RallyBaron  Samppasport

V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm

  • 31 Vastauksia
  • 34489 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #15 : 13.10.2011, 05:01:18 »
Katoppas vielä että on suodattimessa polttoainetta, jos ei ole, täytä.
 Siinä suodatin jalan päällä pultti jonka poisottamalla saa täytettyä. On vähän huono starttaamalla täyttymään. Sen jälkeen siirrä pumpulta hampaan verran jompaankumpaan suuntaan ajoitusta. Merkki ei ole tarkka vaan juurikin hampaan verran molempiin suuntiin varaa liikutella. Kokemuksesta tiedän että meinaa hihat palaa tuossa hommassa, iteltä kun katkes pumpun hihna. Ja akunhan on oltava täysi.
« Viimeksi muokattu: 13.10.2011, 07:33:15 kirjoittanut Phav »

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #16 : 13.10.2011, 06:53:46 »
Ja ei lähde käyntiin. Kumma juttu on, että hehkutus ja parin minuutin sahaus vie uuden ladatun akun lähes tyhjäksi. Samalla tavalla käyttäytyi
vanha akku ja kuvittelin että se on loppu. No toinen akku kaapeleilla kiinn ja ulkoinen laturi vielä "supply" tilaan auttamaan. Pyörittää, eikä lähde.

Olisko (muiden ongelmien ohella) starttimoottori tiensä päässä?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa jari75

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • Kahta en vaihda: Volvoa ja Vaihdetta.
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #17 : 13.10.2011, 13:15:05 »
Kannattaa kyllä jossain vaiheessa käyttää startti irti ja tutkia hiilet. Itsellä Vw merkkinen dieselauto oli talvella vähän huono lähtemään käyntiin ja söi akkua todella paljon kun starttaili. Pakkasella n. -20 lohkolämmittimestä käyntiin, kävi noin 3sek ja sammu, uudestaan käyntiin kävi rykien kolmella ennen kuin alkoi tasoittumaan.
Pakkasta n. -16 ei lohkolämppärissä joten ei käyntiin, yritti ja yritti mutta ei  :P
VIKA: Startin hiilet oli loppu, uusi hiilipääty 20€ ja sitten pelasi hyvin. Ilmeisesti sitä virtaa hukkui sinne jonnekkin startin syövereihin niin ei pyörittänyt niin nopeasti mitä käynnistykseen tarvitaan ja tyhjensi akun.
Rempan jälkeen -15 pakkasta ja eikun käyntiin ilman roikkaa. ;)
850 2.4 10v aut. -95 sedan

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #18 : 13.10.2011, 20:24:55 »
Onko toi hampaan +/- heitto sellainen että sotkee koko käynnistyksen. Kahta olen kokeillut..

Kiitos vinkeistä tähän asti. Nyt en ehdikään ihan heti kokeilemaan lisää, tuli hekeksi muuta projektia

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #19 : 14.10.2011, 05:04:25 »
Jos on hampaan verran pielessä, ei lähe käyntin

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #20 : 20.10.2011, 21:16:16 »
Ei ihan otsikon mukainen juttu, mutta liippaa läheltä joten kerrotaan myös täällä...

Oire. V70 TDI -1999 manuaali. Ei lähtenyt ensimmäisellä kerralla käyntiin pikku pakkasessa. Pitkällä startilla sai käyntiin, mutta savutus voimakasta ja käyntiääni aika heteromainen...

Auto kävi tänään pajalla. Työmääräys. Syöttöpumpun remmin ja hehkujen toiminnan tarkastus.
3.5h myöhemmin.

Hehkut 5kpl (3 pimeenä ja 2 osittain pimeenä), a 18.80€
Syöttöpumpun remmi 38.80€
Kiristimet 130€
Töitä 3.5h a 60€ = 210€

YHTEENSÄ 472.20€

Olishan tuon rahan voinut muuhun käyttää, mutta auto on kunnossa ja vedot semmoset kuin pitää ollakin. Ihmetyttää vähän nuo osien hinnat, mutta Iisalmessa on aina ollut Volvon osat kalliita. Kyllähän tuossa olisi pitkän pennin säästänyt kun olisi motonetistä / Biltemasta ottanut osat. Onko tukkureiden väliset todellakin näin suuria vai pistääkö korjaamo varaosiin vähintään 50% omaa katetta päälle. Voishan sitä osat itsekin hankkia ja ostaa vain työn. Riskillähän siinä pelaa jos osat eivät käy. Nyt kun osat ja työ on samasta paikkaa niin vian ilmetessä voi käyvä vähän keskustelemassa.

Entinen syöttöpumpun remmi oli selevää tavaraa... Jakopään huoltohan tuohon on tehty Volvon liikkeessä noin 40tkm sitten...

Korjaamolta sain päiväksi käyttöön sijaisauton, josta ei veloitettu erikseen. Kyseessä oli 405:nen pösö, mutta eipä sillä väliä. Pääasia oli, että pääsi kulkemaan.

Elämä on...

Havaintona on tullut tehtyä se, että Iisalmen talousalueella Volvon osat on kalliita. Esim tuohon meikäläisen värkkiin alatukivarsi, jonka joutuu vaihtamaan kokonaan alapallonivelen väljistyessä. Iisalmessa varaosaliikkeet halusi viimeksi tuosta 150€ / kpl. Ylivieskassa varaosaliikkeessä sama osa 80€ / kpl.

Katsotaampa...
Motonet ostoskori.
Kiristin yläpää 52.50
Kiristin alapää 32.20
Remmi 22.90
Hehkut 49.50
Rahti 11.40
Yhteensä 168.50

Plus työt 210€

Tai sitten reissu Kuopioon, noin 200km.

Olishan nuo hehkut varmaan saanut vaihdettua sorapihalla, mutta en halunnut ottaa riskiä siitä, että johtosarja murenee kynsiin tai hehku katkeaa kanteen.

Syöttöpumpun remmille ei juuri pihassa mahda mitään, ellei omista heittokelloa tai testeriä, jolla saa ajoituksen katsottua kohdalleen. Nähtävästi tuossa hyppäsi jako taannoin eräässä ohituksessa... Semmonen nykäsy ja VOIMAKASTA savuttamista...

Noilta osin auto on nyt kunnossa ja aika näyttää mitä seuraavaksi.

Hiukan hymyilytti liikennevaloissa eräs "väyrys" mallin Corolla. Takalasissa komeili tarra "autossani on TOYOTA ilmastointi"

 :)

« Viimeksi muokattu: 20.10.2011, 21:17:57 kirjoittanut Pappi »
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa Phav

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 472
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #21 : 20.10.2011, 21:25:54 »
Kyllä se onnistuu sekin hihnan laitto pihassa ilman heittokelloa. Ei voi niin paljoa olla pielessä jos hampaat on kohillaan etteikö lähtis käyntiin ja toimis ajossa. Itekkin laittelin katkenneen hihnan sorapihalla, meni vaan pari akullista startatessa, ennen kuin löyty oikea hammas pumpulle.

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #22 : 20.10.2011, 22:03:22 »
Näitähän voi tehä monella tapaa.

Korjaamon palveluita on tullut käytettyä kun ei ole tuota remonttitaitoa, varsinkaan konepuolelle. Säästäisi siinä monta senttiä kun osaisi tehä remontteja itse.

Pääasiahan on että Volvot liikkuu... 8)
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #23 : 22.10.2011, 09:05:17 »
Kyllä kannatti käyttää huollossa....

Käyntiin lähtee kuin ajatus ja vedotkin kohdallaan.

Miten muuten tämän topicin aloittajalla on homma edennyt?
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #24 : 23.10.2011, 13:24:36 »
Piti käydä välillä lomalla, kun päreet alkoi menemään..

No eilen sitten taas ajatuksella volvon kimppuun.
1. Alhaalta vauhtipyörän merkki kohdalleen ( siis vauhtipyorässa on  selkeä tappi, en läytänyt muuta merkkiä)
2. ykköspytyyn venttiilit ykk ( ykkös pytty = jakohihnan puoleinen, ykk = nokat ylöspäin.
3. pumpusta runkomerkki ja hihnapäyörän merkki kohdalle ( rungossa etureunassa pieni lovi, ja hihnapyörässä lovet yläreunassa molemminpuolin)
- ei käy
toistan ylläolevan, yksi hammas toiseen suuntaan -> ei käy
toistan ylläolevan, yks hammas  alkuperäisestä toiseen suuntaan -> ei käy

Pumpun hihnapyörässä on tussilla tehty merkki, noin 120 astetta lovista toiseen suuntaan. Pumppu on vaihdettu vuosi sitten (ajettu nyt 280tkm).
Koitin ajoittaa siihen, ei käy. Onkohan edes mahdollista että hihnapäötä olisi akseliinsa nähden väärässä asennossa? Eli meneekö vain yhdestä kohdasta kiinni.

Koitin vielä ottaa vitos ja kolmos pytyn polttoaineputket irti suuttimista, ja naftaa roiskui startatessa, tosin aika niukasti, eli saisi polttoainetta, ja hehkuttaakin. Mutta mutta, ei lähde käyntiin. Vitsit siis vähissä.

Auto on siisti tuonti peli kaikilla herkuilla ja katsastuskin voimassa 7/12 asti. Mutta jos tällaisen volvolle vie paikattavaksi, niin maksaneeko paikkaus
auton hinnan...

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #25 : 23.10.2011, 13:31:11 »
Onko muuten tietoa, olisiko Porvoossa joku osaaja volvo dieselille. Siis muu kuin Volvon oma paja

Poissa V70TDI-1998

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 255
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #26 : 24.10.2011, 17:19:13 »
Pumpun hihnapyörässä on tussilla tehty merkki, noin 120 astetta lovista toiseen suuntaan. Pumppu on vaihdettu vuosi sitten (ajettu nyt 280tkm).
Koitin ajoittaa siihen, ei käy. Onkohan edes mahdollista että hihnapäötä olisi akseliinsa nähden väärässä asennossa? Eli meneekö vain yhdestä kohdasta kiinni.

Pumpun akselissa on akselikiila, joten jos se on kunnossa, pumpun hihnapyörää ei voi asentaa kuin yhteen asentoon. Voihan nyt olla niin, että mutteri on ollut löysällä ja hihnapyörä on kiertynyt väärään asentoon murtaen kiilan palasiksi. Akselin pää on muuten kartio, joten hihnapyörän irrotuksessa tarvitaan ulosvetäjä, mikäli mutteri on vaaditussa momentissa 45 Nm.

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #27 : 24.10.2011, 21:00:40 »
No niin arvelinkin , että vain yhdessä asennossa menee kiinni. Varmasti se hihnapyörä on paikallaan. Pumppu on oikealla pajalla vaihdettu.

Nyt vaan loppuu itseltä vieteri ja aika kesken.

Tästä siis osaavalle nätti volvo http://www.nettiauto.com/volvo/v70/4202590?trgt=4202590

Poissa tberg

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #28 : 24.10.2011, 23:16:05 »
Onko missään kuvia noista ajoituksen merkeistä?
Lähinnä vauhtipyörä ja naftapumppu. Jos kerran vielä koittaisi

Poissa Pappi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 405
  • Volvoton toistaiseksi
Vs: V70 2.5 tdi automaatti -97, sammu, eikä käynnisty 436tkm
« Vastaus #29 : 25.10.2011, 12:17:39 »
Rekkari oli tuttu... Tämähän oli jokin aika sitten myynnissä. Just tuolloin meni syöttöpumppu ja kaupat vedettiin "puihin".
Eikö kannattaisi vielä kokeilla jossain pajalla, missä on testeri käytössä. Eihän tuo nyt voi mahoton vika olla. Ottaahan se korjaamo 500 --> mahollisesti tuosta remontista töineen osineen, mutta kannattaako noin hyvillä varusteilla olevaa autoa myydä "ilmaiseksi". Jääpi harmittamaan. :-[

Metriensä puolesta autollahan on vielä matkaa edessä. 8)
Skoda Octavia Combi 4x4 Experience dsg -13 & Avensis 2.2D-CAT A -11...

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy