Homma koostuu kahdesta osa-alueesta. Ensinnäkin hahmo tunnistetaan, onko kyseessä ihminen. Kriteeri on vedetty sen verran tiukaksi, ettei esim. isoa laatikkoa sylissään kantavaa kohdetta välttämättä huomioida. Kohteen pitää olla myös yli 80cm. Näillä siis vältetään virhetoimintoja, mutta samalla taasen jokunen kohde saattaa jäädä huomiotta. )Seuraavassa vaiheessa Volvolla on tarkoitus lisätä esim. hirvet tunistusohjemaan, toivottavasti päivityksen saa myös vanhempiin malleihin)
Esimerkissä varmasti mikään järjestelmä ei olisi estänyt törmäystä, jo pelkästään liikkeen jatkuvuuden takia. Tuossahan autoa jarrutetaan, joten törmäys jää lievemmäksi. Mikäli vauhtia saadaan vähänkin pois, niin erona voi olla poistutaanko paikalta ruumisautolla, vaikko kävellen.
Tämä meneekin jännäksi. Systeemihän on täysin naurettava, ainakin sinun esittämiesi tietojen varassa. Jos eteen tuleekin auto sivusta, niin sitäkään järjestelmä ei osaa tunnistaa eikä jarruttaa? Ainostaan edessä paikallaan oleva este tunnistetaan, oli se sitten auto tai ihminen. Se on jo toki hienoa, jos jonoperäänajoja saadaan vähennettyä, mutta jos auto tulee yllättäen läheltä eteen sivusta, niin jarrutusta ei tapahdu? Vaikka juuri tuollaisissa tapauksissa olisi hienoa, jos järjestelmä ehtisi jarruttaa edes puoli sekuntia, kun ihminen ei ehtisi reagoida lainkaan.
Esimerkiksi Helsingissähän sattuu todella harvoin enää jalankulkuonnettomuuksia. Ne mitä sattuvat, ovat juuri tuollaisia, että joku kävelee sivusta auton eteen.
Jos siis liikenneympäristöllä ja nopeusrajoituksilla saadaan jo jalankulkuonnettomuudet lähes nollaan, niin mitä virkaa tällä on?
Vaikuttaisi siltä, että kyseessä on paremman laajemman järjestelmän osittainen lanseeraus betatestaukseen kuluttajille. Näin ollen systeemin pitäisi olla ehdottomasti maksuton.
Miksi muuten edes hahmontunnistusta tarvitaan? Riittää, että tunnistettaisiin edessä olevan este ja se, että sen liikerata osuu oman auton liikerataan, jolloin järjestelmä jarruttaisi. Näin jarrutettaisiin laatikkoa kantavaa ihmistä, hirveä, rekkaa, sivusta tulevaa autoa, peräkärryä tai vaikkapa seinää

Ennen pidin tätä ihan fiksuna systeeminä, mutta nyt esille tulleiden asioiden valossa täytyy kyllä vaihtaa mielipidettä.
Onko muuten kukaan raportoinut foorumille vielä, että tuo järjestelmä olisi estänyt tai vähentänyt onnettomuuden seurauksia?