa  ::)


Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #9 : 19.05.2019, 01:17:15 »
Tänään tuli purettua kaverin kans koneen alakerta ja siellä oli kaikki kunnossa. Toki öljyt oli parinkymmenen vuoden aikana aika möykkyiseksi kun oli jäähdytinnesteet siellä seassa  :D

Pesin ja putsasin osia ja maalasin venttiilikopan, öljypohjan ja jakopään kotelon kuparilla. Eihän sitä öljypohjaa näe kukaan mutta itselle kai näitä tekee :D

Tiistaina tulee tiivistesarjat ja pääsee kokoamaan :) Ostan nyt vielä samalla jakoketjun kiristimen ja vaihdan sen kun näytti jotain kulumaa olevan :)









Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #10 : 25.05.2019, 22:57:50 »
No niin. Kansi kävi koneistuksella ja koeponnistettiin ja tuomittiin terveeksi :) Kansi oli kuitenkin ollut vähintään yhtä kiero kuin isäntänsä, koko milli oli pitänyt kaapia välistä ennen kuin alkoi istumaan. Eipä se ole ihme jos ei viime kerralla pelannut.

Motonetistä hain kaikki tarvittavat osat (paitsi että unohdin moottorin tukikumit) ja 160€ meni osiin. Tällä hetkellä taitaa projektin hintalappu olla tuossa 300€ tienoilla, tosin renkaat pitää vielä ostaa ja herra yksin tietää mitä kaikkea. Oli muuten kohtuuhintaan jarrulevyt: 11,90€ molemmille puolille  ::)

Lohkon puhdistin viimeisen päälle eilen illalla ja tänä aamuna maalasin Hammerin Smoothilla mustalla. Haluan vielä pintaan vasaralakan että näyttää sitten siistiltä, niin se pitää vielä maalata.

Ai niin. Tuulilasi pitää hommata. Se on keskeltä halki eikä mene varmasti katsastuksesta läpi eikä mene mulla läpi kun itelleenhän näitä tekee.

Nyt saa räikän kääntää kiristysasentoon ja alkaa kokoamaan!

Pistelen kuvia ku tuun mökiltä, täällä on vähä huonot kentät  :-\

Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #11 : 26.05.2019, 13:50:52 »
Siinäpä kuvia :)




Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #12 : 26.05.2019, 22:07:54 »
Volvo sai uudet renkaat ja vanteet niin on helpompi liikutella :) Nämä kun jaksais joskus kiillotella viimeisen päälle.. ::)


Poissa Misiu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #13 : 30.05.2019, 22:56:59 »
Jaahas, päivitelläänpäs tännekin välillä.

Lohko on nyt loppuunmaalattu, ja jarrujumppaa tein tänään. Auto tuli oikeasti kaivettua esiin ja vaihdoin pitävät renkaat alle niin helpottaa liikuttelua. Pesaisin nopeasti pahimmat pölyt pois niin ei tule niin paljon naarmutettua maalia kun tuossa ympärillä pyörii. Vikalistalle löytyi vetarin suojakumit molemmille puolille, ne varisi tallin lattialle kun siirtelin autoa. Motonetistä onneksi löytyi. Saapa nähdä millainen projekti niitten vaihto on, mutta Alfamerin kirja auttaa!

Kyllä tästä vielä auto rakennetaan!










Paikalla foxterrier

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 84
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 343 vm 1979
« Vastaus #14 : 30.05.2019, 23:15:14 »
Nostalgista. Mulla oli tollanen paitsi keltanen, joskus vuonna -92, ja kuminauhavetonen. Mut oli se hyvä ajaa. Propsit :)
940 B230FT -98 -- nätti, ruma ja oma.
Poro on hirven vittuilumuoto!

 

Carwist  Race.fi