KL-varaosat  Race.fi

V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm

  • 31 Vastauksia
  • 34467 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Volvo on nyt muutaman kerran sammunut käytyään 5min. Aina on uudestaan startannut avaimesta. Mutta nyt jäi pihaan, starttasi, pakki päälle ja sammui. Pyörittää, mutta ei lähde.

Koneessa on ollut jo pidempään kylmäkäynnistys nihkeää, viime viikolla vaihdettu jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja uusi akku. Hehkurelekin vaihdettu. Hehkut näyttää ohmimittarilla 7-8 ohmia (?). Nyt lähtenyt vähän paremmin, mutta edelleen ei hehkunmerkkivalo palakuin sekunnin. Ja lämpöanturin vaihdon jälkeen, kierrokset ehkä hivenen "veivaa" kun kuuntelee ääntä.

Jakopään ja pumpun hihnat vaidettu nion 35tkm sitten. Joskus koko naftapumppu vaihdettu, noin 100tkm sitten

En ole aiemmin pannut merkille, mutta kun kääntää virrat päälle, niin vaihteen keltainen nuolivalokin syttyy? Ei reagoi mitenkään vaihteenvalitsimen heilutteluun. Pitääkö syttyä?

Ja koodeja en ole päässyt lukemaan, eikä sillä nyt pääse mihinkään.

PS
Tästä voisi joku saada kohta edullisesti Belgiasta tuodun ruosteettoman siistin pelin. Alkaa pikkuhiljaa kiintiö täyttymään...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #1 : 10.10.2011, 16:57:04 »
Pumpun hihna hypännyt hampaalla?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa pakettivolvo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #2 : 10.10.2011, 16:58:40 »
Pyörittääkös nämä starttia lainkaan, jos vika on automaatin vaihteenvalitsimessa. Näistä ei ole kokemusta, mutta mersu ei vaihde päällä pyörittäny edes starttia. Kuulostaa ajoneston vialta, eli syöttöpumppuprobleema voisi olla. Näissä muistaakseni ajonesto toimii syöttöpumpun kautta. (ainakin volkkarissa)
Ex: 340, 340, 340, 240, 460, 460, T4, V70 2,4 Nyt: V70 TDI, 940.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 14949
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #3 : 10.10.2011, 17:27:46 »
vaihteen tunnistinta minäkin ehdottasin että ei starttaa vaihepäällä, mutta se että startti pyörii sotii kyllä ajatusta vastaan joten taavin ehdotus tuntuu järkevälle minusta...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.
YouTube

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #4 : 10.10.2011, 17:58:04 »
Voisi olla sellainenkin vaihtoehto, että hampaat on hypänneet irti hihnasta. :)

vaikkei hihnalla paljon ole ajettukaan, kulunut hihnapyörä voi syödä hihnan nopeasti.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #5 : 10.10.2011, 19:03:20 »
Kokeilin vielä vaihde keppiä, jos laittaa D tai R kohdalle, ei startti pyöri. Kuuluu vaan naks.

Koitin vielä toisella kauko-ohjaimella painella lukkoon ja pois. Starttasi sekunniksi ja sammui. Eikä sitten
enää uudestaan. Pumpun letkussa eikä paluu letkuissa näy kuplia. Laitoin yleismittarin siihen pumpun
apparin puolen pään anturiin, startatessa 12v ja kun pyörittää pidempään niin laskee 10v, samalla
kun akku hyytyy....

Pumpun ajoitus voisi tietty olla, koska kylmäkäynnistys on ollut haaste jo viime talvena.
Mitähän tollainen pumpun tarkastus ja säätö maksaa, kenelle kannattaisi Porvoossa viedä.

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #6 : 10.10.2011, 19:05:00 »
Saako muuten sen ajoneston kytekttyä pois käytöstä esim korjaamolla? Sillähän ei juuri mitään vanhassa autossa tee.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #7 : 11.10.2011, 05:02:54 »
Jos on ollut kylmäkäynnistys ongelmia, niin se kyllä viitää siihen pumpun ajoitukseen. Se on pikkasen isompi homma tehdä, kun vaatii sen mekaanisen ajotuksen tekemisen, mutta dieseli pajat tekee sen noin tunnissa. Ainakin täällä meidän suunnalla laittavat auton mittariin ja sanovat että ennakko on ihan hyvä, eli käynnissä ollessa ecu säätää, muttei se säädä sitä startatessa, eli jos tarpeeksi pielessä, niin ei lähde käyntiin kylmänä. Jotenkin tuntui että eivät kehtaa mekaanisesti ruveta säätämään, kun on isompi homma. Mulla pahin oli juurikin 5-0 asteen lämpötila, jolloin ei vielä kunnolla hehkuttannut.
Voi kyllä olla hihnakin löystynnyt, hypännyt tai kadottannu hampaitaan. Enkäpäs sulkisi pois ilmavuotoakaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2011, 05:06:22 kirjoittanut Phav »

Poissa Teutori

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1136
  • MB CLK Coupe, kesällä Honda
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #8 : 11.10.2011, 13:34:45 »
Volvo on nyt muutaman kerran sammunut käytyään 5min. Aina on uudestaan startannut avaimesta. Mutta nyt jäi pihaan, starttasi, pakki päälle ja sammui. Pyörittää, mutta ei lähde.

Koneessa on ollut jo pidempään kylmäkäynnistys nihkeää, viime viikolla vaihdettu jäähdytysnesteen lämpötila-anturi ja uusi akku. Hehkurelekin vaihdettu. Hehkut näyttää ohmimittarilla 7-8 ohmia (?). Nyt lähtenyt vähän paremmin, mutta edelleen ei hehkunmerkkivalo palakuin sekunnin. Ja lämpöanturin vaihdon jälkeen, kierrokset ehkä hivenen "veivaa" kun kuuntelee ääntä.

Jakopään ja pumpun hihnat vaidettu nion 35tkm sitten. Joskus koko naftapumppu vaihdettu, noin 100tkm sitten

En ole aiemmin pannut merkille, mutta kun kääntää virrat päälle, niin vaihteen keltainen nuolivalokin syttyy? Ei reagoi mitenkään vaihteenvalitsimen heilutteluun. Pitääkö syttyä?

Ja koodeja en ole päässyt lukemaan, eikä sillä nyt pääse mihinkään.

PS
Tästä voisi joku saada kohta edullisesti Belgiasta tuodun ruosteettoman siistin pelin. Alkaa pikkuhiljaa kiintiö täyttymään...
Vaihteiston PNP kytkin, jos ei edes pyöritä, kaikki muut vaihtoehdot, pumppuvika/hihna ym. ei estä startatessa pyörimistä.
Toinen on se, että akku vaan on täysin loppu ( jos startatessa jännite putoaa 10v:n tienoille, niin en odottaisi akunvaihtoakaan kauaa. )
MB CLK  -04  MB A160 -04
Pösö XR -04  Honda CBR 1000F -94
Ex:ät  BMW 318 - 04 Volvot S60 2.5T-04  S80 -99 855 Tdi -97  ja pari 440:stä

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #9 : 11.10.2011, 14:03:00 »
Vaihteiston PNP kytkin, jos ei edes pyöritä, kaikki muut vaihtoehdot, pumppuvika/hihna ym. ei estä startatessa pyörimistä.
Toinen on se, että akku vaan on täysin loppu ( jos startatessa jännite putoaa 10v:n tienoille, niin en odottaisi akunvaihtoakaan kauaa. )

Tuossa ekalla rivillä sanotaan "pyörittää, mutta ei lähde". Ja tokalla rivillä taas "viime viikolla vaihdettu....uusi akku". :)
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #10 : 11.10.2011, 17:17:06 »
Avasin sen syöttöpumpun hihnan suojan, ja siellä oli sitten hampaat poikineen koneen päällä. Eli hihna aivan kypsä ja jako sitten sitä myöten sekaisin. Koitin etsiä ohjeita siihen ajoitukseen huonolla menestyksellä. Vanhalla forumilla viitattiin kuviin "urakkamsetari.fi" sivulla, mutta koko mestaria ei löydy. Eli onko jossain ohjeet, jolla saisi uuden hihnan ajoitettua karkeasti kohdalleen, ja sitten pääsisi ajelemaan pajalle hienosäätöön?

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #11 : 11.10.2011, 18:19:28 »
Ensimmäiseksi sinun täytyy laittaa nokka-akselin merkit(jakopään puolella) ja vauhtipyörän merkit kohdalleen . Seuraavaksi syöttöpumpun merkki kohdalleen. Hihna paikalleen, ja kiristys.
Pumpun merkki on +-1 hammas suuntaansa. Ei välttämätä satu juuri sen merkin kohdalle.
Samalla kannattaa tarkastaa myös jakohihnan kireys.
Ja tuosta löytyy ohjeet tarkempaan ajoitukseenkin. Periaate on täysin sama.
http://holysmoke.fi/pages/artikkelit/jakajapumpun-ajoitus.php

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #12 : 11.10.2011, 18:49:12 »
Eikös ton jakopään piäisi olla paikallaan, kun laittaa vauhtipyörän merkin paikalleen, edellyttäen että jakohihna ei ole hypännyt. (Se on vaihdettu noin 35tkm sitten). Ja sitten vaan syöttöpumppu kohdalleen jne

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #13 : 11.10.2011, 19:10:26 »
Onhan se , tai sit 180 astetta pielessä..  ;)

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #14 : 12.10.2011, 17:54:52 »
Oisko sitten se 180 astetta kuitenkin pielessä...

1. Alhaalta vauhtipyörä kohdalleen. Siinä luukussä pieni väkänen ja vauhtipyörässä oli tappi hampaan  kohdalla. Onko oikea merkkin
2. Ykkös pytto on yläkuolokohdassa, että vaikutti olevan ala-ala ja yläkerta kohdallaan.
3. Naftapumpun merkit kohdalleen
Hihna paikalleen ja kiristäjät kiinni, ja vielä tarkastus että pumpun merkit edelleen kohdallaan.

Ja ei lähde käyntiin. Kumma juttu on, että hehkutus ja parin minuutin sahaus vie uuden ladatun akun lähes tyhjäksi. Samalla tavalla käyttäytyi
vanha akku ja kuvittelin että se on loppu. No toinen akku kaapeleilla kiinn ja ulkoinen laturi vielä "supply" tilaan auttamaan. Pyörittää, eikä lähde.

Otin kolmos pytyn nafta putken suuttimesta irti, ei tule naftaa kun starttaa.
Pakko syöttä 12v pumpun päällä olevaan anuturiin, napsuu nätisti, relelaatikossakin napsuu. Yleismittari näyttää 12v anturin päästä kun starttaa. Eikä tule avoimesta putkesta naftaa.

Huomasin paluu pumpun päällä olavassa paluu putkessa ihan pienen ilmakuplan. Ja kun starttaa niin ei se kupla liiku mihkään.

Eli ei tule naftaa vaikka kuinka kääntelis? Ajonestoko? Voiko sen todentaa olevan päällä, ilman diagnostiikkalaitetta?
Eikä naftaa kuitenkin tule vaikka olis 180 astetta pielessä?

Kuten sanottu, voisi olla myynnissä koko auto osaavalle tsi-henkilöll

 

Futurez  Kulkukoira