Ja taas on todistettu (tie)insinöörit tolloiksi, tavallinen kansa tietää paremmin mikä on hyväksi! ;)ötyä
Oma mielipiteeni teiden suolaukselle on se että siitä on enemmän hyötyä kuin haittaa.
Ja jos Chrysler ei ruostu suolasta niin ei sitten varmaan mikään muukaan oikea auto!
Monta insinööriä olen tolloksi todennut! Ikävä kyllä!

Se, että on jokin oppiarvo, ei takaa ammattitaitoa alalla tai ymmärrystä yhtikäs mistään!
Kuinkas moni tieinsinööri omaa kiitettävät taidot kemiassa ja fysiikassa? Elektroniikassa? Radiotekniikassa? Materiaaliteknologiassa? Tai metallurgiassa?
Aivan niin.... Monet ongelmat ovat useamman ammattialueen asioita, joten sen ratkaisemiseen tarvitaan tie-insinöörin ammattitaitoa laajempaa asiantuntemusta.
Suolaamis-ongelma on monipiippuisempi kuin pelkkä liikenteellinen. Siihen sisältyy huomattavasti enemmän parametrejä kuin pelkkä kitka.
Sinällään jännä juttu, että olen tullut toimeen suolaamattomalla kantatiellä oikein hyvin, kunhan se on säällisesti aurattu. Ja tie on yllättävän usein rutikuiva, vaikka liityttävä valtatie on kuurassa/jäässä tai märkä.
Mitä suolaamiseen tulee, niin pitäisin sen edelleen säilömismenetelmänä, enkä kemiallisen kesän (tuomittu epäonnistumaan) yrityksenä keskelle talvea. Niin asfaltin/renkaiden/tiestön/pohjavesien ja autojenkin kuluminen olisi vähäisempää, mistä olisi selvä kansantaloudellinen etu!
Niin on, kaksoisraidetta kehiin. Rataverkko on suurelta osin kuin syrjäkylän soratie, kohtaamispaikat merkitty 
Mutta sanovat lisäksi että Pasilan ratapiha on pullonkaula. Sekin ratkeaisi vastaavalla tavalla, lisää kiskoa maahan vain. Mutta liikenneministeriö mieluummin virittelee satelliittiseurantaa jotta autoilijoita voidaan verottaa ajamisesta sen sijaan että investoitaisiin kiskoinfraan.
Radan rakentaminen on tietääkseni huikean kallista, joten ihan suoralta kädeltä en sitä alkaisi tekemään.
Pasilan ongelmaa ei ratkaista lisäämällä kiskoja...
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=Pasilan+ratapiha&srs=EPSG%3A3067&y=6676834&mode=orto&x=385209&lang=fiSe kiskoinfa muutokset edellyttäisivät mittavia satojen miljardien investointeja...
Jos se olisi kaikin tavoin optimaalinen juttu, niin se olisi jo tehty.
Mitä tuohon Kansliapäällikkö pursiaisen aivopieruun tulee, niin valvonta-ajatushan siellä taustalla kummittelee...